V1 Blok hoorcollege 6 © R. Buisman

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Het doen van eigen onderzoek
Gelijkmatige toename en afname
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Medmec 1 Herfst Les 5.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 7 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 4 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Statistiek voor Historici
Statistiek voor Historici Hulpvak GB2HVST / G2HV09A Dr. L.J. Touwen College 3.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Enquête.
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Inleiding in de statistiek. met ondersteuning van SPSS
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 1 © R. Buisman.
Werkstukken en rapporten
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Het onderzoeksverslag
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Profiel Product Presentatie
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 6 © R. Buisman ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 6 © R. Buisman

Onderzoeksproces Onderwerp bepalen Onderzoeksvraag bepalen Onderzoeksplan opstellen Resultaten literatuurstudie Onderzoeksvraag Onderzoeksopzet (wie, waar, wanneer, hoe, waartoe?) Contact leggen met gatekeepers / keyinformants Enquêtevragen formuleren Interviewvragen formuleren Start onderzoek  Analyse resultaten Onderzoeksverslag V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Vandaag Analyse kwantitatieve gegevens (enquêtes) Analyse kwalitatieve gegevens (interviews) V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Uitgangspunten analyse Laat het interpreteren van cijfers / gegevens NOOIT aan de lezer over. Verlies de onderzoeksvraag niet uit het oog. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwantitatieve gegevens Bestudeer de onderzoeksvraag en bestudeer de resultaten van de enquête. Maak een selectie van de belangrijkste vragen / uitkomsten. Hoe is deze selectie van invloed op je onderzoeksvraag / antwoord? Kun je iets zeggen over betrouwbaarheid / validiteit? V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwantitatieve gegevens Enquête-antwoorden noemen we variabelen. Analyse = meten van variabelen. Er zijn vier meetniveaus waarop een variabele gemeten kan worden: Oplopend van ‘laag’ naar ‘hoog’ zijn dat: nominaal, ordinaal, interval en ratio V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Meetniveaus Nominaal = variabelen zijn opgebouwd uit enkele losse categorieën. Ordinaal = er zit een (logische) rangorde in de variabelen. Interval = de intervallen tussen twee variabelen zijn gelijk. Ratio = variabelen hebben een natuurlijk nulpunt en de intervallen tussen variabelen zijn gelijk. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Nominaal variabelen opgebouwd uit enkele losse categorieën Voorbeelden: “burgerlijke staat” (gehuwd, ongehuwd, gescheiden, etc.) “politieke voorkeur” (VVD, CDA, PvdA, etc.) Maar ook: “geslacht” (man, vrouw) en “meerdere opties aanvinken”. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Ordinaal Ordinaal = er zit een (logische) rangorde in de variabelen. Voorbeeld “opleidingsniveau” (lagere school, VMBO, Havo, etc.) “Schaalvragen”(helemaal mee eens, mee eens, etc.) V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Interval Interval = de intervallen tussen twee variabelen zijn gelijk. Voorbeelden Tijdsindicatievragen met gelijke intervallen in de variabelen, zoals leeftijd of uren tv-kijken. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Ratio Ratio = variabelen hebben een natuurlijk nulpunt en de intervallen tussen variabelen zijn gelijk. Voorbeelden Aantal arbeidsuren, inkomen in euro’s. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analysetechniek Bij het kiezen van analysetechniek is meetniveau een beslissende factor. SPSS Meetniveau ook van invloed op presentatievormen V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Presentatievormen Tekst Tabellen Grafieken en diagrammen V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Tekst From the latter it is evidenced that Greek journalists are mostly men (58.7% compared to 41.3% being women), while in terms of age-groups 50.9% belong to the 25-34 years of age group, 29.8% to the 35-44 years of age group and a small 10% is older than 45 years of age. As far as the use of the personal computer is concerned, 4.1% of the participants state that they use the computer only at home, 34% only at their offices, and 57.7% use the computer both at home and at the office. With minor variation the same ratios hold for the use of Internet (V-PRC 2002). V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Tabel V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafieken en meetniveau Cirkeldiagram Enkele categorieën Nominaal meetniveau Oppervlakte = 100% Punt is percentage (relatieve aantal) Geeft inzicht in verhouding tussen categorieën V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafiek V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafieken en meetniveau Staafdiagram Enkele categorieën Nominaal (of ordinaal) meetniveau Hoogte staven is (relatieve) aantal cases per categorie Geeft inzicht in verhouding tussen categorieën V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafiek V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafieken en meetniveau Histogram Beperkt aantal categorieën Interval of ratio meetniveau Categorieën sluiten op elkaar aan Geeft inzicht in de vorm van een verdeling V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafiek V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafieken en meetniveau Lijngrafiek Onbeperkt aantal categorieën Interval of ratio meetniveau Categorieën sluiten op elkaar aan Analyseren van trends (in excel “add trendline”) V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafiek V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Grafieken en meetniveau Cumulatieve lijngrafiek Onbeperkt aantal categorieën Interval of ratio meetniveau Categorieën sluiten op elkaar aan Weergave begint bij 0% en loopt tot 100% Geeft inzicht in o.a. ontwikkeling in de tijd. Boxdiagram Spreidingsdiagram V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

