INDUCTIE OP DE WINKLER PRINS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Opleidingsinfrastructuur
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Resultaten BPV-evaluatie
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Participerend Leiderschap
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Pedagogisch werk KD 2016.
Intervisie CU6745 Femke Posthuma.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

INDUCTIE OP DE WINKLER PRINS Kort verslag van een groeiproces

1 aanleiding 2 beschrijving school + voorgeschiedenis 3 de werkgroep 4 grote lijnen uit het arrangement 5 wat ervaren wij als winst (enkele citaten startende docent) 6 obstakels (ook hier een citaat) 7 hoe willen wij verder gaan? 8 afsluiting; nadere informatie digitaal beschikbaar via twj.oud@winklerprins.nl 9 vragen

Openbare Scholengemeenschap Winkler Prins in Veendam Ruim 2000 leerlingen, (nog) geen krimp, verschillende locaties op fietsafstand Brede scholengemeenschap: praktijkschool t/m gymnasium Kwalitatief : helemaal groen Voorzichtig vernieuwend Warm klimaat voor leerlingen en medewerkers, veel lio’s blijven Door verjonging steeds meer starters Wordt aanbevolen als stageschool

Begeleiding van starters was op WP weinig gestructureerd Belangstelling voor inductie gevoed door stage-ervaringen Management had zorgen over lerarentekort Deelname aan inductieproject werkte stimulerend Via loting experimenteerschool

Grote lijnen nieuwe inductieaanpak Arrangement voor 3 jaar (jaar 3 facultatief) met jaarplanningen en taakomschrijvingen Verplichtend karakter voor school en starter Begeleidingsovereenkomst Introductieformulier Kennismakingsbijeenkomst Intervisie Lesobservaties + formulieren Functioneringsgesprekken Leerlingenenquêtes

Winst Transparantie: rollen, taken en jaarplanning zijn bekend Dankzij samenwerking in werkgroep van P&O, deelschooldirectie, CD, starters en begeleiders Intervisie leidt tot andere vormen van deskundigheidbevordering: VIB, scholing Goede aansluiting op lio-programma (‘s) Starters van enkele jaren terug herkennen meer structuur Citaten +

Obstakels Dit jaar veel wisselingen in deelschooldirecties: informatieachterstanden Lesroosters maken intervisie, lesbezoeken en -besprekingen lastig Deeltijdbanen en andere werkgevers naast de WP Vakcoaches zijn nog vaak te weinig geschoold Ook op de WP is de formatie schaars Citaten -

Hoe verder? Theorie en praktijk beter afstemmen door evaluatie Formulieren en procedures verder ontwikkelen (POP nodig?) Vakcoaches opleiden Beter faciliteren Deelname aan vervolgtraject Tevredenheid overheerst: citaat +

Voor vragen zijn beschikbaar Tonie Pot schoolopleider Peter Pentinga coach, videointeractietrainer Tom Oud oud-schoolopleider Alle informatie is op te vragen via twj.oud@winklerprins.nl