iNFOSESSIE CVO 23 augustus 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is de invloed van de verlofstelsels op mijn pensioen?
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Infosessie betaald educatief verlof BEV
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
HET PENSIOENDOSSIER.
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 21maart 2013
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Verlofstelsels in de Centra voor Volwassenenonderwijs
Opleiding voor schoolsecretariaten
V.S.O.A. - Politie Lispet Manu - Vast Afgevaardigde
Opleiding voor schoolsecretariaten 2009 – 2010 Cumulatie
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Leerkrediet
Een loopbaan in het onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Het ondersteunend personeel
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Verlof tijdelijk andere opdracht VTAO
iNFOSESSIE CBE 21 augustus 2012
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
1 Thematische werkgroep financiering Eerste samenkomst 3 juni 2013.
Loopbaanonderbreking
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
HBO5 in Vlaanderen Infosessies juni 2013 Liesbeth Hens & Marc Leunis
TBSOB, reaffectaties en wedertewerkstelllingen
Registratie en opvolging aanwezigheden NT2-cursisten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Auditorium Ferrarisgebouw, Brussel Virginie Lovelinggebouw, VAC Gent 25 en 26 juni 2014 Lesgever: Dave Bonte TBSOB, reaffectatie en wedertewerkstelling.
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 26 maart 2015
Cursus voor CLB secretariaten
Het pensioendossier in het onderwijs Nieuwe procedures en werkwijzen.
Vervroegde uitstapregelingen
WELKOM DICOS 1 JULI Verloven: wijzigingen Belangrijk! Op 1/9/2016 verandert niets Op 2/9/2016 komt zorgkrediet en kunnen bepaalde loopbaanonderbrekingen.
Opleiding schoolsecretariaten: VVP, VVP55+, AVP
Verlof tijdelijk andere opdracht
Opleiding schoolsecretariaten
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Roadshow Vlaams onderwijs – Augustus 2012
Het ondersteunend personeel
Het ondersteunend personeel
Opleiding schoolsecretariaten
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Opleiding schoolsecretariaten
Eindeloopbaan: mogelijkheden voor ATP
Transcript van de presentatie:

iNFOSESSIE CVO 23 augustus 2012 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Programma Luik personeel Pensioenwetgeving TBS-regeling Nieuwe personeelsregelgeving Praktische zaken Luik aanbod en organisatie Verificatie Evolutie VWO en verschuivingen vrijstellingscategorieën Maatregelen DAB inschrijvingsgelden Gecombineerd onderwijs opleidingsprofielen Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Luik Personeel Dave Bonte Daphné Es Afdeling Volwassenenonderwijs

Nieuwe pensioenwetgeving Toelichting bij de nieuwe pensioenwetgeving De heer Guy Nechelput Administratief en financieel deskundige Communicatiedienst van de Pensioendienst voor de Overheidssector Afdeling Volwassenenonderwijs 4

De nieuwe TBS-regeling Afdeling Volwassenenonderwijs 5

De nieuwe TBS-regeling Nieuwe regelgeving voor de ‘Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Link met de federale pensioenhervorming TBS vanaf 58 vervroegd pensioen (P) Vanaf 2013 start vervroegd pensioen afhankelijk van loopbaan 60 jaar

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen In nieuwe regeling wordt alles afhankelijk gemaakt van de effectieve pensioendatum (‘P’ - min principe) Wie kan nog TBS opnemen? Afhankelijk van leeftijd Geleidelijke overgangsregeling naar afschaffing TBS Afdeling Volwassenenonderwijs 7

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Oude voorwaarden Leeftijd van 58 jaar op vooravond instapdata 20 dienstjaren tellen die in aanmerking komen voor de opening van het recht op een rustpensioen ten laste van de Schatkist Vast benoemd Hoofdambt Nieuwe voorwaarden P - min principe Afdeling Volwassenenonderwijs 8

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen P(ensioenleeftijd) = minimumleeftijd van vervroegde oppensioenstelling TBS Afdeling Volwassenenonderwijs 9

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Leeftijdscategorieën Geboren vóór 1 september 1954  P – 2 ( + eventuele bonusmaanden) Geboren vóór 1 januari 1957  P – 2 Geboren vóór 1 januari 1958  P – 1 Geboren vanaf 1 januari 1958  geen recht meer op TBS Afdeling Volwassenenonderwijs 10

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Wachtgeldberekening Principe blijft ongewijzigd: percentage van het laatste activiteitssalaris Pensioenbreuk 1/55 + pensioenbreuk 1/60 x laatste activiteitssalaris Opgelet: afhankelijk van leeftijdscategorie wordt het wachtgeld verminderd! Geboren vóór 1 september 1954 : vroegere wachtgeld Geboren vanaf 1 september 1954: Indien volledige TBS wordt opgenomen  75 % van het vroegere wachtgeld Indien TBS – 1 jaar wordt opgenomen  77,5% van het vroegere wachtgeld Afdeling Volwassenenonderwijs 11

