De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc."— Transcript van de presentatie:

1 Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Onderzoeksmethoden Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.

2 Inhoud Methoden van kwantitatief onderzoek
Methoden van kwalitatief onderzoek Uitwerking van de methoden Validiteit Betrouwbaarheid Afhankelijke en Onafhankelijke variabelen Verschillende meetniveaus Statistiek

3 Inventarisatie: www.menti.com code …
In de mentimeter de volgende inventarisatie doen: Ik kan het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek goed omschrijven Ik kan een klasgenoot uitleggen wat validiteit betekent Ik kan een klasgenoot uitleggen wat betrouwbaarheid betekent Ik ken het verschil tussen afhankelijke en onafhankelijke variabelen Ik weet welke verschillende meetniveaus er bij kwantitatief onderzoek er zijn In een artikel kan ik de belangrijkste statistische gegevens interpreteren

4 Voorbeeld Onderzoeksvraag: Wat beïnvloedt het schoolkeuzegedrag van leerlingen uit groep acht en hun ouders in Ede bij de keuze voor een middelbare school? -> welke methode zet je in bij kwantitatief onderzoek? -> welke methode zet je in bij kwalitatief onderzoek?

5 Kwantitatief onderzoek
Bij kwantitatief onderzoek verzamelt de onderzoeker cijfermatige (oftewel numerieke) gegevens (Verhoeven, 2018). Survey onderzoek Secundaire analyse Experimenteel onderzoek Monitor

6 Voorbeeld Onderzoeksvraag: Wat beïnvloedt het schoolkeuzegedrag van leerlingen uit groep acht en hun ouders in Ede bij de keuze voor een middelbare school? Op welke manier zou je deze vraag kwantitatief kunnen onderzoeken?

7 Kwalitatief onderzoek
Bij kwalitatief onderzoek staat de achtergrond van de onderzochte personen centraal. Kwalitatief onderzoek is niet gebonden aan het verzamelen van cijfermatige gegevens. Kwalitatief onderzoek is interpretatief en inductief van aard (Verhoeven, 2018). Observatie Interview Bureau onderzoek Gevalsstudie

8 Voorbeeld Onderzoeksvraag: Wat beïnvloedt het schoolkeuzegedrag van leerlingen uit groep acht en hun ouders in Ede bij de keuze voor een middelbare school? Op welke manier zou je deze vraag kwalitatief kunnen onderzoeken?

9 Uitwerking van de methode: kwantitatief
Enquêtes antwoordopties: Enkelvoudig (Likert)schaal Lijst Open antwoord Halfopen antwoord Meervoudig antwoord Dichotoom antwoord

10 Voorbeelden Overgenomen uit overzicht enquete en experiment van Universiteit Utrecht, z.d. ( uu.nl/~ /Informatieuitwisseling/Online_Trust/enquete.html). Copyright n.d., Universiteit Utrecht.

11 Uitwerking van de methode: kwalitatief
Interviews: Gestructureerd Semigestructureerd Groepsinterview

12 Van populatie naar steekproef
Domein of populatie: Leerlingen van groep acht en hun ouders Steekproef: Een deel van de populatie Aselect Enkelvoudig Cluster Gestratificeerd Getrapt Select Quota Zelfselectie Doelgericht Convenient Sneeuwbal Respondenten of proefpersonen: degenen die daadwerkelijk deelnemen aan het onderzoek

13 Validiteit Met de validiteit wordt bepaald in welke mate het onderzoek vrij is van systematische fouten. Interne validiteit Externe validiteit Begripsvaliditeit

14 Voorbeelden In een onderzoek in een verpleeghuis wordt gewerkt met observaties. Achteraf blijkt dat de ene observator alleen heeft gelet op het verbale gedrag van verpleegkundigen en de andere observator ook op het nonverbale gedrag. Alsnog worden de resultaten met elkaar vergeleken. In een onderzoek naar ervaring met tuchtrecht wordt een vragenlijst geplaatst op de website van de vakbond. Dit wordt gedaan op de pagina die gaat over tuchtrecht. De informatie wordt vervolgens weergegeven als geldend voor alle verpleegkundigen werkzaam in Nederland. De eerste is interne validiteit: je hebt niet gemeten wat je wilde meten: systematische fout De tweede is externe validiteit: de steekproef is niet representatief maar de uitkomsten worden wel gegeneraliseerd.