en nu

Analyse kwalitatieve gegevens Bestudeer de onderzoeksvraag en beluister de interviews Werk van ieder interview de 5 belangrijkste minuten woordelijk uit op papier. Maak een inventarisatie van de belangrijkste gevonden termen: Door er een beschrijving van te geven Door bijvoorbeeld te tellen hoe vaak een term voorkomt (met deze frequenties wordt een kwantitatief aspect toegevoegd). V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwalitatieve gegevens Evalueer de gebruikte termen. Welke waarde kennen de geïnterviewden zelf aan de gebruikte termen toe? Interpreteer de betekenis Zijn ze positief of negatief van toonzetting? Is er een verschil in betekenis of toonzetting tussen de geïnterviewden? Waarin ligt dit verschil - > analyseer. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwalitatieve gegevens Ga vervolgens de termen groeperen (welke horen bij elkaar). Zoek naar gezamenlijke betekenissen Breng eventueel een hiërarchie aan Zoek naar verbanden associaties en/of combinaties tussen termen. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwalitatieve gegevens Breng de gevonden termen, verbanden, associaties en/of combinaties in verband met de onderzoeksvraag / deelvragen Kan er een antwoord op de onderzoeksvraag gegeven worden? Zijn er aanvullende vragen? Ontbreekt er nog informatie? V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Analyse kwantitatieve gegevens Tip: Gebruik een programma zoals “Mindmap”. BELANGRIJK Werk van ieder interview 5 belangrijkste minuten letterlijk uit. Voeg uitgewerkte gedeeltes van interviews toe als bijlage. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Presentatie kwalitatieve gegevens Voorbeeld 1 Tijdens het interview gaf Luy31, die zowel online als offline poker games speelt, aan: “als ik thuis achter de computer poker, eh, dan mis ik het gevoel van de spanning wel. Ik mis dan de sigarettenrook, de lampen, de spanning, dat gevoel heb je alleen als je ergens offline pokert, weet je, die spanning en zo”. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Presentatie kwalitatieve gegevens Voorbeeld 2 Tijdens het interview werd duidelijk dat de docent zowel binnen als buiten school veel verschillende media gebruikt. Hij gaf aan dat hij soms ook baalt van het altijd bereikbaar zijn, maar gezien zijn functie, het begeleiden van afstudeerstudenten, is het een belangrijk onderdeel van zijn baan. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Conclusie Bekijk nauwkeurig de resultaten van het onderzoek Kies de juiste analyse- en presentatiemethode Verlies de onderzoeksvraag niet uit oog bij het analyseren Werk nauwkeurig V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Huiswerk Afronden enquêtes. Interviews houden. Neem eerste (opvallende) resultaten mee naar de werkgroep. V1 ResearchLab 07-08 (c) R. Buisman

Q & A