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Ingangsdata Ongewijzigd : 1 september, 1 januari of 1 april Voorbeeld Een personeelslid bereikt de pensioenleeftijd op 23 april 2015 en kan op pensioen vanaf 1 mei 2015. Een personeelslid kan ten vroegste 2 jaar voor de pensioenleeftijd in TBS gaan (P - 2) Het personeelslid kan met andere woorden ten vroegste in TBS gaan vanaf 1 september 2013 Afdeling Volwassenenonderwijs 12

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen De ‘bonus’ Eventuele bijkomende periodes van TBS (volledig, 1/2e of 1/4e) De ‘bonusregeling’ blijft bestaan voor personeelsleden geboren vóór 1 september 1954 Kan opgenomen worden Voorafgaand aan de TBS Voorafgaand aan het pensioen Na de pensioenleeftijd Bepalen ‘P’ - datum is ook hier van belang Afdeling Volwassenenonderwijs 13

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Procedure Aanvraag steeds zo tijdig mogelijk indienen AHOVOS garandeert een tijdige afhandeling indien de aanvraag 3 maanden voor de ingangsdatum van de TBS wordt ingediend Modelformulier bij omzendbrief Vaststellen van de pensioenleeftijd gebeurt door PDOS AHOVOS – Capelo Goedkeuren van de aanvragen is gelinkt aan de pensioenleeftijd Uitstap kan pas ingaan indien goedkeuring door AHOVOS is ontvangen Afdeling Volwassenenonderwijs 14

De nieuwe TBS-regeling Terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen Samenvattend Leeftijd Pensioendatum Voorwaarden op vooravond TBS Wachtgeld MEER INFO i.v.m. de TBS voorafgaand aan het rustpensioen: zie omzendbrief PERS/2002/03 en de mededeling over de nieuwe TBS-regeling MEER INFO i.v.m. de procedure afhandeling pensioendossier: zie omzendbrief PERS/2008/04 Afdeling Volwassenenonderwijs 15

Samenvatting nieuwe pensioenwetgeving en TBS-regeling Afdeling Volwassenenonderwijs 16

Nieuwe personeelsregelgeving Langer werken dan 65 jaar Tot 1 september 2012 Een inrichtende macht kon een definitief gepensioneerd personeelslid terug in actieve dienst laten treden als tijdelijk personeelslid. Vanaf 1 september 2012 Mogelijkheid om als definitief gepensioneerde opnieuw in dienst te treden als tijdelijk personeelslid blijft behouden. Er wordt een tweede mogelijkheid voorzien: de tijdelijke aanstelling of vaste benoeming van een personeelslid kan ook na het bereiken van de leeftijd van 65 jaar verlengd worden. Verlenging van aanstelling / benoeming met telkens maximum 1 schooljaar Enkel mogelijk mits akkoord tussen centrumbestuur en personeelslid Niet mogelijk indien op ogenblik verlenging aanstelling binnen ‘hetzelfde ambt’ iemand TBSOB is of TBSOB moet worden gesteld MEER INFO i.v.m. het opnieuw in actieve dienst treden: zie omzendbrief PERS/2009/11 MEER INFO i.v.m. het langer werken dan 65 jaar: zie omzendbrief PERS/2012/ 05 Afdeling Volwassenenonderwijs 17

Nieuwe personeelsregelgeving Loopbaanonderbreking Voor het opnemen van loopbaanonderbreking gelden vier belangrijke wijzigingen 1. Inkorting duur opname loopbaanonderbreking Tot 1 januari 2012 Personeelslid had recht op 72 maanden voltijdse en op 72 maanden deeltijdse (1/2e of 1/5e) loopbaanonderbreking Sinds 1 januari 2012 Personeelslid heeft recht op 60 maanden voltijdse en op 60 maanden deeltijdse (1/2e of 1/5e) loopbaanonderbreking Afdeling Volwassenenonderwijs 18

Nieuwe personeelsregelgeving Loopbaanonderbreking 2. Verhoging van de leeftijdsgrens voor de onbeperkte gedeeltelijke loopbaanonderbreking Tot 1 september 2012 De onbeperkte gedeeltelijke loopbaanonderbreking kon opgenomen worden vanaf de leeftijd van 50 jaar. Vanaf 1 september 2012 De leeftijd voor het nemen van een onbeperkte gedeeltelijke loopbaanonderbreking wordt verhoogd van 50 naar 55 jaar. Uitzonderingen: Lopende stelsels Aanvraag ingediend bij RVA vóór 1 juli 2012 en inrichtende macht ontving aanvraag personeelslid vóór 16 maart 2012 (deeltijdse loopbaanonderbreking) Personeelslid heeft een beroepsloopbaan van tenminste 28 jaar (loopbaanonderbreking met een vijfde) Afdeling Volwassenenonderwijs 19

