De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep."— Transcript van de presentatie:

1 Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep

2 Gemeentelijke regie & zelfsturing Uitvoerenden zodanig … sturen faciliteren stimuleren …dat zij optimaal presteren. (gemeente is complexe organisatie)

3 Gemeentelijke Visie Koker of burger centraal De sociale kwaliteit van de gemeente, de wijk De participatie van de burger en zijn eigen verantwoordelijkheid daarbij De kerntaken van de gemeente versus de wettelijke taken => Beoogde beleidseffecten formuleren doelstellingen en prestatie-indicatoren

4 Gemeentelijke Organisatie Doelmatigheid (efficiency) schaal: – gemeente, regio, centrumconstructie zelf doen, aanbesteden, combi => Ook hiervoor prestatie-indicatoren

5 Kwaliteitszorg is een ‘must’ Gebrek aan kwaliteit dienstverlening schaadt imago gemeenten Gebrek aan kwaliteit dienstverlening schaadt imago gemeenten Zonder kwaliteitszorg geen realisatie (beleids)doelstellingen Zonder kwaliteitszorg geen realisatie (beleids)doelstellingen Zonder gemeentelijke prestaties geen tevredenheid burger Zonder gemeentelijke prestaties geen tevredenheid burger Kwaliteitszorg ondersteunt gemeentelijke regie Kwaliteitszorg ondersteunt gemeentelijke regie Kwaliteitszorg gemeenten blijft aanmodderen ? Kwaliteitszorg gemeenten blijft aanmodderen ?

6 Kenmerken kwaliteitssystemen? Te vrijblijvend Te vrijblijvend Te ingewikkeld Te ingewikkeld Serviceniveau voor de klant komt nauwelijks tot zijn recht Serviceniveau voor de klant komt nauwelijks tot zijn rechtAdvies: Van buiten naar binnen denken Van buiten naar binnen denken Als dienstverlenende organisatie Als dienstverlenende organisatie Meer dan balie, mail en telefoon Meer dan balie, mail en telefoon Maar ook sociale samenhang, participatie, ruimtelijke ontwikkeling, etc. Maar ook sociale samenhang, participatie, ruimtelijke ontwikkeling, etc.

7 Eisen aan Kwaliteitszorg (1) Externe focus (richt zich op dienstverlening en niet op kwaliteitssysteem) Stelt dus eisen aan output van processen Geschikt om publieke verantwoording mee af te leggen Flexibel inzetbaar (vb. Proces uitbesteding, intergemeentelijke samenwerking, dienst werk en inkomen….StimulanSZ)

8 Eisen aan Kwaliteitszorg (2) Snel te implementeren, korte doorlooptijd Eenvoudige operationalisatie Sluit aan bij cyclus planning & control Externe en onafhankelijke audit, minstens 1x jaarlijks Groei (in normen met name) Te combineren met Benchmarks, bedrijfsvoeringsmodel e.a. sturingsinstrumenten


Download ppt "Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep."

Verwante presentaties


Ads door Google