Proeftuinen Sporten maakt Sociaal BS Lyceum Hasselt Middenschool 3 Hasselt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
Rol lokale overheid.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Nieuwe vrienden maken en
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
CBE: Centra voor Basiseducatie
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
Personeelsvergadering
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Een bewegingsbeleid op school
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Doelen behalen met activiteiten
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Doelen behalen met activiteiten
voor Rotterdamse kinderen
Vrijetijdsparticapatie
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

proeftuinen Sporten maakt Sociaal BS Lyceum Hasselt Middenschool 3 Hasselt

Betrokken organisaties: Stad Hasselt (sportdienst) Handbal Initia Hasselt Hasseltse schermclub Andere sportclubs uit de buurt Vlaamse Tennisvereniging (VTV) Tennisclub TC Tenkie Hasselt Limburgse (top)-sportschool (KA2) Scholengemeenschap Hasselt CLB Scholengroep Midden Limburg

Omgevingsanalyse BS multiculturele school met 43 % doelgroepleerlingen eveneens topsportschool uitgebreid en intensief zorgbeleid grote kloof tussen mogelijkheden van doelgroepleerlingen & niet- doelgroepleerlingen

Omgevingsanalyse MS multiculturele school met 18 % doelgroepleerlingen enkel A-stroom meest behoeftige leerlingen worden reeds begeleid in het project “Leren Thuis Leren” eveneens topsportschool grote kloof tussen mogelijkheden doelgroepleerlingen & niet- doelgroepleerlingen

Waarom SMS? Voor de algemene ontwikkeling van het kind is ‘leren bewegen’ even noodzakelijk als leren rekenen, lezen en schrijven. –Op affectief vlak. –Op sociaal vlak. –Om zich fysiek gezond te voelen. –Competitief… leren omgaan met winst en verlies. –Respect voor anderen ! pesterijen verminderen kadert in gezondheidsbeleid

Concretisering van de werking gedurende het voorbije schooljaar (1) Basisschool: Vanaf het derde leerjaar een keuzepakket : “muzische vorming of sport” –>voor alle leerlingen –>inrichting van een sportieve speelplaats –>verminderen van pestgedrag –>duidelijke regels en afspraken –>sensibiliseren tot een gezonde levensstijl –>effectief aantal uren beweging verhogen

Concretisering van de werking gedurende het voorbije schooljaar (2) goede motorische en fysieke ontwikkeling gezonde en veilige levensstijl Positief zelfbeeld en goed sociaal functioneren –tijdens de pauzes: dans, internet, sporttornooitjes, tafeltennis –milieuraad, leerlingenraad

Visie van de scholen Samenwerken met verschillende organisaties binnen een multidisciplinaire context

Drempels bij kansarme gezinnen Laaggeschoolden nemen minder deel aan sport, cultuur en het verenigingsleven Wanneer men vroeger al heeft deelgenomen aan sportieve activiteiten, bevordert dit de wil tot participatie Gevoel van schaamte of minderwaardigheid beschikbare tijd van het doelpubliek financiële problemen bereikbaarheid van het aanbod / de mobiliteit van het doelpubliek Communicatie en informatie Leven vaak geïsoleerd, kunnen niet terugvallen op sociaal netwerk

Doelstellingen SMS Vruchtbare synergieën ontwikkelen tussen de school en andere relevante sportieve actoren (sportclubs) om tot aangenaam en afwisselend sportaanbod voor alle kinderen te komen. Stimuleren van een bewegingscultuur als schoolcultuur en de verruiming maken naar de thuiscultuur.

Algemeen theoretisch kader Een integrale aanpak via netwerkontwikkeling Structurele preventie Emancipatorische werking Effectief en efficiënt werk

Inhoudelijke aandachtspunten Drie bestaanskringen”gezin, school, buurt” vormen samen het ecosysteem van de opvoeding Een “eilandschool” vergroot de kloof tussen de kinderen uit de sociaal hogere en lagere statusgroepen

Concrete beschrijving van het project (1) BINNEN DE SCHOOLUREN: Uitbouwen van een netwerk met de lokale sportclubs handbal, volleybal en basketbal Uitbouwen van een samenwerkingsverband met de tennisfederatie Voetbal: 2u. algemene lich.opv. in de basisvorming/ 2u. keuzesport voetbal/ tennis/ zaalsporten basisvorming/ 2u. keuzesport voetbal/ tennis/ zaalsporten

Concrete beschrijving van het project (2) Uitbouwen van een samenwerkings-verband met de schermclub om kinderen met een ADHD-problematiek Uitbouwen van een samenwerkingsverband met de Hasseltse tafeltennisclub.

Concrete beschrijving van het project (3) BUITEN DE SCHOOLUREN: Organiseren van recreatieve tornooien i.s.m. de verschillende sportclubs Twee aanvullende uren van de respectievelijke sporten

Brede ontwikkelingsdoelen –totale persoonlijkheidsontwikkeling –algemene fysieke conditie verbeteren –verbetering van de basisvaardigheden –zich leren aanpassen aan een bepaalde bewegingscontext –ervaren dat gezond en veilig bewegen belangrijk is –grootmotorische en kleinmotorische vaardigheden –gezonde en veilige levensstijl ontwikkelen

Het zelfconcept en sociaal functioneren ontwikkelen: verbeteren en stimuleren van relatiewijzen verbetering van sociale vaardigheden: leren samenwerken, regels en afspraken hanteren vermindering van pestgedrag verbeteren van het zelfbeeld via zinvolle vrijetijdsbesteding vermindering van delinquent gedrag verbeteren van de zelfregulatie: inhibitie, explosief gedrag

een lange-termijn-werking levenslange mentaliteitswijziging peers sensibiliseren gezin aanmoedigen tot betrokkenheid Doorbreken van het rollenpatroon (vooral gericht op allochtone meisjes)

Brede stimulering voorkomen en wegwerken van onderwijsachterstanden totale persoonlijkheidsontwikkeling brede sociale en culturele ontwikkeling integratie en emancipatie

Planning schooljaar aanbieden van muzisch-creatieve component (verderzetting) aanbieden van zaalsporten (nieuw) aanbieden keuzesport voetbal (nieuw) aanbieden keuzesport tennis (nieuw)

Planning schooljaar en eventueel uitbreiden naar andere keuzesporten uitbreiding naar andere scholen

Vragen naar het publiek Het huidige aanbod vergt momenteel vaak extra inzet/ inspanning van de lln. Hoe kan dit zo laagdrempelig mogelijk gemaakt worden voor de doelgroepleerling?