Nieuwe personeelsregelgeving Loopbaanonderbreking 3. Uitbreiding recht op ouderschapsverlof Tot 1 september 2012 Voor elk kind had het personeelslid recht op 3 maanden voltijds of 6 maanden deeltijds ouderschapsverlof. Vanaf 1 september 2012 Voor elk kind heeft het personeelslid recht op 4 maanden voltijds ouderschapsverlof 8 maanden halftijds ouderschapsverlof 20 maanden ouderschapsverlof 1/5e Opgelet! De RVA betaalt enkel voor kinderen die geboren of geadopteerd zijn na 8 maart 2012 een onderbrekingsuitkering voor de volledige periode van ouderschapsverlof. Afdeling Volwassenenonderwijs 20

Nieuwe personeelsregelgeving Loopbaanonderbreking 4. Uitbreiding recht op loopbaanonderbreking voor medische bijstand bij alleenstaand personeelslid met zwaar ziek kind Vanaf 1 september 2012 Verhoging maximumduur van de loopbaanonderbreking voor medische bijstand voor personeelslid dat alleenstaand is, in geval van zware ziekte van zijn of haar kind dat ten hoogste 16 jaar is. 12 maanden per patiënt voor volledige loopbaanonderbreking wordt 24 maanden. 24 maanden per patiënt voor gedeeltelijke loopbaanonderbreking wordt 48 maanden. MEER INFO i.v.m. loopbaanonderbreking: zie omzendbrief PERS/2011/05 Afdeling Volwassenenonderwijs 21

Nieuwe personeelsregelgeving Adoptieverlof Tot 1 september 2012 Verlof begint op datum waarop het kind opgenomen wordt in het gezin. Vanaf 1 september 2012 Verlof kan beginnen binnen de twee maand na opname van het kind in het gezin. MEER INFO i.v.m. het adoptieverlof: zie omzendbrief PERS/2011/03 Afdeling Volwassenenonderwijs 22

Nieuwe personeelsregelgeving Aanstellen personeelsleden ten laste van de eigen middelen (“Tivoli”-systeem) Vanaf 1 september 2012 Een centrumbestuur kan met de middelen vermeld in artikel 108 van het Decreet Volwassenenonderwijs of met middelen van de Vlaamse ondersteuningspremie uitgekeerd door de VDAB bijkomend personeel aanwerven. Het personeelslid kan aangeworven worden in alle personeelscategorieën die in dat onderwijsniveau van toepassing zijn. Het personeelslid wordt in deze betrekking aangesteld als tijdelijk personeelslid. De prestaties in deze betrekking komen in aanmerking als dienstanciënniteit binnen de decreten rechtspositie. Het personeelslid bouwt met andere woorden rechten op en kan desgevallend het recht op TADD verkrijgen. Afdeling Volwassenenonderwijs 23

Nieuwe personeelsregelgeving Aanstellen personeelsleden ten laste van de eigen middelen (“Tivoli”-systeem) De betrekking kan echter niet vacant verklaard worden. Er is geen benoeming, affectatie of mutatie in deze betrekking mogelijk. Gedurende de aanstelling betaalt het werkstation van AHOVOS het salaris van het personeelslid. AHOVOS vordert het uitgekeerde salaris terug van het centrumbestuur. MEER INFO i.v.m. het aanstellen van personeelsleden ten laste van de eigen middelen: omzendbrief te verschijnen op Edulex Afdeling Volwassenenonderwijs 24

Nieuwe personeelsregelgeving Terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking 1. TBSOB na beslissing pensioencommissie (MEDEX) of in het kader van een procedure tot re-integratie Tot 1 september 2012 Na een beslissing van de pensioencommissie (MEDEX) waarbij het personeelslid definitief ongeschikt wordt verklaard voor zijn ambt, maar geschikt is voor het opnemen van een ander ambt  personeelslid moest verplicht TBSOB worden gesteld. Na een advies van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer in een re-integratieprocedure  personeelslid moest verplicht TBSOB worden gesteld. Afdeling Volwassenenonderwijs 25

Nieuwe personeelsregelgeving Terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking Vanaf 1 september 2012 Het TBSOB stellen van deze personeelsleden is een mogelijkheid en niet langer een verplichting. Indien een personeelslid TBSOB wordt gesteld dan gelden vanaf 1 september 2012 de ‘uitgebreide’ verplichtingen inzake reaffectatie (R) en wedertewerkstelling (W). Indien er geen organieke R of W wordt gevonden behoudt de Vlaamse Reaffectatiecommissie de bevoegdheid een toewijzing te doen in een niet-organieke betrekking. Overgangsmaatregelen Voor personeelsleden die vóór 1 september TBSOB zijn gesteld blijven de regels gelden zoals die in het schooljaar 2011-2012 van kracht waren. Afdeling Volwassenenonderwijs 26

