Operations management en value chain management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Hoofdstuk 19 Operations management en value chain
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
De fundamenten van de organisatiestructuur
Ondernemen in de praktijk
De marketing-omgeving
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatiestructuur en
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Management Accounting Management Control
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Nike Supply Chain Management
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Parametric release Wat is dat?.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Operations management en value chain management Hoofdstuk 18 Operations management en value chain management

Overzicht Wat is operations management en waarom is het belangrijk? Leg uit wat operations management is. Vergelijk productie- en dienstverlenende organisaties. Beschrijf de rol van de manager in de verbetering van productiviteit. Bespreek de strategische rol van operations management. Value chain management Definieer de waardeketen en value chain management. Geef het doel van value chain management. Bespreek de vereisten voor succesvol value chain management.

Overzicht (vervolg) Value chain management (vervolg) Beschrijf de voordelen die voortvloeien uit value chain management. Leg uit welke obstakels er zijn voor value chain management. Actuele kwesties in operations management Bespreek de rol van technologie in fabricage. Noem een aantal kwaliteitsdimensies. Beschrijf ISO 9000 en Six Sigma. Beschrijf geïndividualiseerde massaproductie en hoe operations management daaraan bijdraagt.

Wat is operations management? De opzet, de uitvoering en het beheer van het transformatieproces waarmee bedrijfsmiddelen in producten of diensten voor de klant worden omgezet. Het belang van operations management Het heeft betrekking op zowel diensten als productie. Het is van belang voor het effectief en efficiënt beheren van de productiviteit. Het speelt een belangrijke rol in de concurrentieslag.

Dienstverlening en productie Productieorganisaties Organisaties die tastbare output produceren. Dienstverlenende organisaties Organisaties die niet-tastbare output (diensten) leveren.

Productiviteit managen De totale output aan geproduceerde goederen of diensten gedeeld door de input die nodig is om deze output te genereren. Een combinatie van mensen en bedrijfsactiviteiten. Voordelen van verhoogde productiviteit Economische groei en ontwikkeling Hogere lonen en winsten zonder inflatie Meer concurrerende kostenstructuur

Figuur 18.2 De veertien richtlijnen van Deming voor het verhogen van de productiviteit Plan voor de lange termijn. Wees nooit zelfvoldaan over de kwaliteit van je product. Zorg voor statistische controle van je productieprocessen en eis van je leveranciers dat ze dat ook doen. Doe zaken met de beste en een zo klein mogelijk aantal leveranciers. Ga na of je problemen alleen maar te maken hebben met bepaalde onderdelen van het productieproces, of dat deze door het gehele proces zelf worden veroorzaakt. Leid arbeiders op voor het werk dat je ze wilt laten doen. Zorg voor kwalitatief betere supervisors. Neem angst weg. Stimuleer nauwere samenwerking tussen afdelingen in plaats van de nadruk op de verschillen tussen afdelingen of divisies te leggen. Stel niet alleen strikt numerieke doelen op. Eis van je arbeiders dat ze werk van hoge kwaliteit leveren. Onderricht je werknemers in het gebruik van statistische methodes. Leer je werknemers nieuwe vaardigheden aan zodra de noodzaak zich voordoet. Stel topmanagers verantwoordelijk voor het implementeren van deze principes.

De strategische rol van operations management Het tijdperk van de moderne productiemethoden begon meer dan 95 jaar geleden in de Verenigde Staten. Na WOII legden producenten zich in plaats van productie toe op andere functionele gebieden, zoals financiën en marketing. In de jaren zeventig integreerden concurrenten in andere landen productieactiviteiten volledig in de strategische planning, waardoor zij goedkopere en betere producten konden maken. Amerikaanse managers reageerden hierop door het verbeteren van de productietechnologie, zorgden voor betere gezagsstructuren en begonnen met het integreren van productievereisten in het totale strategische plan van de organisatie.

