Interactive marketing communications financieel management les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfseconomische analyse
Advertisements

- Kengetallen: ratioanalyse
H 11: Winstverdeling en (stock)- cashdividend
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Investeringsselectie
Interactive marketing communications financieel management les 3.
Be
‘Is er geld nodig voor de onderneming?’
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Bedrijfsadministratie EcoMo 3.1 De Balans Havo 3.
2 interactive marketing communications.
financieel management les 2
3 interactive marketing communications.
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
H 40: Regels voor de passiva.
Balans Een overzicht van je bezittingen en schulden op een bepaald moment. Een balans op zich hoeft niet veel te zeggen; morgen kan de balans er heel anders.
Herhaling Examenstof M&O
Werktuigkunde, Gebouw Z Tel : Vrije Universiteit Brussel - Mechanical Engineering - Acoustics & Vibration.
4 interactive marketing communications.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Balans Schematische weergave
Agenda  Lessen 53 tm 56  wk 8 en wk 9  hs 43
Agenda  Lessen 49 tm 52  wk 6 en wk 8  hs 42  bestuderen 42.1 tm 42.4 maken 42.1 tm
CEBP Danny Burlage.
Graag zitten volgens de plattegrond van jullie mentrix mevr. Davies
Goedemiddag H3b.
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Welkom H3b.
Les 3 opgave 11 t/m 15 Kennisvragen WERKBOEK blz 11.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Blz Prioriteiten stellen betekent dat je de belangrijkste dingen eerst koopt/ betaalt. Huishoudelijke uitgaven zijn producten die je vaak koopt,
Goede prestaties in moeilijke tijden
Oefening 5 (Balansverrichtingen)
Oefening 4: Balansverrichtingen (Mace Windu)
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Beoordeling financiële structuur
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Budgetteren in de praktijk
Financiering en inkoop
Les 2 Financieel plan (1) Liquiditeitsbegroting
 Liquiditeit: netto-bedrijfskapitaal 1.  Liquiditeit: current ratio 2.
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Ondernemen moet je doen
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
Bedrijfseconomie H7 Kengetallen Junior accountmanager.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande balans … ActivaPassiva Gebouwen Eigen vermogen Inventaris Hypothecaire lening.
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
Jaarrekening H 12.6 t/m Analyse vd financiële structuur.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.8 t/m 3.9.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Opdracht Rob van der Laan En de balans, solvabiliteit en current ratio dan? Uhhhhh, welluk?????
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
Ondernemerschap E43.
Touroperator SunShine
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Hoe als vennoot de financiële situatie van een coöperatie inschatten?
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Opfriscursus kengetallen
Kengetallen Balans Voor een snelle beoordeling van de financiële situatie van een bedrijf berekenen we deze kengetallen.
Rekening courant krediet Crediteuren €
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Financiële kengetallen
Welkom bij de miniMaster voor Ondernemers Rabobank Twente Oost
Touroperator SunShine
Transcript van de presentatie:

interactive marketing communications financieel management les 2

interactive marketing communications leerdoelen 1.inzicht krijgen in de totale financiele huishouding van een bureau 2.wat is een balans, een winst- en verliesrekening en een kasstroomoverzicht 3.begrippen: debet & credit, winst & verlies, solvabel, liquide, payable, 4.inzicht krijgen in de bureauplanning 5.gevoel voor financiele kengetallen

interactive marketing communications financiele overzichten balans overzicht van bezittingen en schulden winst en verliesrekening overzicht van opbrengsten en kosten kasstroomoverzicht overzicht van inkomsten en uitgaven

interactive marketing communications balans 1/2 bezittingen economisch eigendom genereert inkomende geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn direct of indirect voorbeelden materiele vaste activa debiteuren onderhanden werk liquide middelen

interactive marketing communications balans 2/2 schulden juridische verplichting genereert uitgaande geldstromen in de toekomst op korte of op lange termijn voorbeelden: langlopende lening crediteuren belastingschuld

interactive marketing communications winst- en verliesrekening opbrengsten omzet uit projecten (uren) hostingovereenkomsten rente inkomsten kosten inleenkrachten lonen en salarissen overige bedrijfskosten afschrijvingen

interactive marketing communications kasstroomoverzicht Inkomsten Een debiteur die zijn rekening voldoet Een bank die een lening verstrekt Uitgaven Een betaling aan een leverancier Betaling van de lonen en salarissen Aflossing van een lening

interactive marketing communications financiele en niet financiele begrippen 1/2 bruto-marge omzet minus inkoopwaarde van de omzet bureau-inkomen omzet + marge op inkoop ebitda earnings before interest, taxes, depreciation and amortization ebit earnings before interest and taxes

interactive marketing communications financiele en niet financiele begrippen 2/2 EBT earnings before taxes salesfunnel gewogen gemiddelde van de lopende oppertunities onderhanden werk reeds gewerkte uren die nog niet daadwerkelijk zijn gefactureerd orderportefeuille hoeveelheid werk getekende orders die nog moet worden uitgevoerd

