Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Advertisements

Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AMINAL **** Afdeling Milieuvergunningen SYMPOSIUM 5 DECEMBER 2001 SITUERING VLAREM door ing. François WAMBACQ Afdelingshoofd.
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Rechtshandelingen van de Unie
Aanbevelingen m.b.t. kennisgevingsdossier. Overzicht aanbevelingen Projectbeschrijving Projectbeschrijving Alternatieven Alternatieven Juridisch en beleidsmatige.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Aanduiding van ankerplaatsen – Erfgoedlandschappen
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten Ontheffen of niet ontheffen? Europese Richtlijn Europese Richtlijn MER/VR-decreet (B.S.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenstelling en inhoud van een ontheffingsaanvraag.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
De (T)OR en de bestuurder
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VMR Actualiteitendag 2013 Actuele ontwikkelingen in het waterrecht Dr.mr. Frank Groothuijse.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
We beginnen meteen! Schrijf vast op welke vraag/vragen u beantwoord wilt zien in deze sessie! (Geeltjes op de muur plakken) We beginnen meteen! Schrijf.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Wet Implementatie herziene EU m.e.r. richtlijn
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
m.b.t. kennisgevingsdossier
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Codificering van het participatiebeginsel
Bestemmingsplan Buitengebied
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Project Handvatten Omgevingsplan
Snelheid, overzicht en transparantie
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten

Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?

Ontheffing Van Daele Van Daele “vrijstelling hebben, krijgen van de verplichting zich aan een in principe algemeen-geldend (ge- of) verbod te houden” Mer = beoordelings- & rapportage-”gebod” Mer = beoordelings- & rapportage-”gebod” Gericht op betere onderbouwde besluitvorming Gericht op betere onderbouwde besluitvorming Gericht op informatieverstrekking Gericht op informatieverstrekking

DABM Vrijstelling Vrijstelling Politieke keuze Politieke keuze Gebeurt door politieke overheid Gebeurt door politieke overheid Ontheffing Gebaseerd op technisch- methodologische gronden Verleend door de administratie Beschouwd als uitzonderingsmogelijkheid ≠

Juridische kader

Juridisch relevante bepalingen Europese richtlijn inzake planmilieueffectrapportage 2001/42/EG Europese richtlijn inzake planmilieueffectrapportage 2001/42/EG Europese richtlijn inzake projectmilieueffectrapportage 85/337/EG Europese richtlijn inzake projectmilieueffectrapportage 85/337/EG (wijzigingen 97/11/EG en 2003/35/EG) Decreet inzake milieueffect- en veiligheidsrapportage van 18 december 2002 (BS 13 februari 2003) “MER/VR-decreet” Besluit van 10 december 2004 (BS 17 februari 2005)

EU project-Mer-Richtlijn Legt beoordelings- en rapportageplicht op: Art. 2.1: Art. 2.1: Vergunningsplichtige projecten Vergunningsplichtige projecten Potentieel aanzienlijke milieu-effecten, wegens Potentieel aanzienlijke milieu-effecten, wegens Onder meer hun aard, omvang of ligging Onder meer hun aard, omvang of ligging Art. 4 Art. 4 MER-plicht (bijlage I) MER-plicht (bijlage I) MER-beoordelingsplicht (bijlage II) MER-beoordelingsplicht (bijlage II)

Toepassingsgebied project-m.e.r. Decreet van 18 december 2002 Hfst. III, Afdeling I Besluit van 10 december 2004

Toepassingsgebied project-m.e.r. Decreet Hfst. III, Afdeling I: Decreet Hfst. III, Afdeling I: Selectiecriteria van bijlage II Selectiecriteria van bijlage II Steeds MER (ook bij hervergunning) (art.4.3.2§1) Steeds MER (ook bij hervergunning) (art.4.3.2§1) Al dan niet een MER (ook bij hervergunning) (art.4.3.2§2) Al dan niet een MER (ook bij hervergunning) (art.4.3.2§2) Veranderingen bestaande projecten (art.4.3.2§3) Veranderingen bestaande projecten (art.4.3.2§3)

Toepassingsgebied project-m.e.r. Besluit van 10 december 2004 Bijlage I Bijlage I Bijlage II Bijlage II enkel voor projecten van bijlage II kan ontheffing aangevraagd worden (art §3) MAAR: Project-m.e.r. plichtig

Ontheffing Ontheffing is een mechanisme om (een deel van) het toepassingsgebied van de algemene milieueffect- rapportageplicht op een meer flexibele wijze te kunnen invullen in aanvulling op (“correctie van”) de (principiële) beoordelingstaak van de administratie (DABM) Ontheffing is een mechanisme om (een deel van) het toepassingsgebied van de algemene milieueffect- rapportageplicht op een meer flexibele wijze te kunnen invullen in aanvulling op (“correctie van”) de (principiële) beoordelingstaak van de administratie (DABM) Het is een m.e.r.-modaliteit die niet in de EU-M.e.r.- richtlijn is voorzien maar daarom niet verboden is (WWF-arrest-HvJ 1999) Het is een m.e.r.-modaliteit die niet in de EU-M.e.r.- richtlijn is voorzien maar daarom niet verboden is (WWF-arrest-HvJ 1999)

