Hoofdstuk 4 Diversiteit waarderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De marketing-omgeving
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Dr. Koen Van Laer (SEIN – Uhasselt)
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 10 Diversiteit managen
Opleiden van medewerkers
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Wat willen we vandaag doen?
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Diversiteit waarderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Uitleggen hoe diversiteit een organisatie sterker maakt Diversiteit stimuleren en ondersteunen om aan de behoeften van de organisatie te voldoen Creatieve en flexibele oplossingen verzinnen voor de problemen waar werknemers uit minderheidsgroepen tegenaan lopen Rekenschap afleggen door breed te werven en werknemers eerlijk te selecteren Werknemers uit minderheidsgroepen helpen door training en begeleiding Barrières uit de weg ruimen die verhinderen dat diversiteit wordt gewaardeerd Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Concepten Mensen begrijpen en managen die van ons en van elkaar verschillen Inzicht hebben in hoe culturele diversiteit de verwachtingen en het gedrag van iedereen in de organisatie beïnvloedt Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Diversiteit Verwijst naar het hele scala aan fysieke en culturele verschillen die het spectrum van verschillen tussen mensen vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Kerndimensies van diversiteit Leeftijd Etnische afkomst Sekse Geestelijke/fysieke vermogens Nationaliteit Seksuele voorkeur Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Secundaire dimensies Moedertaal Religie Opelding Manier van werken Inkomen In militaire dienst geweest Werkervaring Geografische herkomst Burgelijke staat Communicatiestijl Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het diversiteitswiel Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall De uitdaging bij het managen van deze steeds diverser wordende beroepsbevolking is dat er een werkomgeving moet worden geboden waar verschillen worden erkend en gewaardeerd en die de productiviteit bevordert Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veranderende beroepsbevolking Een krimpende autochtone beroepsbevolking, hoofdzakelijk vanwege een lagere bevolkingsgroei Een vergrijzing van de autochtone beroepsbevolking, nu de babyboomgeneratie ouder wordt en in verhouding minder jonge autochtone werknemers de arbeidsmarkt betreden Meer vrouwen in de beroepsbevolking Toenemende aantallen migranten en een groeiende participatie van westerse en niet-westerse allochtonen op de arbeidsmarkt Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Als managers er niet in slagen om diversiteit als waardevol bedrijfskapitaal te zien, zullen ze de prijs betalen van minder gemotiveerde werknemers en lage prestatieniveaus Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Werknemers die geloven dat hun verschillen door hun werkgever niet slechts worden getolereerd maar ook worden gewaardeerd zijn meestal loyaler, productiever en zetten zich meer in Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Verder heeft een bedrijf met de reputatie dat het kansen biedt een concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt en zal het de meest gekwalificeerde werknemers aantrekken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Diversiteit Is bevorderlijk voor creativiteit en innovatie Vergroot de flexibiliteit van de organisatie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Verschillen tussen positieve discriminatie en diversiteit managen Door de overheid verplicht gesteld De wet is de drijvende kracht Kwantitatief Op problemen gericht Gaat van assimilatie uit Naar binnen gericht Reactief Diversiteit managen Vrijwillig door de organisatie geïnitieerd De productiviteit is de drijvende kracht Kwalitatief Op kansen gericht Gaat van integratie uit Proactief Naar binnen en naar buiten gericht Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe organisaties diversiteit bevorderen Positieve discriminatie Inzetten van programma’s om diversiteit te managen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe organisaties diversiteit bevorderen Eerlijkheid en rechtvaardigheid Besluitvorming en prestaties Flexibiliteit Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat kan de individuele manager doen? Verantwoordelijkheid Ontwikkeling Werving Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veelvoorkomende praktijken op het gebied van diversiteit Persoonlijke interventie van het topmanagement. Interne belangengroepen. Nadruk op cijfers over gelijke kansen, profielen. Diversiteit opnemen als doel bij beoordelingsgesprekken en andere beoordelingen. Diversiteit opnemen als criterium voor beslissingen over promoties. Diversiteit opnemen in de planning voor managementopvolging. Beleid op het gebied van werk en privéleven. Beleid tegen racisme en seksisme. Interne audit of enquête naar houdingen. Commissie voor positieve discriminatie of gelijke kansen. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veelvoorkomende praktijken op het gebied van diversiteit Trainingsprogramma’s op het gebied van diversiteit. Netwerken en ondersteuingsgroepen. Ontwikkelingsprogramma’s voor alle managers met veel potentieel. Informele netwerkactiviteiten. Functierotatie. Formele begeleidingsprogramma’s. Informele begeleidingsprogramma’s. Vroege ontwikkelingsprogramma’s voor alle nieuwe werknemers met veel potentieel. Interne opleiding (bijvoorbeeld persoonlijke veiligheid of taaltraining). Evenementen, prijzen voor werknemers. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Veelvoorkomende praktijken op het gebied van diversiteit Doelgerichte werving van niet-managers. Nieuwe medewerkers van buiten voor cruciale functies aantrekken. Uitgebreid naar buiten treden over diversiteit. Beeld uitdragen dat het bedrijf vrijzinnig, progressief of welwillend is. Partnerships met opleidingsinstituten aangaan. Wervingsprikkel als beloningen in contanten. Stageplaatsen. Publicaties of public relations die diversiteit belichten. Doelgroepgerichte werving van managers. Partnerships met niet-traditionele groepen. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat kan de individuele manager doen? Laat zien dat je diversiteit accepteert Maak duidelijk wat je met diversiteit wilt bereiken Maak werknemers gevoelig voor kwesties rond diversiteit Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat kan de individuele manager doen? Werf breed en maak een eerlijke selectie Geef begeleiding en training Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat kan de individuele manager nog meer doen? Wees flexibel en creatief als je te maken hebt met diversiteitsproblemen Motiveer mensen naar hun individuele behoeften Versterk de positieve en minimaliseer de negatieve verschillen tussen werknemers Copyright © 2005 Prentice-Hall