Workshop Onderzoeksontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Feedback – Hoe kan het beter?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Kandinsky College Malderburchtstraat
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voortgangsgesprek fase 1
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
LOB binnen Taalbrug DG.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Ondersteunen van Zelfregulatie
Lesgeven zonder cijfer?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Zelfregulatie op Cartesius2
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Leergang LOB: verdiepingsmodule
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Workshop Onderzoeksontwerp Zelfsturend leren optimaal ondersteunen Wendy Kicken

Inhoud De casus voor uw opdracht Mijn aanpak, onderzoeksontwerp en resultaten Ervaren problemen Tips voor onderzoek in de onderwijspraktijk Zelf aan de slag

Probleemstelling Vraaggestuurd onderwijs wordt veelvuldig ingevoerd in het middelbaar beroepsonderwijs, maar deelnemers blijken vaak niet in staat om geschikte leertaken te kiezen. Dit heeft een negatief effect op hun prestatie.

Overkoepelende onderzoeksvraag “Hoe help je deelnemers in het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) zelfstandig beslissingen te nemen over de leertaken die ze willen uitvoeren in een vraaggestuurde leeromgeving?”

Op zoek naar een oplossing…. Een begeleidingsmodel

Begeleiding in welke vaardigheden? 3 zelfsturende vaardigheden: (zelf) beoordelen van prestatie Formuleren van verbeterpunten Selecteren van geschikte taken

Begeleiding op welke manier? Tekort aan informatie Prestatieniveau / persoonlijke leerdoelen Beschikbare taken in de leeromgeving Tekort aan ervaring Match maken tussen vraag (leerdoelen) en aanbod (taken)

Een mogelijke oplossing Ontwikkelingsportfolio bijhouden - (zelf)beoordelingen Verbeterpunten formuleren Taken selecteren Adviesgesprekken bijwonen feedback en feedforward voor het verbeteren van - (zelf)beoordelingen Verbeterpunten formuleren Taken selecteren

Adviesgesprekken Feedback Wat gaat goed, wat gaat minder goed m.b.t. de zelfsturende vaardigheden Feedforward Wat kun je doen om je zelfsturende vaardigheden te verbeteren?

Meerwaarde adviesgesprek Niet alle leerlingen weten hoe ze een portfolio correct en effectief kunnen gebruiken Leerling krijgt extra ondersteuning bij het ontwikkelen van zelfsturende vaardigheden

Hypothesen Wanneer leerlingen ondersteund worden bij het kiezen van geschikte leertaken met zowel een ontwikkelingsportfolio als een adviesgesprek zullen hun zelfsturende vaardigheden zich sterker ontwikkelen en zullen zij geschiktere leertaken kiezen dan wanneer leerlingen alleen een ontwikkelingsportfolio bijhouden en feedback krijgen op de inhoud. De betere keuze van leertaken zal een hogere prestatie tot gevolg hebben.

Methode Quasi-experimenteel design 43 deelnemers van een kappersopleiding BBL, MBO niveau 2 4 mentoren Vraaggestuurd onderwijs 2 condities Portfolio + feedback Portfolio + advies

Procedure Periode 1 (10 wkn) Periode 2 (20 wkn) Introductie + oefenen STEPP Uitleg protocol voor feedback en adviesgesprekken Voormeting zelfsturende vaardigheden Stepp wekelijks vullen met zelfbeoordelingen en docentbeoordelingen Wekelijks taakselectie maken 2-wekelijks een feedback/advies gesprek met mentor Interviews met deelnemers Interview met docenten Periode 2 (20 wkn)

Metingen – zelfsturend vermogen Zelfbeoordelingen Vergelijking met docentbeoordeling Verbeterpunten Categoriseren als analytisch of conclusie Taakselectie Waardering voor match tss verbeterpunten en gekozen taak en focus voor de taak

Metingen – prestatie Afgetekende opdrachtkaarten Behaalde examens

Resultaten Zelfsturend vermogen: Beide groepen gelijk in zelfbeoordelingen en taakselecties Adviesgroep beter in het formuleren van analytische leerdoelen Prestatie: - Adviesgroep meer opdrachtkaarten afgetekend - Adviesgroep meer deelnemers examen behaald

De uitdaging van wetenschappelijk onderzoek IS de onderwijspraktijk

Problemen In begin weinig gebruik STEPP: Leerlingen wisten inlogcode van de computers in het open leercentrum niet; Virus op computer thuis e.d. smoesjes Docenten niet geheel overtuigd van nut van STEPP Weinig docentbeoordelingen Weinig data mbt zowel verbeterpunten als taakselectie in één week Weinig taakselecties Geen inzicht in daadwerkelijke taakselecties Docenten gingen jaarplanningen maken Leerlingen niet altijd aanwezig tijdens gesprek Selectie sterk afhankelijk van het vinden van modellen

Advies om de kans op deze problemen te verkleinen Zorg dat je veel aanwezig bent tijdens de eerste weken van het onderzoek. Bedenk goed wat je belangrijkste data is zodat je de verzameling hiervan extra goed in de gaten houdt. Zorg voor een contactpersoon binnen het docententeam die jouw ogen en oren kan zijn en collega’s / deelnemers kan motiveren Houd logfiles wekelijks in de gaten en grijp direct in zodra er minder data binnenkomt.

En bedenk verder…………

Het onderzoek heeft alleen jouw hoogste prioriteit

Niets is logisch of lost zich vanzelf op

Een beetje wantrouwen kan geen kwaad

Laat je niet uit het veld slaan

Tot zover mijn verhaal….. Zijn er nog vragen of opmerkingen?

Zelf aan de slag Maak een onderzoeksontwerp om te onderzoeken hoe zelfsturend leren optimaal ondersteund kan worden Veel plezier en succes gewenst!