Toepassingsgebied project-m.e.r. Wanneer kan administraties ontheffing verlenen? Wanneer kan administraties ontheffing verlenen? Decreet Hfst. III, Afdeling I: Decreet Hfst. III, Afdeling I: 3 gevallenart.4.3.3§3

Ontheffing project-MER 1ste ontheffingsmogelijkheid: Indien al eerder een plan-MER werd goedgekeurd betreffende een plan of programma waarin het project past en een nieuw project-MER rederlijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieu-effecten kan bevatten.

Ontheffing project-MER 2e ontheffingsmogelijkheid: Indien eerder een project-MER werd goedgekeurd betreffende een project waarvan het voorgenomen initiatief een herhaling, voortzetting of alternatief is, en een nieuw project-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieu-effecten kan bevatten.

Ontheffing project-MER 3e ontheffingsmogelijkheid: Indien een toetsing aan de criteria van bijlage II DABM uitwijst dat het voorgenomen project geen aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het milieu en een project-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieueffecten kan bevatten.

Ontheffing project-MER Uitvoering DABM in besluit 10 december 2004: DABM geeft de administratie een beoordelingstaak (art , § 2, § 3) DABM geeft de administratie een beoordelingstaak (art , § 2, § 3) Project-m.e.r-besluit reduceert die beoordelingstaak tot de beoordeling van een eventueel ontheffingsverzoek (art. 2, § 1). Project-m.e.r-besluit reduceert die beoordelingstaak tot de beoordeling van een eventueel ontheffingsverzoek (art. 2, § 1).

Ontheffing project-MER Benadering biedt meer rechtszekerheid, Maar impliceert ook : 1° een grotere “a priori strengheid”, immers: opname op bijlage II betekent ook MER-plicht, dus is het uitgangspunt dat dergelijk project aanzienlijke milieueffecten veroorzaakt tenzij bewijs van het tegendeel via het ontheffingsverzoek, evenals…

Ontheffing project-MER 2° een grotere strengheid bij het uitvoeren van het “ontheffingsonderzoek”, immers dient de milieutoetsing van het voorgenomen project te gebeuren in concreto en aan de hand van alle relevante criteria ter weerlegging van de a priori veronderstelde aanzienlijke milieu-effecten. “Lotto zero” case HvJ 10 juni 2004” “Lotto zero” case HvJ 10 juni 2004”

Ontheffing DABM: bijlage I en II DABM: bijlage I en II Bevatten de “screeningscriteria” uit de EU- MER-richtlijnen Bevatten de “screeningscriteria” uit de EU- MER-richtlijnenMAAR…

Ontheffing Verdere verfijning is noodzakelijk (en vereist cf DABM: “selectiecriteria”) en deze criteria zouden in een omzendbrief/dienstorder worden opgenomen (DABM stelt een besluit VR voorop) Verdere verfijning is noodzakelijk (en vereist cf DABM: “selectiecriteria”) en deze criteria zouden in een omzendbrief/dienstorder worden opgenomen (DABM stelt een besluit VR voorop) Deze selectiecriteria zijn onderdeel van het “toetsingskader” voor de beoordeling van het ontheffingsverzoek, cf. Besluit 10/12/04: “basis” Deze selectiecriteria zijn onderdeel van het “toetsingskader” voor de beoordeling van het ontheffingsverzoek, cf. Besluit 10/12/04: “basis”

Toepassingsgebied plan-m.e.r. Decreet Hfst. II, Afdeling I: Decreet Hfst. II, Afdeling I: Art § 2 Art § 2 Is nog niet afgebakend, echter directe werking Plan- m.e.r.-richtlijn Is nog niet afgebakend, echter directe werking Plan- m.e.r.-richtlijn indirect via onmogelijkheid van ontheffing en mogelijkheid van integraal spoor indirect via onmogelijkheid van ontheffing en mogelijkheid van integraal spoor

Toepassingsgebied plan-m.e.r. Wanneer kan administraties ontheffing verlenen? Wanneer kan administraties ontheffing verlenen? Decreet Hfst. II, Afdeling I: Decreet Hfst. II, Afdeling I: 3 gevallenart.4.2.3§2

Ontheffing plan-MER 1ste ontheffingsmogelijkheid: Een toetsing aan de criteria van bijlage I DABM uitwijst dat het voorgenomen plan of programma geen aanzienijke gevolgen kan hebben voor het milieu omdat het plan of programma het gebruik van een klein gebied op lokaal niveau bepaalt of omdat het kleine wijzigingen aan een plan of programma betreft

