Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Visual Knowledge Building
De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Collectief portfolio groep 3
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Informeel leren en….. social media
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Kwalitatief onderzoek
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Dossier Empowerment.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Evaluatie Leerlijnen.
Inzicht in Leerprocessen
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Leerstijlen KOLB SJM.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Bijeenkomst September 2015
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Presenteren met infografieken 2/06/2016
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Beginnen met lesplannning
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De juiste route naar het juiste doel
Thema 5.3 Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme

Ausubel “The acquisition of subject matter knowledge is primarily a manifestation of reception learning. That is, the principal content of what is to be learned is typically presented to the learner in more or less the final form. Under these circumstances, the learner is simply required to comprehend the material and to incorporate it into his cognitive structure so that it is available for either reproduction, related learning, or problem solving at some future date.”

Ausubel ‘Meaningful Learning Reception Learning’ (betekenisvol leren) Ontwikkelen van ‘cognitive structures’ (cognitieve structuren) Nadruk op ontwikkelen complexe kennis Twee centrale begrippen Advance organizer Voorkennis

Ausubel: advance organizer Kapstok - motiverend - oriëntatie Leren door ‘subsumptie’: kennis wordt gekoppeld aan abstracte reeds aanwezige kennis (schema’s) ‘Subsumers’ ‘derivative subsumption’ ‘correlative subsumption’. Subsumption uitlokken met AO

Ausubel: advance organizer Soorten AO: Expository: overzicht Comparative: vergelijkend (tegenstelling, uitwerking, detail, ...) Marzano et al. (2001) Narrative Advance Organizers: persoonlijk, zakelijk of abstract verhaal dat context, setting, ervaringen en/of informatie introduceert Graphics Advance Organzer: zie NLR

Ausubel: Voorkennis Voorkennis bepaalt leren Activeren van voorkennis Hierdoor ontstaat ‘meaningful leren’ Controverse: ontwikkelen nieuwe kennis versus aansluiten bij voorkennis Meaningful reception learning

Reception learning De nadruk op ‘reception’: presentatie van leermateriaal grondig voorbereiden. logische volgorde selectie en grote variatie sterke sensorische prikkels (kleuren, grafische uitwerking, aantrekkelijk, aangepast aan de leeftijd, …)

Ausubel: adviezen Geschikt voor complexe kennis die in LTM wordt opgeslagen Gebruik advance organizers Bepaal voorkennis Werk hiërarchisch geordende structuren uit (bevordert ontstaan individuele structuren)

Adviezen Joyce & Weil Fase 1: Bied ‘advance organizers’ aan in drie deelstappen: verduidelijk de lesdoelen; biedt de advance organizer aan; stimuleer de lerende zich bewust te worden van mogelijke relevante kennis. Fase 2: Maak gebruik van de volgende werkvormen: colleges, discussies, films, experimenten, het doornemen van geschreven teksten; maak duidelijk aan de lerende hoe de leerstof is opgebouwd. Fase 3: Veranker de nieuwe kennis in de bestaande cognitieve structuren met de volgende strategieën: bevorder de integratie van de kennis; bevorder het actief leren; bevorder een kritische houding ten opzichte van de kennis; verduidelijk de inhoud waar dit nodig blijkt.

Gagné: basis voor model Gagné benadrukt soorten leereffecten (‘learning outcomes’). ‘Learning outcomes’ bereiken veronderstelt ‘conditions’ (conditions based model). interne condities: voorkennis, noodzakelijke verwerkingsprocessen. externe condities: omgevingsstimuli die leerprocessen ondersteunen

Gagné: basis voor model Instructieprocessen zijn opgebouwd uit negen fasen (zie verder). In elke fase concrete instructiestrategieën: ‘events of instruction’. Nadruk op externe condities: instructie - op voorhand geëxpliciteerde leerhiërarchie die aangeeft welke kennis, vaardigheden stap voor stap moeten opgebouwd worden om uiteindelijk de ‘target skill’ te bereiken.