Nieuwe personeelsregelgeving Terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking 2. Geldige redenen voor het niet aanvaarden van een reaffectatie of wedertewerkstelling Tot 1 september 2012 Een personeelslid kon bij een toewijzing door een reaffectatiecommissie een bezwaarschrift indienen indien R of W gepaard ging met verplaatsing van meer dan 4 uur en de afstand van verblijfplaats > 25 km. Vanaf 1 september 2012 De afstand tussen de verblijfplaats van de werknemer en de plaats van het werk, beneden dewelke geen rekening gehouden wordt met de duur van de afwezigheid en de verplaatsing, wordt opgetrokken van 25km naar 60km. MEER INFO i.v.m. TBSOB: zie omzendbrief PERS/2003/08 MEER INFO i.v.m. re-integratie en Medex: zie omzendbrief PERS/2009/09 en omzendbrief PERS/2007/02 MEER INFO i.v.m. welzijnsbeleid in het onderwijs: zie omzendbrief PERS/2011/06 Afdeling Volwassenenonderwijs 27

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen 1. Stopzetting uitreiking ‘niveaubepalingen’ Tot 1 september 2012 NARIC Vlaanderen kon een verklaring uitreiken aan personeelsleden met een buitenlands diploma waaruit bleek dat het diploma erkend was in het land van uitreiking ( ≠ academische erkenning , ≠ professionele erkenning) Met deze ‘niveaubepaling’ konden in de studiegebieden talen, NT2 en sommige modules van algemene vorming personeelsleden worden aangesteld op basis van een ‘ander bekwaamheidsbewijs’ Afdeling Volwassenenonderwijs 28

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Vanaf 1 september 2012 Met ingang van het schooljaar 2012-2013 reikt NARIC-Vlaanderen niet langer niveaubepalingen uit. Overgangsmaatregelen: personeelsleden die vóór 1 september 2012 op basis van een niveaubepaling beschikten over een ‘ander bekwaamheidsbewijs’, kunnen wel nog aangesteld en bezoldigd blijven op basis van hun vroeger bekomen niveaubepaling. Opgelet: een dergelijke aanstelling op basis van een ‘ander bekwaamheidsbewijs’ is uiteraard steeds onderhevig aan de normale beperkingen die hiervoor gelden! MEER INFO i.v.m. bekwaamheidsbewijzen volwassenenonderwijs: zie omzendbrief PERS/2010/03(cvo) MEER INFO i.v.m. erkenning van buitenlandse diploma’s: zie website NARIC Vlaanderen Afdeling Volwassenenonderwijs 29

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen 2. Nieuwe opleidingsprofielen met ingang van 1 september 2012 Met ingang van 1 september 2012 worden opnieuw een aantal bijkomende nieuwe opleidingsprofielen goedgekeurd. Hiervoor werden bekwaamheidsbewijzen en salarisschalen vastgelegd. Bekwaamheidsbewijzen vastgelegd op opleidingsniveau 1. Autobuschauffeur 2. Autocarchauffeur 3. Edelsteenzetter 4. Goudsmid 5. Juweelhersteller 6. Zilversmid 7. Installateur fotovoltaïsche systemen 8. Monteur fotovoltaïsche systemen 9. Servicetechnicus fotovoltaïsche systemen Afdeling Volwassenenonderwijs 30

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Bekwaamheidsbewijzen vastgelegd op moduleniveau 1. Host/hostess op een toeristische bestemming 2. Toeristisch receptionist 3. Meertalig polyvalent bediende 4. Transport- en logistiek medewerker 5. Assistent calculator bouw 6. Uitvoerend CAD-tekenaar bouw 7. Uitvoerend CAD-tekenaar wegeniswerken 8. Uitvoerend CAD-tekenaar elektriciteit 9. Uitvoerend CAD-tekenaar mechanische constructies 10. Aanvullende algemene vorming Te raadplegen via BBVWO – website Afdeling Volwassenenonderwijs 31

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Met uitzondering van de decretaal vastgelegde uitzonderingen moeten vanaf 1 september 2012 alle opleidingen in het secundair volwassenenonderwijs georganiseerd worden op basis van definitief modulaire opleidingsprofielen Uitzonderingen: Agogische bijscholing TSO3 Biochemie TSO3 Diamantbewerking BSO3 Grime TSO3 Handweven-kleding BSO3 Handweven-vervolmaking BSO3 Handweven-woning BSO3 Handweven BSO3 Kunststoftechnieken TSO3 Maritieme opleiding dek en motoren TSO3 Marketing en verkoopsbeleid TSO3 Restauratievakman meubelen BSO3 Schoonheidsverzorging TSO3 Technische bijscholing voor de welzijnssector TSO3 Toerisme en onthaal TSO3 Tuinbouw TSO3 Afdeling Volwassenenonderwijs 32

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen 3. Laatste ‘ronde’ concordanties bij start schooljaar 2012-2013 Met uitzondering van de decretaal vastgelegde uitzonderingen Ambtshalve concordanties Automatische overdracht van rechten en plichten van een personeelslid in een vak naar opleiding of module Worden centraal uitgevoerd door AHOVOS Lijst van ambtshalve concordanties te raadplegen in bijlage 1 van omzendbrief VWO/2010/02 Afdeling Volwassenenonderwijs 33