Value chain management Waarde De productprestaties, -kenmerken en -eigenschappen en alle met goederen of diensten verbonden aspecten waarvoor klanten bereid zijn middelen af te staan. De waardeketen Een volledige reeks van organisatorische werkactiviteiten waarbij in elke stap waarde wordt toegevoegd, beginnend met het verwerken van grondstoffen en eindigend met het voltooide product in de handen van eindgebruikers.

Value chain management (vervolg) Wat is value chain management (VCM)? Het beheren van de volledige aaneengesloten reeks van geïntegreerde activiteiten en informatiestromen in de waardeketen. Doel van VCM Gericht op effectiviteit en het creëren van de hoogste waarde voor klanten.

Value chain management (vervolg) Voorwaarden voor value chain management Een nieuw businessmodel met zes voorwaarden: Coördinatie en samenwerking Investeren in technologie Verandering van organisatorische processen Sterk en toegewijd leiderschap Flexibele functies en werknemers Ondersteunende organisatiecultuur en -instelling

De voordelen van value chain management verbeterde procurement verbeterde logistiek verbeterd beheer klantorders verbeterde product-ontwikkeling Voordelen van value chain management

Value chain management (vervolg) Obstakels voor succesvol value chain management Organisatorische belemmeringen Gebrek aan uitwisselen van informatie Weigering om status-quo omver te gooien Veiligheid (van het systeem, internetbeveiliging) Door de cultuur bepaalde instellingen Een gebrek of een teveel aan vertrouwen Opvatting dat een organisatie de zaken niet zelf meer in de hand heeft als het met externe en interne partners gaat samenwerken Vereiste kwalificaties Gebrek aan ontwikkelen of uitvoeren van vereiste VCM-vaardigheden

Value chain management (vervolg) Obstakels voor succesvol value chain management (vervolg) Mensen Gebrek aan inzet en bereidheid om al het noodzakelijke te doen Niet bereid tot een flexibele opstelling Niet gemotiveerd om op hoog niveau te presteren Gebrek aan getrainde managers om werknemers aan te moedigen

Actuele vraagstukken over operations management De rol van technologie in e-manufacturing Verhoogde automatisering en integratie van productiefaciliteiten in bedrijfssystemen om kosten te beheersen. Onderhoud, diagnostiek op afstand en algemene voorzieningen Kwaliteit De mogelijkheden van een product of dienst om op betrouwbare wijze te doen wat het moet doen en om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

Actuele vraagstukken over operations management (vervolg) Kwaliteitsinitiatieven Plannen Organiseren Leidinggeven Controleren Kwaliteitsdoelstellingen ISO 9000 Six Sigma

Figuur 18.5 Kwaliteitsaspecten van goederen en diensten Prestaties – gebruikseigenschappen Eigenschappen – belangrijke bijzondere eigenschappen Flexibiliteit – het gedurende een bepaalde periode voldoen aan gebruiksspecificaties Duurzaamheid – de tijd dat het product kan worden gebruikt voordat de prestaties teruglopen Conformiteit – De mate waarin het product aan van tevoren vastgestelde normen voldoet Eenvoud van reparatie – gemak en snelheid van reparatie of onderhoud Esthetiek – hoe een product eruitziet en aanvoelt. Ondervonden kwaliteit – subjectieve beoordeling van de eigenschappen (productimago)

Figuur 18.5 (vervolg) Kwaliteitsaspecten van goederen en diensten Tijdigheid – afgeleverd binnen het beloofde tijdsverloop Vriendelijkheid – met plezier uitgevoerd Consistentie – alle klanten hebben dezelfde ervaring Gemak – bereikbaarheid voor klanten Volledigheid – met volledige service, indien nodig Accuratesse – elke keer op correcte wijze uitgevoerd

Actuele vraagstukken over operations management (vervolg) Geïndividualiseerde massaproductie Vorm van productie die klanten van een product voorziet wanneer, waar en hoe ze het willen. Vereist flexibele fabricagetechnieken en een voortdurende dialoog met klanten. Technologie speelt hierbij een belangrijke rol. Voordelen Opbouwen van een belangrijke relatie tussen de organisatie en de klant. Verhoogt de loyaliteit van klanten en geeft bedrijven belangrijke informatie over voorkeuren en wensen van klanten.