Gagné Gagné (1965) onderscheidt hiërarchie in types van leren:

Gagné: 9 fasen (3 clusters)

Gagné Cognitivistische kenmerken duidelijk: Verwerking van de perceptuele structuur en cognitieve structuur van de nieuwe kennis. Activeren van processen die de elaboratie en organisatie van de kennis garanderen. Versterk de interne cognitieve structuur en vergroot algemene toepassingsmogelijkheden van de verworven kennis.

Twitter4 #CognSLT Bekijk de videoclip. Probeer een verklaring te geven op welke manier de kinderen hebben geleerd in deze videoclip. Let op van “wie” ze leren en verwerk dit in je antwoord. http://portal.sliderocket.com/CMDCD/twitter4_2211

Social Learning Theory: Bandura Observationeel leren en modeling “a model can be such things as a person, a film, a picture, a description, an animal, television, or a newspaper” Alles wat informatie bevat (…) kan de rol van een model hebben dat leidt tot observationeel leren.

Social Learning Theory Waarom heeft een reclamecampagne waarin een populaire popgroep optreedt succes bij jongeren? Waarom stijgt het aantal studenten voor de HOBU-opleiding vroedvrouw?

Social Learning Theory: Bandura Social cognitive theory ”Learning is largely an information-processing activity in which information about structure of behavior and about environmental events is transformed into symbolic representations that serve as guides for action.” Symbolische representatie = Schema

SLT: basisbegrippen Verwachtingen (‘expectations’) ‘Vicarious experiences’

SLT: Verwachtingen Op basis eerdere ervaringen ontstaan verwachtingen m.b.t. gevolgen van bepaald gedrag. Verwachtingen ~ interactie-effect bij bekrachtiger op een bepaalde respons. Frequentie gewenst gedrag verhoogt wanneer lerenden verwachten dat positieve bekrachtiging zal volgen.

SLT: Vicarious experience Een verwijst naar de stelling dat Het is niet noodzakelijk om zelf de gevolgen (bekrachtiging) van een gedrag te ervaren. Het is voldoende de bekrachtiging die volgt op gedrag bij een ander te observeren. Dit levert een ‘vicarious experience” op. Leren verloopt dan op een indirecte manier.

SLT: Vicarious experiencec Leren door observatie van levende en/of 'symbolische' modellen. Mechanismen: ‘vicarious reinforcement', ‘vicarious punishment', ‘vicarious extinction'. Via observatie van beloning, straf of het ontbreken ervan bij een model, zal een gedrag bij wie observeert toenemen, afnemen of verdwijnen. Als gevolg van observaties komt men tot ‘modeling’ van het geobserveerde gedrag. < > imiteren omdat bij modeling men zich bewust is van contingenties

SLT: Vicarious reinforcement

SLT Siegel, Galassi & Ware (1985)= 6% variantie in leerprestaties ~ SLT self-efficacy & outcome expectations Directe bekrachtiging in relatie zien tot vicarious experiences Relatieve waarde!! Stelt Bandura zelf

SLT: self-efficacy Door verwachtingen en vicarious experiences ontwikkeling van self-efficacy. Self-efficacy ~ leerprestaties

http://www.des.emory.edu/mfp/self-efficacy.html

SLT: subprocessen Attentional processes Retentional processes Production processes Motivational processes

Aandachtrichtende processen Factoren in degene die observeert de hoeveelheid voorkennis: de intrinsieke motivatie. persoonlijkheidskenmerken Factoren in model functionele waarde attractiviteit van het model

Retentieprocessen Symbolisatie visuele codes verbale codes Herhalen

Productieprocessen Feitelijk gedrag vertonen: ‘doen’ Ervaren feedback-loop

Motivationele processen Externe en interne motivators of incentives: externe: geld, voordelen, ... intern: zelfevaluatie

Instructie-adviezen SLT Aandachtrichtende fase duidelijke en interessante 'cues' aanbieden modellen helpen bij het selecteren van wat belangrijk is in de leersituatie. modellen bezitten typische kenmerken gebruik straffen en/of belonen om aandacht te trekken hou rekening met hoeveelheid nieuwe kennis die moet verwerkt worden

Instructie-adviezen SLT Retentiefase oefenen en te herhalen. feedback gegeven Productiefase zich meten met het model Motivationele fase bekrachtigen van gedrag (externe 'motivators' (bijv. scores) en/of interne ‘motivators’)

Concept Maps (NLR) Novak, 1991 (Cornell university) “We define concept as a perceived regularity in events or objects, or records of events or objects, designated by a label. The label for most concepts is a word, although sometimes we use symbols such as + or %. Propositions are statements (...). Propositions contain two or more concepts connected with other words to form a meaningful statement.”

