De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding in de Marketing

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding in de Marketing"— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding in de Marketing
MK01

2 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04
Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 Voorbereiding volgende keer

3 De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Afkorting : Dkk Geboren : 6-9-1968
Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei 2000 Hiervoor : verkoop copiers/printers Tevens : The Consultant

4 Doelstellingen MK MK01 Inleiding in de marketing;
MK02 Interne en externe analyse; MK03 Marketingmix; MK04 B-2-B en Dienstenmarketing

5 Doelstellingen MK01 Beeld hebben van vakgebied marketing;
Basisbegrippen kennen en begrijpen. Met betrekking tot ABP1 zelfde stof maar hoger niveau ABP1: Cases/praktijk zeer belangrijk

6 Studiewijzer Motivatie/Doelstellingen Studieinhoud Studieactiviteiten
Verhage Toepassingen (zelfevaluatie) Studieactiviteiten ZELFSTUDIE, hoorcollege, o.l.g. Studieplanner Tentamen

7 Het O.L.G. O.L.G. = Onderwijsleergesprek Kort toetsen kennis
Voorleggen vraag of situatie Discussie met relevante argumenten Nou, dat vind ik Zover ben ik nog niet Geen J.B.F. algoritmen Leereffect hangt af van JULLIE!

8 Samenvatting Je zult het met mij moeten doen
Bijna alles op het gebied van marketing Inleiding in de marketing, Externe en interne analyse, Marketingmix, B-2-B marketing en Dienstenmarketing. MK01 Wat is markting? Wat zijn de basisbegrippen? Gebruik studiewijzer!

9 Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan van marketing

10 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

11 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

12 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

13 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

14 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

15 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

16 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

17 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

18 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

19 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

20 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

21 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

22 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

23 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

24 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

25 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing

26 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
behoeften van de samenleving als geheel societal/maatschappelijk marketingconcept lange termijn gericht Mesomarketing Micromarketing

27 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing bedrijfstak
bedrijfskolom distributiekanaal Micromarketing

28 Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
individuele bedrijf marketing managementproces

29 Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht

30 Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken”
geen absolute wetenschap

31 Samenvatting Definitie begrip Marketing op de markt afgestemd
marketingmix (volgende week) maakt niet uit wat drie R- en (volgende week) stakeholders win-win belangen verwezenlijken

32 Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Macro - Samenleving Meso - Bedrijfstak Micro - Bedrijf

33 Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan Marketing Productie Product Verkoop Marketing

34 VRAGEN?

35 voor volgende keer Hoofstuk 1 bestuderen niet § 1.1.2 en § 1.5.2
alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven

36 Einde

37 Einde


Download ppt "Inleiding in de Marketing"

Verwante presentaties


Ads door Google