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Individuele concordanties Per individueel personeelslid vast te leggen Elke individuele concordantie is persoonsgebonden en eenmalig Lijst van mogelijke individuele concordanties te raadplegen in bijlage 2 van omzendbrief VWO/2010/02 Voor alle opleidingen die een centrum met ingang van 1 september 2012 voor het eerst inricht op basis van een definitief modulair opleidingsprofiel Voorwaarden waaraan personeelslid moet voldoen Aangesteld zijn in een module of een opleiding waarvoor een definitief modulair opleidingsprofiel bestaat Op 31 augustus 2012 vast benoemd zijn of tijdelijk aangesteld geweest zijn met een opdracht in het secundair volwassenenonderwijs tijdens de schooljaren 2009-2010, 2010-2011 of 2011-2012 Afdeling Volwassenenonderwijs 34

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Individuele concordanties Procedure Formulier ‘Melding individuele concordantie’ indienen vóór 15 september 2012 bij het werkstation Beroepsprocedure voorzien voor het personeelslid bij betwisting van een beslissing van het centrumbestuur of bij nalatigheid van het centrumbestuur Specifieke regeling voor de overgang naar de opleiding aanvullende algemene vorming Vervanging van opleidingen op basis van een door de Vlaamse Regering goedgekeurd opleidingsprofiel door een andere opleiding op basis van een door de Vlaamse Regering goedgekeurd opleidingsprofiel Principes concordantie zijn dezelfde, maar: Vertrekpunt is geen vak, maar ofwel de opleiding algemene vorming BSO3 ofwel een module van de opleidingen algemene vorming TSO2 of algemene vorming TSO3 Afdeling Volwassenenonderwijs 35

Nieuwe personeelsregelgeving Bekwaamheidsbewijzen Uitwerking en effecten van de concordantie zijn dezelfde Ambtshalve of individuele concordantie kan bij AAV ook nog na 1 september 2012 Tweejarige overgangsperiode: centrum hoeft niet op 1 september 2012 te starten met AAV Concordanties gebeuren op het ogenblik dat het centrum de nieuwe definitief modulaire opleiding effectief inricht MEER INFO i.v.m. ambtshalve en individuele concordanties: zie omzendbrief PERS/2010/02(cvo) Afdeling Volwassenenonderwijs 36

Personeel – praktische zaken Generiek mailadres = personeel.volwassenenonderwijs@vlaanderen.be Doel: Bij afwezigheid relatiebeheerder Monitoringsysteem vragen Belangrijk: bij “Onderwerp”: instellingsnummer vermelden !!!!! Voorbeeld: Aan: Onderwijs Ahovos, volwassenen personeel Onderwerp: 112516 diploma   Beste, Kan u mij aub laten weten of met het diploma licentiaat vertaler-tolk de opleiding NT2 gegeven mag worden? Met vriendelijke groeten, Afdeling Volwassenenonderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs 37

Personeel – praktische zaken Scanadres = documenten.onderwijspersoneel@ond.vlaanderen.be Doel: snellere afhandeling Belangrijk: stamboeknummer vermelden!!!!! Welke documenten? Model 2 Doktersattest Diploma Valorisatie voorgaande diensten Aanvraag NE Concordanties Afdeling Volwassenenonderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs 38

Personeel – praktische zaken Code 972 – "project financiering combi art 72" Welke cvo’s: CVO De Oranjerie (125468) CVO Brussel (41285) CVO Vivo Kortrijk (48901 (317)) CVO Vivo Kortrijk (48901 (417)) CVO Kisp (123992) CVO Vspw Mol (31096) Afdeling Volwassenenonderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs 39

Personeel – praktische zaken Kleuring NT2 = OOM-code 15 Welke cvo’s: CVO LBC-NVK (28431) CVO Antwerpen (46474) CVO SITE (29124) Afdeling Volwassenenonderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs 40

Personeel – praktische zaken Richtlijnen document 3B: Vervangingen steeds doorsturen met ATO 1 Uitz: DO 108 TBS voorafgaand a/h rustpensioen en 107 bonus (uren zijn onmiddellijk vacant) en opdrachten die boventallig zijn en dus TBSOB zijn (infosessie juni 2012) Erratum slides TBSOB-sessie: op slide 62 stond: “afstand van wachtgeld gebeurt voor volledig aandeel TBSOB”  moet zijn: “afstand van wachtgeld kan voor volledig aandeel TBSOB of deel van TBSOB.” Afdeling Volwassenenonderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs 41

Luik Aanbod en Organisatie Aron De Hondt Evelyn Laermans Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Programma Voorstelling stafleden Aanbod en Organisatie Verificatie: toekomstige werkwijze en afsprakenkader 2012-2013 Evolutie VWO en verschuivingen in vrijstellingscategorieën Maatregelen DAB inschrijvingsgelden Opleidingsprofielen Gecombineerd onderwijs Vragen Afdeling Volwassenenonderwijs

