Het INK-managementmodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
The CAF Procedure voor externe feedback
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
strategie als een proces
ICTB/NB Projectmanagement.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
TOM keurmerk Marius Berendse.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Een theoretische verkenning
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Bedrijfsvoeringsscan
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Certificering van assetmanagement
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Het INK-managementmodel Hoofdstuk 6 Het INK-managementmodel

Voorlopers op het INK-managementmodel De Japanse Demingprize. De Amerikaanse Malcolm Baldrige National Quality Award. Met het winnen van een dergelijke prijs verkrijgt de betreffende organisatie op nationaal niveau veel aandacht.

Deming Prize Genoemd naar de Amerikaan Edward Deming. Voor een persoon met bijzondere verdiensten op het terrein van statistical process control, of aan een onderneming of publieke organisatie die zich onderscheidt op het gebied van integrale kwaliteitszorg. Criteria: implementatie van verbeteringen in de organisatie, in de processen en in de informatiestromen, verbeteringen ten behoeve van medewerkers en van het management en het doorvoeren van succesvolle strategieën en doelstellingen.

Malcolm Baldrige National Quality Award Bij wet ingesteld om de principes, methoden en technieken van TQM te verspreiden. Door middel van (zelf)evaluatie van de bedrijfsvoering het kwaliteitsbewustzijn van Amerikaanse producenten te verbeteren. De prijs levert een hoge toegevoegde waarde aan de klant op en versterkt de effectiviteit en efficiency. De prijswinnaars zijn verplicht hun kwaliteitsideeën met anderen te delen. De zelfevaluatie biedt de mogelijkheid verbeterpunten te achterhalen.

Malcolm Baldrige National Quality Award Zeven sleutelgebieden: Leiderschap Strategische planning Mate van klanten en marktgerichtheid Metingen-, analyses- en kennismanagement, Human resource management Procesmanagement Resultaten

Essenties van de Malcolm Baldrige National Quality Award De totale prestaties worden bekeken (Meer nadruk op bedrijfsprocessen - resultaten dan op kwaliteitsborging en klanttevredenheid). De relaties van alle partners (o.a. leveranciers) wordt beoordeeld. Ontwikkeling en leervaardigheid van het management en medewerkers wordt meegenomen.

Excellente ondernemingen Peters en Waterman formuleerden acht gemeen-schappelijke, niet-financiële succesfactoren van 43 Amerikaanse ondernemingen: Actiegerichte oriëntatie Eenvoudige organisatie met een kleine staf Klantgerichte instelling Productiviteitsverhoging door inspanning van mensen Autonomie om ondernemingsgeest te stimuleren Nadruk op de belangrijkste bedrijfswaarde Een houding die uitgaat van de core business Vrijheid in gebondenheid

Excellente ondernemingen Het streven naar een excellente onderneming en continue verbetering zijn belangrijke doelstellingen van kwaliteitszorg. Bij zowel de Deming Prize en Malcolm Baldrige National Quality Award als bij Peters en Waterman gaat het om het leereffect.

Het antwoord van Europa op de Japanse en Amerikaanse kwaliteitsprijzen European Foundation for Quality Management (EFQM). EFQM gaat uit van alle belanghebbenden. Organisaties worden beoordeeld door middel van zelfevaluatiemodellen.

INK-managementmodel Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) Het INK heeft het kwaliteits-verbeteringsmodel van het EFQM overgenomen en aangepast aan de Nederlandse situatie. Het in kaart brengen van de positie van de organisatie en het inventariseren van verbeterpunten op zowel resultaat- als organisatiegebieden.

INK-managementmodel Onderzoek wordt gedaan door zelfevaluatie of door een extern bedrijf waarbij een aantal aspecten aan het licht komt: Aanwezigheid van een effectief kwaliteitsbeleid. Knelpunten in de productieprocessen. Rol die de medewerkers hierin spelen. Aanwezigheid van ondersteunende systemen en beleidsdocumenten.

INK-managementmodel Rol die het management vervult bij het introduceren en sturen van verbeteringen en vernieuwingen. Knelpunten in de (kwaliteits)-verbeteringsprocessen. Rol van medewerkers bij de voortdurende vernieuwende mate waarin de organisatie in staat is haar eigen processen te beheersen en te verbeteren.

INK-managementmodel Een diagnose- en verbetermodel dat wordt toegepast als instrument voor positiebepaling, voor zelfevaluatie en voor auditing. Vier uitgangspunten: Praktijkgerichtheid en zelfwerkzaamheid Ontwikkelingsfasen PDCA-cirkel Focus op excellentie

INK-managementmodel

Ontwikkelingsfasen Activiteitengeoriënteerde fase Procesgeoriënteerde fase Systeemgeoriënteerde fase Ketengeoriënteerde fase Totale kwaliteitszorg De fasen zijn niet bedoeld als hierarchie.

Fase I: Activiteitengeoriënteerd De kwaliteit van het eindproduct en de afzonderlijke activiteiten staan centraal. Er zijn instructies maar nog geen beschrijvingen van primaire processen.

Fase II: Procesgeoriënteerd Het primaire proces wordt beheerst. Er is sprake van enige synergie.