Ontheffing plan-MER 2e ontheffingsmogelijkheid: Het voorgenomen plan of programma een uitwerking, herziening of voortzetting inhoudt van een plan of programma waarvoor reeds eerder een plan-MER werd goedgekeurd, en een nieuw plan-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens betreffende aanzienlijke milieueffecten kan bevatten

Ontheffing plan-MER 3e ontheffingsmogelijkheid: Een toetsing aan de criteria van bijlage I DABM uitwijst dat het voorgenomen plan of programma geen aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het milieu en het geen plan of programma betreft als bedoeld in art. 3§2 van de plan-Mer-RL

Ontheffing plan-MER Ontheffingsmogelijkheid toepasbaar? O.i. niet bij gebrek aan afgebakend toepassingsgebied van plannen/programma’s O.i. niet bij gebrek aan afgebakend toepassingsgebied van plannen/programma’s ? RUP voor MER plichtige/MERbeoordelingsplichtige project(en) ? RUP voor MER plichtige/MERbeoordelingsplichtige project(en)

Ontheffing project-m.e.r. Wordt aangevraagd d.m.v. een gemotiveerd verzoek Wordt aangevraagd d.m.v. een gemotiveerd verzoek Verzoek moet volgens DABM bevatten: Verzoek moet volgens DABM bevatten: 1° een beschrijving en verduidelijking van het voorgenomen project met inbegrip van de ruimtelijke situering ervan; de ruimtelijke situering bevat minstens een uittreksel van de ruimtelijke uitvoeringsplannen of de vigerende plannen van aanleg en van de topografische kaarten van de omgeving;

Ontheffing Verzoek moet volgens DABM bevatten: Verzoek moet volgens DABM bevatten: 2° in voorkomend geval de gegevens die de administratie nodig heeft voor het aanvangen van de grensoverschrijdende informatie-uitwisseling; 3° de verantwoording voor het verzoek en alle relevante gegevens ter staving ervan.

Procedurele aspecten

Procedurele basiselementen DABM ‘MER/VR-decreet’ DABM ‘MER/VR-decreet’ Ontheffing komt voor de kennisgeving Ontheffing komt voor de kennisgeving Behandelingsduur: 60 dagen Behandelingsduur: 60 dagen Bekendmaking beslissing: uiterlijk 70 dagen na ontvangst v/h ontheffingsverzoek Bekendmaking beslissing: uiterlijk 70 dagen na ontvangst v/h ontheffingsverzoek Ontheffing wordt verleend voor beperkte duur Ontheffing wordt verleend voor beperkte duur

Procedurele basiselementen Mogelijkheid verzoek tot heroverweging door initiatiefnemer Mogelijkheid verzoek tot heroverweging door initiatiefnemer DABM art DABM art adviescommissie wordt samengesteld adviescommissie wordt samengesteld Beslissing: 70 dagen na ontvangst verzoek Beslissing: 70 dagen na ontvangst verzoek Betekening: 80 dagen na ontvangst verzoek Betekening: 80 dagen na ontvangst verzoek

Procedurele basiselementen De definitieve beslissing wordt gevoegd bij de vergunningsaanvraag De definitieve beslissing wordt gevoegd bij de vergunningsaanvraag Definitieve beslissing wordt voor de vergunningsbeslissing verstuurd naar: Definitieve beslissing wordt voor de vergunningsbeslissing verstuurd naar: Commissie van de Europese Gemeenschap Commissie van de Europese Gemeenschap Bij grensoverschrijdend: de bevoegde autoriteiten Bij grensoverschrijdend: de bevoegde autoriteiten

Bedankt voor jullie aandacht

Plan-Mer-RL art.3 §2. Onverminderd lid 3, wordt een milieubeoordeling gemaakt van alle plannen en programma's §2. Onverminderd lid 3, wordt een milieubeoordeling gemaakt van alle plannen en programma's a) die voorbereid worden met betrekking tot landbouw, bosbouw, visserij, energie, industrie, vervoer, afvalstoffenbeheer, waterbeheer, telecommunicatie, toerisme en ruimtelijke ordening of grondgebruik en die het kader vormen voor de toe­kenning van toekomstige vergunningen voor de in bijlagen I en II bij Richtlijn 85/337/EEG genoemde projecten, of a) die voorbereid worden met betrekking tot landbouw, bosbouw, visserij, energie, industrie, vervoer, afvalstoffenbeheer, waterbeheer, telecommunicatie, toerisme en ruimtelijke ordening of grondgebruik en die het kader vormen voor de toe­kenning van toekomstige vergunningen voor de in bijlagen I en II bij Richtlijn 85/337/EEG genoemde projecten, of b) waarvoor, gelet op het mogelijk effect op gebieden, een beoordeling vereist is uit hoofde van de artikelen 6 of 7 van Richtlijn 92/43/EEG. b) waarvoor, gelet op het mogelijk effect op gebieden, een beoordeling vereist is uit hoofde van de artikelen 6 of 7 van Richtlijn 92/43/EEG.