Voorstelling stafleden Aanbod en Organisatie Beleidsthemabeheerders Evelyn Laermans Elke Van Assche Coördinator Cel Verificatie & Cel Gegevensbeheer Aron De Hondt Afdeling Volwassenenonderwijs

Voorstelling stafleden Aanbod en Organisatie Voor vragen i.v.m. kunt u terecht bij financiering Evelyn (CVO – CBE) & Elke (HvN en intermediaire organisaties zoals consortia) organisatie onderwijsaanbod Evelyn & Elke verificatie, inburgering en NT2 Aron Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Verificatie Aron De Hondt Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Verificatie Nieuwe verificatie: basisprincipes en aanpak BVR gegevensuitwisseling Afsprakenkader verificatie 2012-2013 Informatie en contactgegevens Vragen Afdeling Volwassenenonderwijs

Nieuwe verificatie: basisprincipes en aanpak Vier basisprincipes: Maximaal gebruik van digitalisering Papieren stromen zo veel mogelijk wegwerken Maximaal gebruik van gegevens in DAVINCI Minimale belasting van de centrumadministratie Verificatie centraler organiseren Van pure controle naar audit Kijken naar de administratieve processen i.f.v. valideren output Samenwerken met andere overheidsdiensten Samenwerking tussen inspectie en verificatie Connecteren met andere databanken Afdeling Volwassenenonderwijs

Nieuwe verificatie: basisprincipes en aanpak Meer controle op de processen van gegevensverwerking Verificatieverslag bevat ook aanbevelingen m.b.t. de organisatie van de datastromen Gebruik data DAVINCI: rapporten, benchmarking, … Ad-hoc controles blijven, ook klasbezoeken Afdeling Volwassenenonderwijs

Nieuwe verificatie: basisprincipes en aanpak Verificatie werkt in team: Kennisdeling (voorbereiding en nabespreking) Rotatiesysteem Verificatie het ganse jaar door Verificatie registreert in DAVINCI, niet in centrumsoftware Verificatie ziet toe op het zenden van de gegevens Afdeling Volwassenenonderwijs

BVR gegevensuitwisseling ‘Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de gegevensverstrekking door de Centra voor Basiseducatie en de Centra voor Volwassenenonderwijs, 22 juni 2012’ Doel : preciseren welke gegevens met welke timing aangeleverd moeten worden = bewaken van een correcte en tijdige datastroom In werking vanaf 1 april 2013 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afsprakenkader verificatie 2012-2013 (1) Zending gegevens schooljaar 2012-2013: Gegevens over cursussen met registratiemoment vóór 1 april 2013 worden via WebEDISON naar Mainframe gezonden Gegevens over cursussen met registratiemoment vanaf 1 april 2013 worden naar DAVINCI gestuurd Afsprakenkader verificatie volgt dezelfde logica : Verificatie van de gegevens via EDISON gezonden: verandert niet  Grootste deel van de verificatie in het schooljaar 2012-2013 blijft ongewijzigd Verificatie van de gegevens naar DAVINCI gezonden: verandert wel  eerste stap in de nieuwe visie op de verificatie Afdeling Volwassenenonderwijs

Afsprakenkader verificatie 2012-2013 (2) Wat wijzigt er concreet voor de verificatie van “DAVINCI-cursussen” in schooljaar 12-13? Algemeen Verificatie niet langer in de centrumsoftware Controle op inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden Overstap van papier naar digitaal wordt aangemoedigd Voor de rest geen proceswijzigingen in 12-13 Volgende schooljaren progressief controle via elektronische bronnen Afdeling Volwassenenonderwijs

Afsprakenkader verificatie 2012-2013 (3) Wat wijzigt er concreet voor de verificatie van “DAVINCI-cursussen” in schooljaar 12-13? Controle vrijstelling van inschrijvingsgeld Geen proceswijzigingen in 12-13 Volgende schooljaren progressief controle via elektronische bronnen Verschil vrijstellingstarieven/ betaling door derden Afdeling Volwassenenonderwijs

Afsprakenkader verificatie 2012-2013 (4) Wat wijzigt er concreet voor de verificatie van “DAVINCI-cursussen” in schooljaar 12-13? Controle op de participatie Aanwezigheidslijsten worden vervangen door uitwisseling met DAVINCI Zoeken naar good practice Nog maar 3 participatiecodes: aanwezig / afwezig / verantwoord afwezig Lessen worden enkel geregistreerd voor contactonderwijs en niet voor afstandsonderwijs  geen participaties registreren Individuele arbeidservaring (stage, individueel werkplekleren) wordt vanaf Fase 3 een aparte dienst Hiervoor worden geen lessen geregistreerd  geen participaties Afdeling Volwassenenonderwijs

Afsprakenkader verificatie 2012-2013 (5) Nieuw: de wijzigingstermijn: O&V legt per schooljaar vast hoeveel dagen na het registratiemoment centra nog informatie kunnen registreren waarmee rekening gehouden wordt bij de financierbaarheid (‘fotomoment’). Voor 2012-2013: 28 kalenderdagen Afdeling Volwassenenonderwijs

