Inleiding tot management en organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Arbeidstevredenheid en prestaties
© DUOjob ® Winst maken met flexibiliteit 15 mei 2003, Mierlo.
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Inleiding in de Marketing
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Management Hoofdstuk 6 Planning.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Opleiden van medewerkers
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Beslissen managen en macht
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Begeleiding bij Werkplekleren
Executieve functies Marije Ruben.
De ideeën van Henry Mintzberg over management
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Transcript van de presentatie:

Inleiding tot management en organisaties Hoofdstuk 1

H O O F D S T U K O V E R Z I C H T Wie zijn de managers? Leg uit hoe managers verschillen van niet-leidinggevend personeel. Beschrijf hoe je managers binnen een organisatie kunt classificeren. Wat is management? Geef een definitie van management. Leg uit waarom efficiëntie en effectiviteit belangrijk zijn voor management.

H O O F D S T U K O V E R Z I C H T Wat doet de manager? Beschrijf de vier functies van management. Beschrijf Mintzbergs managementrollen. Beschrijf de drie managementvaardigheden van Katz en hoe het belang van deze vaardigheden verandert als je naar managementniveau kijkt. Bespreek de veranderingen die invloed hebben op het werk van managers. Leg uit waarom klantenservice en innovatie belangrijk zijn voor het werk van de manager.

H O O F D S T U K O V E R Z I C H T Wat is een organisatie? Beschrijf de kenmerken van een organisatie. Leg uit hoe het concept van een organisatie verandert. Waarom management bestuderen? Verklaar het begrip universaliteit van het management. Bespreek waarom inzicht in management belangrijk is. Beschrijf waarin de beloning en uitdagingen voor een manager

Wie zijn de managers? Manager Iemand die met behulp van anderen werkt door hun werkzaamheden te coordineren, met als oogmerk de doelstellingen van de organsiatie te realiseren

Classificatie van managers Lagere managers Mensen die het werk van ‘gewone’ werknemers coordineren, die de producten of diensten van de organisatie genereren Middlemanagers Mensen die het werk van lagere managers managen Hogere of topmanagers Mensen die verantwoordelijk zijn voor het definieren van de doelstellingen en het nemen van beslissingen die van invloed zijn op de organisatie als geheel

Figuur 1–1 Organisatieniveaus

Wat is management? Waar managers zich mee bezig houden Efficientie ‘De dingen goed doen’ Het behalen de grootst mogelijke productie met de minst mogelijke input Effectiviteit ‘De goede dingen goed doen’ Het behalen van de organisatiedoelen

Exhibit 1–2 Efficientie en effectiviteit in management

Wat doen managers? Functionele benadering Planning Organiseren Definieren van doelen, strategieen om de doelen te bereiken, ontwikkelen van plannen om activiteiten te integreren en coordineren. Organiseren Werk verdelen en structureren om organisatiedoelen te bereiken. Leidinggeven Met en door mensen werken om doelen te bereiken. Controleren Bijhouden, vergelijken en corrigeren van werk.

Exhibit 1–3 Managementfuncties

Wat doen managers? (vervolg) Managementrollen (Mintzberg) Intermenselijke rollen Boegbeeld, leider, aanspreekpunt Informatieve rollen Monitor, verspreider, zegsman Beslissingsrollen Ondernemer, probleemoplosser, toekenner van middelen en onderhandelaar

Wat managers doen (Mintzberg) Interactie met anderen met de organisatie met de externe context van de organisatie Reflectie nadenken Actie doen

Wat doen managers (vervolg) Vaardighedenbenadering Technische vaardigheden Kennis en vaardigheden van specifieke onderwerpen Intermenselijke vaardigheden De mogelijkheid om samen te werken met anderen Conceptuele vaardigheden De mogelijkheid om na te denken over abstracte en complexe situaties met betrekking tot de organisatie en deze te conceptualiseren

Figuur 1–5 Vaardigheden die op diverse managementniveaus nodig zijn

Figuur 1–6 De relatie tussen managementvaardigheden en -functies

Figuur 1–6 De relatie tussen managementvaardigheden en –functies (vervolg)

Hoe de taak van de manager verandert Het toenemend belang van klanten Klanten: de reden dat de organisatie bestaat Het beheren van klantrelaties is de verantwoordelijkheid van alle managers en werknemers. Consistente klantenservice van hoge kwaliteit is essentieel om te overleven. Innovatie Dingen anders doen, nieuw terrein onderzoeken en risico’s nemen Managers moeten werknemers aanmoedigen om zich bewust te zijn van mogelijkheden voor innovatie en daarna te handelen.

Figuur 1–7 Veranderingen die de taak van de manager beinvloeden

Wat is een organisatie? Een organisatie Een geheel waarin mensen op een doelbewuste manier bij elkaar zijn gebracht om specifieke doelstellingen te verwezenlijken. Bekende kenmerken van organisatie Ze hebben een specifiek doel Bestaan uit mensen Hebben een doelbewuste structuur

Figuur 1–8 Kenmerken van organisaties

Figuur 1–9 De veranderende organisatie

Waarom management bestuderen? De waarde van het bestuderen van management De universaliteit van management Goed management is nodig is alle organisaties De realiteit van werk Werknemers zijn of managers of worden gemanaged Beloningen en uitdagingen voor managers Management biedt uitdagende, opwindendende en creatieve mogelijkheden voor betekenisvol en vervullend werk Succesvolle managers ontvangen significante geldelijke beloningen voor hun werk

Figuur 1–10 De universaliteit van management

Figuur 1–11 De uitdagingen en beloningen voor de manager