Twitter5 #CognMAP Waarvoor kan je de mindmaps gebruiken? http://portal.sliderocket.com/CMDCD/twitter5_2211

Concept maps: Novak "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into existing cognitive structures.". Concept mapping is hierbij een techniek om de kennis grafisch voor te stellen.

Concept map Yin & Shavelson (2004) “A concept map is a network that includes nodes (terms or concepts), linking lines (usually with a uni-directional arrow from one concept to another), and linking phrases which describe the relationship between nodes. Linking lines with linking phrases are called labeled lines. Two nodes connected with a labeled line are called a proposition. Moreover, concept arrangement and linking line orientation determine the structure of the map (e.g., hierarchical or nonhierarchical)”.

Concept maps: soorten kennis Novak: drie types kennis die op een betekenisvolle manier moeten verworven worden: ‘Representational learning’ ‘Concept learning’ ‘Propositional learning’ In samenhang en met behulp van concept maps

Concept map: link met cognitivisme Belang van voorkennis Novak (2005): “We believe one of the reasons concept mapping is so powerful for the facilitation of meaningful learning is that it serves as a kind of template to help to organize knowledge and to structure it, even though the structure must be built up piece by piece with small units of interacting concept and propositional frameworks.”. Elaboratie en organisatieprocessen

Concept maps: toepassingen gekende en nieuwe begrippen/ideeën aan elkaar relateren; misvattingen/fouten in de eigen kennis/ideeën opsporen; als basis voor een brainstorming sessie; het probleemoplossingsproces; een verhaal voorstellen; een procesverloop uittekenen; een argumentatie in een redenering weergeven; een complexe tekst stap-voor-stap schematisch voor te stellen; een complex idee verklaren aan anderen; oorzaak-gevolg relaties uitwerken; een complexe structuur voorstellen; als basis voor de toetsing van complexe kennis (zie onderzoek van Yin & Shavelson, 2004).

Concept Maps Mind maps, cyber maps, think map, mind manager Succesvol in instructie- en trainingscontexten Empirisch onderzoek: positieve impact

Concept Maps: onderzoek Haugwit & Sandmann (2009) biologie : concept mapping superieur i.v.m. samenvattingen

Concept mapping onderzoek: Inspiration software om concept maps te laten uitwerken (Liu, Chen en Chang (2010). Zie ook FreeMind als ‘open source’ pakket (http://freemind.sourceforge.net).

Concept Maps: verklaringen Analyse van grafische componenten Kosslyn beperkte cap. werkgeheugen (CLT) Cognitieve verwerking van grafische informatie Pinker schema stuurt ontstaan interne representatie schema oriënteert oppikken stimuli en verrijken intern schema

Concept map ~ meaningful learning Novak en Cañas (2008, p.6) leggen nadrukkelijk de relatie tussen meaningful learning en het gebruik van concept mapping (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.137.2955&rep=rep1&type=pdf).

Concept Maps: tools Belvédère Samenwerking Exploreer Stel hypothesen op Onderzoek Evalueer Rapporteer Samenwerking http://belvedere.sourceforge.net/

Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) CTML: Mayer et al. (2001, 2002, 2003). Drie centrale assumpties: De ‘Dual channel’ assumptie: twee parallelle verwerkingskanalen voor visuele en auditieve informatie. De ‘Limited capacity’ assumptie: ‘Cognitive load’ theorie ; werkgeheugen is beperkt in hoeveelheid informatie die tegelijkertijd kan worden vastgehouden en verwerkt. De ‘Active processing’ assumptie: lerenden construeren actief hun kennis.