Verificatie: informatie en contactgegevens Website VWO: www.ond.vlaanderen.be/volwassenenonderwijs/directies/financiering_verificatie.htm#Verificatie Document strategische planning verificatie Afsprakenkader 2012-2013 Handleiding bij de verificatie van cursisten NT2 Contactgegevens van de verificateurs, per centrum Nieuwe verificateur: Karen Stappers Herverdeling sectoren BVR: www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=14387 Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO en verschuivingen in vrijstellingscategorieën Evelyn Laermans Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: cursisten en LUC ‘07-‘08 ‘08-‘09 ‘09-‘10 ‘10-‘11 ‘11-‘12 onvolledig 289.542 292.365 301.027 301.029 + 0,97% + 2,96% + 0,00% LUC ‘07-‘08 LUC ‘08-‘09 LUC ‘09-‘10 LUC ‘10-‘11 LUC ‘11-‘12 44.814.550 44.022.837 44.200.209 45.980.251 46.735.005 - 1,77% + 0,40% + 4,03% + 1,64% Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: LUC per hoofdstructuur Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: LUC per studiegebied Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: + 20% LUC-combi Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: omkadering Uitgangspunten aftopping omkadering: Groeinorm (voor schooljaar 2012-2013 = 0,8%) voor LeU en punten Alle centra die dalen of die groeien tussen 0 en 0,8% in omkadering krijgen de volledige omkadering Aftopping volgens aandeel in de totale overschrijding Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: omkadering Uitgangspunten aftopping omkadering: Centra die meer dan 0,8% stijgen, krijgen minimaal 0,8% stijging omkadering Toegekende groei is afhankelijk van ‘reservepot’ (gevuld door de dalers)  effectief stijgingspercentage op centrumniveau kan dus hoger liggen dan maximaal stijgingspercentage op sectorniveau Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: omkadering Cijfers: Leraarsuren van 63 CVO groeien meer dan 0,8% Leraarsuren van 6 CVO groeien tussen 0% en 0,8% Leraarsuren van 40 CVO dalen  Totaal 109 CVO (CVO HIRL is afgebouwd en CVO Deurne -Antwerpen is gefusioneerd met CVO Antwerpen) Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: toegekende leraarsuren LeU ‘07-‘08 LeU ‘08-‘09 LeU ‘09-‘10 LeU ‘10-‘11 LeU ‘11-‘12 LeU ‘12-‘13 3.792.447 3.794.252 3.774.206 3.777.579 3.807.800 3.828.424 + 0,05% - 0,53% + 0,09% + 0,80% + 0,54%* 3.798.040 * Reeds afgetrokken: 9760 LeU overgeheveld van CVO HIRL naar Hoger Onderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs

Evolutie VWO: toegekende punten 62.496 64.830 64.765 64.588 64.395 64.834 + 3,73% - 0,10% - 0,27% - 0,30% + 0,68% * + 0,80% * Reeds afgetrokken: 76 Pu overgeheveld van CVO HIRL naar Hoger Onderwijs Afdeling Volwassenenonderwijs

IG: verschuivingen in vrijstellingscategorieën Afdeling Volwassenenonderwijs

IG: verschuivingen in vrijstellingscategorieën ‘08- ‘09 ‘09-‘10 ‘10-‘11 ‘11-‘12 ‘08-‘09 vs ‘11-‘12 ‘10-‘11 vs ‘11-‘12 Niet vrijgestelden 451.294 444.152 449.697 450.922 -0,08% +0,27% Gedeeltelijk vrijgestelden (NT2) 60.561 58.544 61.370 58.959 -2,65% -3,93% Gedeeltelijk vrijgestelden 53.570 58.623 59.797 58.133 +8,52% -2,78% Volledig vrijgestelden 123.363 140.015 160.853 175.564 +42,31% +9,15% Totaal 688.788 701.334 731.717 743.578 +7,95% +1,62% Afdeling Volwassenenonderwijs

