Mer in beweging – een proces Studiedag 19 oktober 2011: Mer – in beweging naar een nieuwe toekomst Paul Van Snick afdelingshoofd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Werken met zelfsturende teams
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
netwerk organisatiebeheersing
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
COMPETENTIEONTWIKKELING
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Organisatiecultuur.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
“Water” bij milieueffectrapportage Studienamiddag 23 januari 2012 Paul Van Snick afdelingshoofd.
Andere Nieuwtjes Studiedag 19 oktober 2011: Mer – in beweging naar een nieuwe toekomst.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Samenwerken aan waterdoelen en ruimtelijke kwaliteit Visie en dilemma’s bij De Stichtse Rijnlanden.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
binnen Passend Onderwijs
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toekomstige veranderingen:
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
De collectieve ambitie
Ontwikkeling, wij als EBS
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Mer in beweging – een proces Studiedag 19 oktober 2011: Mer – in beweging naar een nieuwe toekomst Paul Van Snick afdelingshoofd

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer MiB – Het proces een optimalisatieoefening een SWOT-analyse een denkproces een visie en missie een nieuw organisatiemodel een nieuwe praktijk

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een optimalisatieoefening Er was eens…  Een dienst Mer, verantwoordelijk voor milieueffectrapportage  Een dienst BGP, verantwoordelijk voor de begeleiding van gebiedsgerichte planprocessen

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een optimalisatieoefening Aanleiding De aanzet voor de optimalisatieoefening kwam uit verschillende richtingen: -Tijdsgeest -Commissies Berx, Sauwens -Nota VR -Bevraging en SWOT

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een optimalisatieoefening Commissie Sauwens (Vlaams parlement) Commissie Berx (Vlaamse regering) Visienota Vlaamse regering “Versnelling Investeringsprojecten” Wijziging in regelgeving Wijziging in organisatie (in uitvoering)(Mer in Beweging)

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een SWOT-analyse Start in februari 2010  Interne werkgroepen  Externe werkgroepen  Onze sterktes  Onze zwaktes

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een SWOT-analyse Onze sterktes Expertise & ervaring Kennis & deskundigheid Toegankelijke leidinggevenden Inhoudelijke coaching Flexibiliteit, vrijheid & ruimte Motivatie, ambitie en inzet Communicatieve vaardigheden Dienst BGP en dienst Mer deel van eenzelfde afdeling Relaties en netwerken Betrokkenheid Vlaamse beleids-/planprocessen

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een SWOT-analyse Onze zwaktes Rollen van diensten, van dienstverlening onduidelijk Takenpakket en kerntaken niet duidelijk Inefficiënte werking Te grote flexibiliteit? Te grote vrijheid? Communicatie en informatiedoorstroming intern onvoldoende Onvoldoende uniformiteit in werking Onvoldoende uniformiteit in behandeling dossiers Gebrek aan eenduidige visie of standpunten Onvoldoende klantgerichtheid Samenwerking binnen dienst onderbenut Samenwerking met derden niet steeds constructief, onderbenut Mandaat wordt onvoldoende opgenomen

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een denkproces Hoe behouden we onze sterktes? Hoe gaan we onze zwaktes remediëren? Waar zien wij onze belangrijkste taken? Waar willen we binnen 5 jaar staan? Hoe spelen we in op de nieuwe ontwikkelingen in Vlaanderen? Hoe spelen we in op de verwachtingen van onze klanten? Hoe organiseren we ons op dit alles?

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een missie en een visie Missie We zetten ons in voor het optimaal verloop van de milieueffectrapportage en voor het beoordelen van de milieukwaliteit van plannen en projecten met het oog op een leefbaar Vlaanderen.

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een missie en een visie Visie We verruimen het mer tot een proces waar we streven naar de minimale negatieve impact van het voorgenomen plan of project, op mens en milieu. We stimuleren de dialoog, om vanaf de start tot en met de uitvoering en vanuit een gebiedsgerichte visie, een significante positieve bijdrage te leveren aan duurzame kwaliteit voor mens en milieu.

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een missie en een visie Wat zijn onze kerntaken? Procesbegeleiding Kennis en methodologie Kwaliteitsbeoordeling Wat zijn onze strategische waarden? Klantgericht denken en handelen Het algemeen belang primeert op het individuele Interne en externe transparantie Gezamenlijk verantwoordelijkheid opnemen, hetgeen vertrouwen vergt

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een missie en een visie Wat zijn onze kerncompetenties? Overtuigingskracht Netwerken Oordeelsvorming (synthetisch denken) Resultaatgerichtheid

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Milieueffectrapportagebeheer

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuw organisatiemodel Vier thematische teams Team Stedelijke Ruimte (Stadsontwikkeling, harde en zachte recreatie, afbakening stedelijke gebieden, windturbines) Team Infrastructuur (Havens, bedrijventerreinen (incl. afbakeningen), lijninfrastructuur (water, weg, spoor), luchthavens) Team Open Ruimte (Ontbossing, waterbeheersing, WZI, ruilverkaveling, kustwerken, grondwater, AGNAS, leidingen, golfterreinen) Team Industriële Ruimte (Afval, energie, chemie, metaal, dierlijke productie, voeding, papier/hout, textiel, ontginningen)

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuw organisatiemodel Transversale platformen Adviesplatformen: -Thema-overschrijdende adviezen voor externe klanten -Adviestermijnen en wettelijke bepalingen -3 thema’s: RUP-adviezen, plan-MER-screenings, erkenningen van deskundigen Ontwikkelplatformen: -Interne inhoudelijke werkpunten (visie, standpunten, methodes…) -Tijdelijk of permanent

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuw organisatiemodel voorzitter leden STAFTEAM voorzitter leden STAFTEAM

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuw organisatiemodel Nieuwe rollen Diensthoofd Kennismanager Vier teams (procesbegeleiding/kwaliteitsoordeel) Teamcoaches Transversale platformen / kenniscoach

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuwe praktijk

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Een nieuwe praktijk Teams zijn zelfsturend Iedereen neemt team-verantwoordelijkheid -Verantwoording afleggen -Vertrouwen -Transparantie -Consensusbereidheid -Elkaars klankbord over positieve en negatieve zaken Verhoogde responsabilisering

MiB – een procesPaul Van Snick – Dienst Mer Tot slot