De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken."— Transcript van de presentatie:

1 Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken

2 De competenties binnen het kappersvak
Kennis Vaardigheden Houding Zelfsturingsvaardigheden Reflecteren Verbeterpunten formuleren Plan voor verbetering

3 Context 1ste leerjaar van de kappersopleiding van het
Arcuscollege, een ROC, in Heerlen Vraaggestuurd onderwijs Taken Vaardigheden Complexiteit Ondersteuning Examen

4 de principes volgens het 4c/id model
Een vraaggestuurd onderwijsprogramma de principes volgens het 4c/id model Met ondersteuning van de ontwikkeling van de zelfsturingsvaardigheden van de leerlingen

5 Cyclus van het zelfstandig leren
Uitvoering (U) Beoordeling (B) Taak Selectie (S)

6 3 basale zelfsturingsvaardigheden
Beoordelen van de eigen prestatie Formuleren van verbeterpunten Selecteren van taken

7 3 hulpmiddelen Gemetadateerde takenbak Gestructureerd ontwikkelingsportfolio Portfolio-adviesgesprekken

8 Metagedateerde takenbak
Vaardigheid Complexiteit Ondersteuning Natuurgetrouwheid Vereiste voorkennis

9 Permanenten Knippen heren Taakklasse 1 zelfstandig
Taakklasse 2 af en toe hulp Knippen heren

10 Digitaal ontwikkelingsportfolio
Systematisch Taak Evaluatie & Planning Portfolio

11

12 Portfolio-adviesgesprek
De mentor adviseert de leerling hoe de zelfsturingsvaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog Begeleiden van de toepassing van de zelfsturingsvaardigheden door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)

13 Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in ontwikkelingsportfolio Nieuwe taak selecteren

14 Toegepaste principes Ordening in toenemende moeilijke klassen
Ondersteuning afgebouwd (scaffolding) Part-task practice Specificatie van de taakeigenschappen Beoordelingsstandaarden gegeven en uitgelegd

15 Lastig toe te passen principes
Authenticiteit van de taken Te weinig docenten, te weinig modellen Gehele taak benadering Examens zijn nog op deelkwalificaties gericht Zelfreflectie in woorden Leerling kan zich niet altijd goed uitdrukken

16 Bedankt voor uw aandacht
Heeft u nog vragen?


Download ppt "Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken."

Verwante presentaties


Ads door Google