Maatregelen Fonds Inschrijvingsgelden Evelyn Laermans Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Opfrissing werking Fonds IG: Cursist (€ 1) CVO (behoudt altijd € 0,75) Fonds IG (€ 0,25) Cursist (€ 0,50 / € 0,25 / € 0) Fonds IG (€ 0,25 / € 0,50 / € 0,75) CVO (behoudt altijd € 0,75) Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Opfrissing werking Fonds IG: Berekening door de Cel Financiering aan de hand van de cursistenzendingen = afrekening in + en in – via het Fonds  Sommige centra betalen aan het Fonds  Sommige centra ontvangen van het Fonds = compensatieregeling – horizontale afrekening Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG 4 maatregelen: Verhoging inschrijvingsgeld en plafond 400 euro Geen plafond van 1.200 euro Geen halve premie Geen extra werkingsmiddelen voor studie-gebieden Mode en Decoratieve technieken Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Verhoging inschrijvingsgeld Voor alle modules die starten vanaf 1/01/2013 (ongeacht het moment van inschrijving) Categorie Volledig betalend € 1 € 1,15 Verminderd (NT2) € 0,50 € 0,60 Verminderd € 0,25 € 0,30 Vrijgesteld € 0 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Verhoging inschrijvingsgeld → verhoging aandeel centra Geleidelijk aan extra werkingsmiddelen voor de centra 2012-2013 2013-2014 2014-2015 € 0,75 € 0,775 € 0,80 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Verhoging inschrijvingsgeld → verhoging plafond € 400 naar € 460 (SVWO) en € 575 (HBO / SLO) Vanaf 1/09/2012 Voorbeeld SVWO: 1e sem. 4 modules van 80 LT + 2e sem. 4 modules van 60 LT (Totaal = 560 LT) 1e sem.: 4 modules x 80 LT x € 1 = € 320 2e sem.: 4 modules x 60 LT x € 1,15 = € 276 Totaal: € 596  Plafond € 460  Cursist betaalt € 460 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Geen plafond van 1.200 euro Vanaf 1/09/2012 Wel nog plafond van € 460 (SVWO) en € 575 (HBO/SLO) Geen halve premie (de premie na het behalen van het certificaat van een diplomagerichte beroepsopleiding) Premie (na behalen diploma SO) blijft bestaan Cursisten afgestudeerd voor 1/09/2012 kunnen halve premie nog aanvragen (tot 1 jaar na afstuderen) Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Maatregelen Fonds IG Geen extra werkingsmiddelen voor studiegebieden Mode en Decoratieve technieken Vanaf 1/09/2012 Toelage van € 0,30 per LUC blijft bestaan voor de andere nijverheidstechnische opleidingen Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Opleidingsprofielen Evelyn Laermans Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Opleidingsprofielen Nieuwe opleidingsprofielen vanaf 1/09/2012 Zie bijlage mail 6/07/2012 (update Bijlage 2 in OZB VWO/2011/03 tegen begin september)  Uitbreiding lijst diplomagerichte opleidingen Zie bijlage mail 6/07/2012 (update Bijlage 7 in OZB VWO/2011/01 tegen begin september) Afbouw lineaire opleidingen en voorlopig modulaire structuurschema’s tegen 31/08/2012 Afdeling Volwassenenonderwijs

Afdeling Volwassenenonderwijs Opleidingsprofielen Uitstel van afbouw tot 1/09/2013 Agogische bijscholing TSO3 Biochemie TSO3 Diamantbewerking BSO3 Grime TSO3 Handweven-kleding BSO3 Handweven-vervolmaking BSO3 Handweven-woning BSO3 Handweven BSO3 Kunststoftechnieken TSO3 Maritieme opleiding dek en motoren TSO3 Marketing en verkoopsbeleid TSO3 Restauratievakman meubelen BSO3 Schoonheidsverzorging TSO3 Technische bijscholing voor de welzijnssector TSO3 Toerisme en onthaal TSO3 Tuinbouw TSO3 Afdeling Volwassenenonderwijs

Opleidingsprofiel AAV Afbouw AV BSO3, AV TSO2 en AV TSO3 tegen 31/08/2014 3 vereisten bij organiseren van AAV: Op verzoek van de cursist daadwerkelijk keuze bieden tussen brede modules en minimum modules Voor elke cursist bij aanvang het leertraject vastleggen in het cursistendossier, rekening houdend met zijn startcompetenties en eindperspectief Jaarlijks rapporteren over al deze leertrajecten Afdeling Volwassenenonderwijs

Gecombineerd onderwijs Evelyn Laermans Afdeling Volwassenenonderwijs

Gecombineerd onderwijs Aandeel afstandsonderwijs < 25% Geen dossier indienen bij afdeling VWO Louter zenden van cursusgegevens (= “Melding”) Aandeel afstandsonderwijs ≥ 25% Ingevuld formulier en protocol LOC zenden aan gegevensbeheer.volwassenenonderwijs@vlaanderen.be Formulier: ‘Aanvraag aanvullende financiering of subsidiering gecombineerd onderwijs’ (Bijlage 10 OZB VWO/2011/01) Enkel via elektronische weg aan dit mailadres zenden! Afdeling Volwassenenonderwijs

Gecombineerd onderwijs Aanvraag indienen (twee maanden voor de aanvang of op 30/06 bij start cursus in september) Geen voorafgaande goedkeuring vereist om te starten Controle door inspectie in de loop van het schooljaar Positief inspectieadvies:  goedkeuring wordt verleend voor vijf jaar  vermenigvuldiging LUC met factor 1,2 Negatief inspectieadvies:  geen goedkeuring  vermenigvuldiging LUC met factor 1,2 wordt teruggezet Afdeling Volwassenenonderwijs

Gecombineerd onderwijs Aandachtspunten Op het formulier moet de modulecode staan (niet de inhoudelijke code) Per opleiding een formulier invullen (aparte pdf) Bij de ambtshalve concordantie naar een nieuw opleidingsprofiel is steeds nieuwe aanvraag voor gecombineerd onderwijs nodig Afdeling Volwassenenonderwijs