H51 Hoofdstuk 5 ICT-projecten. h52 Informatietechnologie projecten ‘Wij hebben geen ICT-projecten, wij hebben alleen maar business projecten’. Wat vind.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Risicomanagement en Sociale Technologie
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
STRATEGISCHE PLANNING
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Fasen projectmanagement
Analyse en Ontwerpen II
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Talentmanagement in de Technische Dienst
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Projectmatig werken...en dan?
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Project planning + Functioneren in een groep
ICTB/NB Projectmanagement.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Inleiding tot management en organisaties
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Organisatiestructuur en
De competente projectleider
Prince2 Componenten.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
IIM Information Infrastructure Management
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
LauwersCollege Buitenpost Informatica
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
© de vries business consultancy, 2008
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Plan van Aanpak.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Insights & Essentials Willem van Putten
H7 Organiseren.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Niets is wat het lijkt.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Certificering van assetmanagement
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Projectmanagement in de Vo
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Don’t be ‘sneaky’, use a Wiki!
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

h51 Hoofdstuk 5 ICT-projecten

h52 Informatietechnologie projecten ‘Wij hebben geen ICT-projecten, wij hebben alleen maar business projecten’. Wat vind je van die bewering? “ICT-projecten zijn net als andere projecten’ Mening? Wat is moeilijk aan ICT-projecten? Waardoor falen ICT- projecten? Hoe kun je ze laten slagen? Waaraan moet een projectleider en een projectteam voldoen?

h53 Falen van ICT-projecten hoeveel? voortijdig stoppen gedeeltelijk stoppen moeizame en trage implementaie overschrijding van tijd en geld tegenvallende resulaten

h54 Dimensies om projecten te beoordelen sommigen beschouwen een project als mislukt, terwijl anderen het succesvol vinden

h55 ICT-projecten technisch succes business succes? Het hangt af van mensen, subjectieve menselijke actie Faaloorzaken technisch enthousiasme, technology led, narrow gebruikers onbegrepen omgeving te veranderlijk, top afwezig onderschatting tijd en geld politiek en ruzie

h56 Omgeving concurrenten, klanten, toeleveranciers, economisch, technologisch Organisatie strategie, cultuur, structuur, processen, macht, historie ICT-project Context van ICT-projecten

h57 Context van een ICT-project in de tijd

h58 Risicobeoordeling van ICT-projecten

h59

10 Vormen van complexiteit

h511 Vormen van systeemverkrijging Nieuwbouw Pakket Renovatie Andere oplossingen

h512 Vormen van nieuwbouw Watervalmethode : plan analyse bouw invoering onderhoud

h513 Vormen van nieuwbouw Evolutionair -deel op -realiseer delen prototype test invoering Prototyping

h514 Dus dilemma’s zijn: Evolutionair/Incrementeel Integraal Sequentieel Iteratief/Interactief/Experimenteel

h515 Softwarepakketten Maken plan Maken programma van eisen Maken shortlist Besluitvorming Aanpassing pakket Ontwerpen proc’s e.d. Invoering Gebruik en beheer

h516 Mistig Onzeker Onduidelijke doelen, verschuivende doelen, veranderende omgeving Ambiguïteit Strijd Schok in bestaande systemen, werkwijzen en ervaring Soms niet zinvol Bottom up, soms eigen initiatief Logisch Gepland Mijlpalen en tussenproducten Deadlines Lineair, sequentieel Budgetten Rationeel Top down, steun van de top Traditionele project managementtools Verandering als een logisch en ordelijk proces dat gepland wordt.

h517 Projectmanagementbenaderingen Rationeel duidelijk vastleggen doelen, verdelen verantwoordelijkheden, plannen middelen beheersen rapporteren

h518 Programmamanagement Stuurgroep seniorgebruiker topmanager toeleverancier Projectmanager Teammanager Project- ondersteuning

h519 Starting up a project Initiating a Project Managing Stage Boundaries Control of a stage Managing Product Delivery Closing a project Planning Project Mandate Directing a Project Corporate and Programme Management

h520 Participatief ‘ truth, trust, love and collaboration’ mede-eigenaarschap, democratie, meewerkendheid

h521 Politiek, Weerstand (counter implementation) reduceer resources vertraag houd doelen vaag en complex goed idee, laten we het direct goed doen verspreid beschikbare energie reduceer imago van projectleider houd een laag profiel niet meedoen aan opleidingen, te laat komen, niet voorbereiden, eerder weggaan zoeken naar fouten bewust systeem verkeerd gebruiken meer informatie vragen en discussies traineren hogere beloningen eisen als voorwaarde voor gebruik

h522 Belangengroepenanalyse bepalen welke belangengroepen er zijn welke belangen men heeft welke steun of weerstandsstrategieën te verwachten zijn Acties backstage activities sleutelfiguren benaderen onderhandelen

h523 Belangengroepenanalyse, macht/belang matrix

h524 De projectleider van automatiseringsprojecten Managing up Managing across Managing team doelen duidelijk, middelen voldoende communiceren, visualiseren, helicopterview front stage én backstage activiteiten

h525 Level 1 Initial Ad hoc Basic management control Process definition Process measurement Disciplined process Standard consistent process Level 2 Repeatable Level 3 Defined Level 4 Managed Level 5 Continuous Optimizing Process control Predictable process Continuously improving process

h526 De projectleider van automatiseringsprojecten ‘..Het moet snel klaar zijn..’ ‘..Zorg dat er grote betrokkenheid is. Raadpleeg iedereen..’ ‘..we willen leuk en uitdagend werk..’

h527 Goede / slechte strategieën in de week leggenonverwacht doel duidelijkonduidelijke doelen inspraak mogelijkvoldongen feiten duidelijke communicatieslechte toevallige communicatie uitvoering en evaluatieverandering zakt weg invullingsvrijheid onvoldoende actie