Evolutieschets Visie afdeling LO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
<Naam spreker en school/ gemeente
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Informatie over project vrijwillige ouderenadviseur
Project Voetbal ESEMNEGEN
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Deel 2 van de presentatie
Pastoraal op school.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
“Samen Sterk”. Ontstaan uit “NL Doet” Maart 2011.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
DPB Fysica Gent.
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Evaluatie van een proces
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Personeelsvergadering
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Verhoorcoach in de praktijk
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Handelingsgericht samenwerken
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Visie ontwikkeling
GO! Campus De Vesten Herentals
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Transcript van de presentatie:

Evolutieschets Visie afdeling LO

Evolutie schets visie afdeling LO Doorlichting Lich. Opv. 2003 – 2004 Nieuwe start Uitgangspunt: - Algemene leerplannen eindtermen - Specifieke eigenheid Mariagaarde

Specifieke visie Via de lichamelijke opvoeding Groeien naar een totale persoonsontwikkeling Lichamelijk vlak Mentaal vlak (lichaam) (geest) Dit binnen een maatschappelijke context

Hoe? Belang van teamwerking 4 pijlers of accenten - Creativiteit - Zelfkennis - Natuurbeleving - Gezonde levenswijze

= GEZONDE LEVENSWIJZE= NATUUR = CREATIVITEIT = ZELFKENNIS 

SLEUTELWOORDEN ERVAREN DOEN TRAINEN LUKKEN VOELEN en MISLUKKEN GROEIEN ZIJN ONTPLOOIEN REFLECTEREN AUTHENTICITEIT VERBONDENHEID KERN

TALENTONTWIKKELING VOORGESCHIEDENIS Deze visie is mede kunnen ontstaan en groeien uit een traditie van: Een sterk “open” schoolcultuur – sterk lln. gericht Creatieve projecten (vakoverschrijdend en klasoverschrijdend) (POLO werking) Tovenaar van Oz (1989) Papier, papier, papier… (1991) Sweet Thunder (1993) Hoge hakken (1996) Mariagaarde goes music (1998) Voor de spiegel (2000) Creatieve gelegenheidsprojecten: Afscheid directeur (1997) Opening nieuwbouw Sonnevanck (2003) Opening atletiekpiste (2007) 14 jaar

Effecten visiewerking 5 DOMEINEN Afdeling zelf LOS SPW Ouders PR LO-team Externe ondersteuning Schoolbeleidsvlak Werkpunt: 6de domein het volledige lerarenteam (+ theoriedocenten)

Afdeling LOS - SPW Domein 1

Werkmappen 4 Stages Meer discipline Bodyspirit 2004 - 2005 Werkmappen PF Doc.M. 2005 2006 Nieuwe invulling Basis LO Theorie LO 4 Stages Sport wijzer Meer discipline (respect,…) 2007 - 2008 Opstarten lln. participatie 2006 - 2007 Remediëring Vrijdag Bodyspirit 2008 Sportrapport MC - AV Werkpunt: - blijvende aanpassingen en bijsturingen - attitudevaardigheden - discipline en juiste oriëntering blijft een zorg - werkmappen verticale leerlijn - stages gelijklopend evaluatiesysteem

Instromersbeleid & opvolging Remediëringsaanbod Oriëntatieproeven Intakegesprek + 2 x individuele opvolging GIP (6LOS) Nieuw aandachtspunt: Verwerken van de 4 pijlers Presentatie portfolio (verschillende jaren MG) 2008 - 2009 Meer structuur en opvolging naar discipline 2009 - 2010 Herwerking sportwijzer Vernieuwde invulling theorie LO (3LOS) 4 pijlers + visie GIP (6 LOS) Presenteren van 1 pagina uit portfolio als zelfreflectie Opstart Blote voeten parcours Schaggel Werkpunt: -attitudevaardigheden

Aan den lijve ondervinden

Teamwerking Domein 2

Informatieve bijscholingen 4 pijlers Start LO Coördinatie Nieuwe werkgroepen Doc. Map / Portfolio Verticale leerlijnen Sportrapport Sport wijzer Remediëring 2004 - 2005 Informatieve bijscholingen 4 pijlers Natuurbeleving (B. Van Reusel) Creativiteit (T. Bossuyt) Voeding (M. Goris) Zelfkennis (T. Windels, P. Claes) 2005 - 2006 Jaarlijks gerichte bijscholing in team Gerichte vakvergaderingen 6 Teamleden bijscholing Eutonie Werkgroepen Visie GIP Attitude-evaluatie Team vormend weekend (juni) zee 3 lkr. Opleiding eutonie 2006 - 2007 Nieuwe doorlichting +++ Instap bijsch. eutonie Verdere uitbouw en evolutie 2007 - 2008 Rustperiode + bezinning Opening atletiekpiste