Fase III: Systeemgeoriënteerd Primaire en ondersteunende processen worden beheerst, waarbij zowel interne als externe klanten zijn benoemd. Het gaat hier om het samenhangend geheel.

Fase IV: Ketengeoriënteerd Er wordt samengewerkt met andere partners in de bedrijfskolom. Er worden sluitende afspraken gemaakt om een win-winsituatie te realiseren. Kennis, vaardigheden en capaciteiten worden optimaal benut om meer toegevoerde waarde te verkrijgen.

Fase V: Transformatiegeoriënteerd Het maatschappelijk verantwoord ondernemen staat centraal en de kwaliteitszorg is integraal in de organisatie verankerd. Het leervermogen is zeer groot.

PDCA-cirkel Het gaat hierbij om continue verbetering. Het INK-managementmodel geeft een integrale visie die gebaseerd is op de PDCA-cirkel. Daarmee toont het de relatie aan tussen de organisatiegebieden en de resulaten.

PDCA-cirkel en het INK-managementmodel

Focus op excellentie Excellente organisatie kenmerkt zich volgens het INK door: Leiderschap met lef Resultaatgerichtheid Continue verbetering Transparantie Samenwerking

Structuur van het INK-managementmodel Vijf organisatiegebieden Vier resultaatgebieden Het INK-managementmodel gaat daarmee uit van oorzaak-en-gevolgrelaties tussen organisatie- en resultaatgebieden.

De vijf organisatiegebieden 1. Leiderschap Leiderschap dat inspireert tot continue verbetering Visie op toekomstige ontwikkelingen Drie aspecten: Richten: de manier waarop de leiding de visie en de missie verwoord Inrichten: de manier waarop de organisatie is opgebouwd Verrichten: de wijze waarop het management de strategie in de organisatie vormgeeft en aanzet tot verbetering.

De vijf organisatiegebieden 2. Strategie en beleid De kwantitatieve invulling van missie, visie, principes, waarden, het beleid, de strategie en concrete uitvoeringsplannen. Belangrijke aspecten: hoe is de omgevingsanalyse tot stand gekomen hoe is de strategie in de organisatie is gecommuniceerd

De vijf organisatiegebieden 3. Management van medewerkers De professionele inzet van mensen in de organisatie en het arbeidsvoorwaardenbeleid. Drie deelgebieden: organiseren, investeren en respecteren. Kennis, vaardigheden en inzichten van medewerkers dienen maximaal tot ontplooiing te worden gebracht.

De vijf organisatiegebieden 4. Management van middelen Betreft gebouwen, materialen, grondstoffen en machines, de aanwezige kennis, de gebruikte technologie en de diensten. Welke financiële kengetallen worden gebruikt en hoe worden budgetten opgesteld en uitgewerkt.

De vijf organisatiegebieden 5. Management van processen Het in kaart brengen van de primaire, ondersteunende en besturingsprocessen. Ontwerpen, identificeren, doorlichten, beheersen, verbeteren en vernieuwen van processen.

De vier resultaatgebieden 1. Klanten en leveranciers Wat de klant belangrijk vindt en positief waardeert in de organisatie. De toegevoegde waarde die de organisatie levert: prijs-kwaliteitsverhouding betrouwbaarheid het ontwerp de vriendelijke behandeling het meedenken, etc.

De vier resultaatgebieden 2. Medewerkers De waardering van de medewerkers voor de organisatie. Medewerkerstevredenheids- of waarderingsonderzoeken. Het zijn uiteindelijk de medewerkers die bepalen of het beleid goed en met enthousiasme wordt uitgevoerd.

De vier resultaatgebieden 3. Maatschappij Op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen. Wettelijke vereisten, de bijdrage die de organisatie levert aan de maatschappij en de wijze waarop zij het milieu zo min mogelijk tracht te belasten.

De vier resultaatgebieden 4. Bestuur en financiers Een organisatie beschikt over: Financiële prestatie-indicatoren: current ratio, quick ratio, nettowerkkapitaal, rendement, solvabiliteit. Niet-financiële prestatie-indicatoren: uitleveringsgraad, arbeidsproductiviteit en bezettingsgraad

Uitwerking van het INK-managementmodel Elk van de vijf organisatiegebieden is opgedeeld in drie deelgebieden. De matrix bevat voor elk van de vijf ontwikkelingsfasen een aantal kenmerken. Aan de hand van de vragen wordt vastgesteld in welke mate deze kenmerken geheel, of gedeeltelijk of niet van toepassing zijn. Vervolgens wordt de ontwikkelingsfase per deelgebied vastgesteld. Alleen als alle kenmerken geheel van toepassing zijn op het betreffende deelgebied, gaat de organisatie naar de volgende fase. Op basis van de totaalscore worden een spinnenweb en een profielschets ingevuld.

Uitwerking van het INK-managementmodel Het spinnenweb is een grafische weergave van de score op de negen aandachtsgebieden. De ringen tonen de ontwikkelingsfasen, respectievelijk het niveau van de resultaatmeting. Het geeft een totaaloverzicht en laat zien waar de belangrijkste aangrijpingspunten voor verbetering liggen. Hoe ronder het spinnenweb, hoe gelijkmatiger de organisatie scoort. De profielschets geeft een totaalbeeld van de fase waarin de organisatie zich bevindt.

Het spinnenweb

De profielschets