1 - 1 1 Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
De fundamenten van de organisatiestructuur
De marketing-omgeving
Sales Management 8. Motivatie en Training.
GREY POWER 3x concreet Robin van Barneveld. Doel: 3x beweging 2.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Samen innoveren: duurzaam samen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
de werkgever van de toekomst
H7: Productmanagement.
27 januari 2011.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
2 Werkstromen en functieanalyse
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Kansen voor Samenwerken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Vormgeven van de HRM-functie
Methode Strategisch personeelsmanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement

1 - 2 Hoe kan HR prestaties van de organisatie beinvloeden? Hoe kan HR omgaan met veranderingen op de werkplek en nieuwe trends? Wat zijn HR-strategieen die bedrijven kunnen helpen bij he tcreeren van concurrentievoordeel? HR-uitdagingen

1 - 3 Uitdagingen van de omgeving Snelle verandering Diversiteit Globalisering Internet Wetgeving Werk en gezin Tekort aan geschoolde werknemers Opkomst dienstensector

1 - 4 Kosten, kwaliteit en onderscheidende capaciteiten Decentralisatie Inkrimping Herstructurering Zelfsturende werkteams Organisatiecultuur Technologie Interne veiligheid Outsourcing Interne uitdagingen

1 - 5 Uitgangspunten en overtuigingen die de leden van een organisatie delen regels, normen gedrag filosofie dominante waarden gevoel of klimaat Cultuur

1 - 6 Individuele uitdagingen Passende combinatie van mensen en organisaties Ethische dilemma’s Sociale verantwoordelijkheid Productiviteit Empowerment Vertrek van intelligente mensen Arbeidsonzekerheid

1 - 7 HR-strategie leidt tot verbeterde organisatieprestaties HR-strategieen Organisatie- strategie Kenmerken van de organisatie Capaciteiten van de organisatie Omgeving

1 - 8 Porters differentiatiestrategie nadruk op innovatie en flexibiliteit ruime functiecategorieën losse werkplanning externe werving op alle niveaus teamleren salaris vooral gebaseerd op de capaciteiten van het individu prestatiebeoordeling als ontwikkelingstechniek

1 - 9 Porters kostenleiderschap efficiënte productie expliciete functieomschrijvingen gedetailleerde werkplanning nadruk op technische kwalificaties en vaardigheden functiespecifieke training betaling op basis van de functie prestatiebeoordeling als controletechniek

Porters focusstrategie Kostenleiderschap Differentiatie

Miles & Snow Verdedigingsstrategie - werving Interne werving HR neemt beslissing Nadruk op kwalificatie en vaardigheden Formeel aanname- en socialisatiebeleid

Miles & Snow Verkenningsstrategie - werving Externe werving Supervisor neemt beslissing Nadruk op passen bij de organisatiecultuur Informeel aanname- en socialisatiebeleid

Miles & Snow Verdedigingsstrategie - betaling Vaste betaling Betaling gebaseerd op functie Betaling gebaseerd op senioriteit Gecentraliseerde betalingsbeslissing

Miles & Snow Verkenningsstrategie - betaling Variabele betaling Betaling per individu Betaling naar prestatie Gedecentraliseerde betalingsbeslissing

Leiderschap Hoe HR een strategische partner kan zijn Leiderschapsstijlen begrijpen Passend leiderschap tonen Leiderschap tonen op elk prestatieniveau – team, individu en organisatie

HR moet begrijpen… interne en externe klanten belangrijkste structuren van de organisatie structuur van organisatie, visie, waarden, doelen, strategieen, finance concurrenten, producten, technologie en bronnen van concurrentievoordeel Kennis van zaken Hoe HR een strategische partner kan zijn

Strategisch denken Hoe HR een strategische partner kan zijn Strategische bedrijfsplanning begrijpen Systematische HR-planningsprocessen toepassen HR-systemen integreren om capaciteiten en concurrentievoordeel te creeren voor de organisatie Afdelingsstrategieen ontwikkelen en integreren binnen de bedrijfscultuur

Procesvaardigheden Hoe HR een strategische partner kan zijn Managementprocessen kennen Procesvaardigheden: consulting, probleemoplossing, evaluatie en communicatie Organisatieontwikkeling Verandering mogelijk maken en faciliteren Onzekerheid en instabiliteit managen

Technologie Hoe HR een strategische partner kan zijn HR-documentatie onderhouden, daarbij gebruikmakend van kennismanagement en technologie Informatiesystemen inzetten Trainingen bieden op het gebied van technologie