Respecteren van elk ieder Openheid naar groei Respecteren van elk ieder Begrip, tolerantie, eigen tempo,… Leren werken met weerstanden en valkuilen Werkpunt: - teamversterkend werken - versterking coördinatie - groeien met voldoende openheid - briefing naar lkr. theorie - bijscholingen - sturende werkgroepen met duidelijke taakinvulling

2 coördinatoren (Jan – Masj) Bijscholing & introspectie “Water en rots” FLEERK YKEMA 7 teamleden 7 december 2009 2008 - 2009 Opleiding EUTONIE 3 teamleden afwerking van groeiboog (2 jaar) Bijscholing Mariagaarde in samenwerking KHK Turnhout 2009 - 2010 Pedagogische studiedag 5 februari 2010 Leren omgaan met energierijke jongeren Geert Stroobant Interne bijscholing alle teamleden rond visie (4pijlers) 18 juni 2009 eigen begeleiding Patrick – Jan – Masj Externe begeleiding M.Vervecken (dansschool Anne Theressa De Keersmaeker) Interne bijscholing juni 4 pijlers Vrijblijvend aanbod tot bijscholing visie (4 pijlers) Open voor volledig team Werkpunt: - briefing (visie) naar leerkrachten theorie

Herbronning 2008

Schoolbeleid Domein 3

Sterk ondersteunend beleid A.Laridon / Directieteam Nieuw directieteam terug gelijke afstemming evaluatieschets – duiding Gevoel van ondersteuning en appreciatie 2004 - 2007 Accommodatie uitbreiding zolder 2005 atletiekpiste 2007 2007 - 2008 Instap directie bijscholing eutonie Afstemmingsgesprekken … Toelating bijscholing Opleiding eutonie (4jaar) 2005 - 2006 Kasten werkmappen elke sportklas Afstemmingsbericht inrichtende macht Droom: accommodatie gelinkt aan VISIE Dansstudio Werkateliers … 2008 Werkpunt: - werken aan een blijvende afstemming - versterking coördinatie - verdere accommodatie uitbreiding

Inrichting van pedagogische studiedag als ondersteuning werking sportafdeling & visie Omgaan met energierijke jongeren 5 februari 2009 2009 - 2010 Werkpunt: -Werken aan blijvende en gelijke afstemming

Externe ondersteuning Domein 4

Samenwerkingsplan KHK Turnhout Blijvende optie als directe ondersteuning Sympathisanten Bart Van Reusel (voorzitter Lich. Opv. KUL) Tijl Bossuyt (Directeur Kunst Educatief Centrum Antwerpen) Vanaf 2004 Samenwerkingsplan KHK Turnhout 2005 - 2006 Onrechtstreeks Leerplannencommissie 2007 – 2008 (persoonsgebonden doelen en belang van attitudevorming + evaluatie) Link met de noden vanuit de economie – bedrijfswereld: “Innovatie” (niet meer enkel productgericht maar evenzeer persoonsgericht) Werkpunt: contacten en wisselwerking blijven onderhouden

Samenwerking met KHK Turnhout en sportkot Leuven Discussieplatvorm (visie) 2009 - 2010 Dialoog “Canon cultuurcel” Interesse en ondersteuning voor visie Overlegplatform MG – KHK Turnhout – Sportkot Leuven – Veerman Antwerpen – Canon Cultuurcel Brussel - 22 maart 2010 2008 - 2009 Voorstelling visie “Canon cultuurdag” - Thema “Talentontwikkeling” 18 januari 2010 Overleg Geert Stroobant Lange termijnvisie + leerlingbegeleiding (omgaan met energierijke leerlingen) Draaiboek Film “Veerman” Werkpunt: -uitbreiding partners overlegplatvorm

Ouders - PR Domein 5

Opening atletiekpiste gelinkt met visie Jaarlijkse opendeur Promotiefilm 2008 2008 Infoavond directie + inschrijvingsbeleid Gezamenlijk oudercontact met gerichte info Werkpunt: - Gaandeweg duidelijkere profilering sportrichting MG - Lange termijnvisie - Ouderparticipatie ??

Gezamenlijke infoavond rond Sportafdeling, werking & visie 2008 - 2010 Gerichte intakegesprekken als inschrijvingsbeleid Jaarlijkse opendeur Werkpunt: - Gaandeweg duidelijkere profilering sportrichting MG - Lange termijnvisie - Ouderparticipatie ??

In welke taal men zich ook uitdrukt men kan nooit iets anders zeggen dan wat men is.