15 Betrouwbaarheid Met de betrouwbaarheid wordt bepaald in hoeverre het onderzoek vrij is van toevallige fouten. Bij kwantitatief onderzoek: Steekproefomvang Test-hertest Bij kwalitatief onderzoek: Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Triangulatie Iteratie Bij beide type onderzoek: Standaardisering Peer feedback Rapportage en verantwoording

16 Voorbeelden Bij de analyse van interviews wordt gewerkt met een codeboek, om de gegevens te ordenen. Er zijn bij de analyse drie onderzoekers betrokken. Zij controleren in hoeverre hun analyse van de interviews overeenkomt door twee interviews door alle drie de onderzoekers te laten coderen. Hun codes komen voor 92% overeen. Alle verpleegkundestudenten moeten een verplichte rekentoets maken. De ene helft maakt de toets ‘s ochtends en de andere helft maakt de toets ‘s middags. ‘s Middags schijnt de zon storend in het lokaal, waardoor de computerschermen minder goed leesbaar zijn. Eerste: interboordelaarsbetrouwbaarheid Tweede: standaardisering

17 (On)afhankelijke variabelen
De onafhankelijke variabele bepaalt de afhankelijke variabele en in die zin gaat de een aan de ander vooraf (Verhoeven, 2018).  Wat betekent dit? Onafhankelijk Afhankelijk

18 Voorbeelden Wat is de onafhankelijke en wat is de afhankelijke variabele? code … In de mentimeter de volgende vragen stellen: Opleidingsniveau en inkomen, welke is de afhankelijke variabele? (inkomen) Leeftijd en inkomen, welke is de afhankelijke variabele? (inkomen) Opleidingskeuze en persoonlijkheidskenmerken, welke is de afhankelijke variabele? (opleidingskeuze) Opleidingskeuze en geslacht, welke is de afhankelijke variabele? (opleidingskeuze) Inkomen en woonwijk, welke is de afhankelijke variabele? (woonwijk)

19 Meetniveaus Nominaal: losse categorieën, numeriek geen betekenis
Politieke voorkeur Woonplaats Geslacht Ordinaal: losse categorieën, rangorde Opleidingsniveau Interval: kwantitatieve gegevens Temperatuur IQ Ratio: numerieke gegevens waarmee gerekend kan worden Euro’s Leeftijd in jaren

20 Statistiek Univariate analyse (uni = enkel) Frequentieverdelingen
Frequentietabel Cirkeldiagram Staafdiagram Histogram Lijngrafiek Boxdiagram Spreidingsdiagram en dotplot Centrummaten: Modus Mediaan Gemiddelde

21 Voorbeelden Overgenomen uit extra opdrachten deel 3 van Verhoeven, 2018 ( analyseren/extra_opdrachten_deel_3/14_kwantitatieve_analyse). Copyright 2018, Verhoeven.

22 Statistiek Bivariate analyse (bi = twee) Kruistabel
Grafieken van twee variabelen Geclusterde staafdiagram Gestapelde staafdiagram Spreidingsdiagram Lijngrafiek

23 Overgenomen uit onderzoekstools deel 3 van Verhoeven, 2018 ( presentatie_keuze_grafiek_2_variabelen.pdf). Copyright 2018, Verhoeven. Voorbeelden Overgenomen uit extra opdrachten deel 3 van Verhoeven, 2018 ( analyseren/extra_opdrachten_deel_3/14_kwantitatieve_analyse). Copyright 2018, Verhoeven.

24 Afronding Inventarisatie: www.menti.com code …
In de mentimeter dezelfde vragen als bij de inventarisatie stellen.

25 Literatuurlijst Verhoeven, N. (2018). Wat is onderzoek? Amsterdam: Boom Uitgevers. Verhoeven, N. (2018). Extra opdrachten deel 3. Geraadpleegd op 14 december 2018, van Verhoeven, N. (2018). Onderzoekstools deel 3. Geraadpleegd op 14 december 2018, van kwantitatieve_analyse/keuze_grafiek_met_twee_variabelen Universiteit Utrecht (z.d.). Overzicht enquete en experiment. Geraadpleegd op 14 december 2018, van Aanbevolen literatuur: Baarda, B., & Bakker, E. (2017). Basisboek Methoden en Technieken. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. De Jong, A., Legius, M., & De Maesschalck, L. (2016). Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.


Download ppt "Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc."

Verwante presentaties


Ads door Google