interactive marketing communications kengetallen belangrijkste financiele kengetallen zijn: (tussen haken de doelstelling van een bureau) bruto marge in % (85-90%) EBITDA% (20-25%) EBIT% (10-15%) gemiddeld tarief per uur (eur 100 >) gemiddelde omzet per FTE (eur >) rentabiliteit solvabiliteit (>25%) liquiditeit (>1) debiteuren > 90 dgn (5-10% van de debiteuren) salesfunnel in euro’s

interactive marketing communications kengetallen 2/2 belangrijkste niet financiele kengetallen zijn: orderportefeuille in weken (> 7 weken) payable hours in uren (>60% van de beschikbare capaciteit)

interactive marketing communications model balans debet Vaste activa Materiele vaste activa Vlottende activa Onderhanden werk Debiteuren Overige vorderingen Liquide middelen Totaal debet

interactive marketing communications model balans credit Eigen vermogen Langlopende schulden (aflossing in 2007: ) Kortlopende schulden Crediteuren Belastingen en premies sociale verzekeringen Overige schulden Totaal credit

interactive marketing communications model winst- en verlies rekening Omzet Inkoopwaarde omzet Bruto marge personeelskosten Overige bedrijfskosten EBITDA afschrijvingen EBIT rente EBT Taxes Net-income

interactive marketing communications gevoel bij financiele kengetallen 1/2 Basis model balans en w&v-rekening % BrutomargeBrutomarge / omzet EBITDA %EBITDA / omzet EBIT%EBIT/omzet Tarief per uurOmzet /payable hours Tarief per FTEOmzet / FTE’s

interactive marketing communications gevoel bij financiele kengetallen 2/2 Basis model balans en w&v-rekening Rentabiliteit van het totale vermogen resultaat na belastingen / balans totaal solvabiliteitVermogen / balans totaal liquidititeit (current ratio) Vlottende activa / kortlopende schulden Debt-service ratio(Ebitda – belastingen) / (rente + aflossings verplichting

interactive marketing communications gevoel bij niet financiele kengetallen Basis model balans en w&v-rekening Payability%Payable hours / beschikbare uren Orderportefeuille Stel uur aan getekende werkzaamheden; 1000 uur per week beschikbaar Getekende opdrachten / payable hours per week

interactive marketing communications casus Bereken op basis van de in de sheets opgenomen balans en winst- en verliesrekening alle genoemde financiele kengetallen Schat de bureauomzet van een bureau met de volgende payable medewerkers: 1 managing director, 1 client services director, 1 account director, 3 account managers, 1 strateeg, 1 consultant, 1 junior consultant, 3 creatieven en 7 software developers

interactive marketing communications financiele kengetallen 1/3 Basis model balans en w&v-rekening % Brutomarge90%Brutomarge / omzet EBITDA %20%EBITDA / omzet EBIT%10%EBIT/omzet Tarief per uur100 euroOmzet /payable hours Tarief per FTE Omzet / FTE’s

interactive marketing communications financiele kengetallen 2/3 Basis model balans en w&v-rekening Rentabiliteit totaal vermogen 19,4%resultaat na belastingen / balans totaal solvabiliteit27,4%Vermogen / balans totaal liquidititeit (current ratio) 1,46Vlottende activa / kortlopende schulden Debt-service ratio4,5(Ebitda – belastingen) / (rente + aflossings verplichting

interactive marketing communications financiele kengetallen 3/3 Basis model balans en w&v-rekening Payability%60%Payable hours / beschikbare uren Orderportefeuille Stel uur aan getekende werkzaamheden; uur per week beschikbaar 8Getekende opdrachten / payable hours per week

bureau omzet 1/4 In een jaar zitten 52 weken Dat zijn dus 52 x 5 = 260 werkdagen Ongeveer 5 dagen zijn feestdagen (pasen, pinksteren, kerst etc Vakantie is ongeveer 10% Ziek en overig verzuim is 5% 260 – 5 – (15% x 260) = 216 werkbare dagen interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 2/4 Payability MD = 0% CSD = 30% (gezien de omvang van de organisatie) AD = 60% AM = 70% Strateeg = 60% Consultant = 70% Junior Consultant = 80% Creative = 80% Developer = 95% interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 3/4 Gemiddelde tarieven: CSD = EUR 160 AD = EUR 140 AM = EUR 120 Strateeg = EUR 140 Consultant = EUR 120 Junior Consultant = EUR 80 Creative = EUR 100 Developer = EUR 100 interactive marketing communications

oefening 3: bureau omzet 4/4 urenomzet (EUR 1.000) md00 csd ad am strateeg consultant junior consultant creativen developers sub totaal3.406 afboeken payable hours4%136 bureau omzet3.270