Youtube clip Algemene inleiding op CTMLhttp://www.youtube.com/watch?v=JoL7BbWRNcg Inleiding op modality principle http://www.youtube.com/watch?v=HioP8Hv1MlA&feature=related

Twitter7 #cognCTML Bekijk de videoclip Noteer kernpunten en stuur ze door via twitter http://portal.sliderocket.com/CMDCD/twitter7_2211

Het multimedia principe Lerenden verwerken beter kennis wanneer tekst verrijkt wordt met beelden.

Het ‘spatial contiguity’ principe Lerenden verwerken beter nieuwe kennis wanneer de tekst dicht bij het relevante beeld staat.

Het ‘temporal contiguity’ principe Lerenden verwerken effectiever en sneller kennis wanneer tekst en grafische elementen simultaan en niet na elkaar worden aangeboden.

Coherentieprincipe Leermaterialen optimaler zonder toevoeging van extra informatie. De cognitieve verwerking wordt verstoord wanneer extra (auditieve en/of visuele) informatie moet verwerkt worden in het werkgeheugen.

Redundantieprincipe Het is niet nodig om dezelfde informatie twee keer – bijv. volgens een auditieve en grafische modaliteit - te presenteren.

Redundantieprincipe

Het principe van de individuele verschillen De impact van de ontwerpprincipes verschilt afhankelijk van kenmerken van de lerenden. De principes blijken een significant grotere impact te hebben bij lerenden met een lage voorkennis en met een groter ruimtelijk inzicht.

CTML Govaere, Valcke en de Kruif (submitted) Invloed 3D animaties ~ paarden gynecologie) Gebruik animaties > gewone les Gebruik animaties lagere cognitive load

Differentieel effect van de vier onderzoekscondities op de posttestresultaten van de lerenden: Het hoorcollege had een beperkte invloed in vergelijking met de condities waarin de lerenden aan de slag gaan met de multimediale leermaterialen. Naast een invloed op de leerresultaten, was er een consistente invloed op de self-efficacy en op de cognitieve belasting.

Referentiekader Instructieverantwoordelijke Hoofdverantwoordelijke voor het instructie. Leren is het gevolg van instructie. Ook rol als begeleider bij cognitieve verwerking. Kenmerken van de instructieverantwoordelijke Geen specifieke aandacht Begeleiding van de instructieverantwoordelijke

Referentiekader Lerende Kenmerken van de lerende De nadruk ligt op het leerproces van het individu. Kenmerken van de lerende Voorkennis van elke individuele lerende staat centraal. Begeleiding van de lerenden ‘Coaching’ op het niveau van het individuele leerproces.

Referentiekader Organisatie Leeractiviteiten systematische aanpak van instructie op microniveau beschikbaarheid van multimedia tijdsplanning aangepast aan individu Leeractiviteiten elaboratie en organisatie van schema’s (beelden, proposities en lineaire ordening) in het lange termijn geheugen ontwikkelen van procedurele kennis: cognitieve, associatieve en autonome fase bij de opbouw van productiesystemen technieken en tools zoals bijv. ‘concept mapping tools’

Referentiekader Instructie-activiteiten Leerdoelen Leerstof Curriculumopbouw: opbouw in leerdoelen De leerdoelen reflecteren verschillende types kennis: declaratieve en procedurele kennis Operationele leerdoelen. Complexe leerdoelen opsplitsen. Leerstof baseer structuur leerstof op taakanalyse splits complexe procedures op in deelprocedures. verzorg uitwerking leermaterialen om ‘extreneous cognitive load’ te vermijden beperkt hoeveelheid nieuwe leerstof (7 ‘chunks’) gevarieerde leerstof: transferwaarde ontwerpprincipes ‘Cognitive Theory of Multimedia Learning’ (CTML)

Referentiekader Instructiestrategieën (werkvormen) Evidence-based practices die elaboratie - en organisatie uitlokken: Non-linguïstische representaties Aanduiden gelijkenissen en verschillen Multipele representaties Mnemonics Zelf vragen laten uitwerken Notities nemen Begrippen ontwikkelen Bouw vaardigheden op; bijv. nota’s nemen, NLR ontwikkelen, samenvatten, ‘mnemonics’, vragen stellen, enz. Ontwikkel instructiesysteem waarin strategieën gecombineerd worden (Gagné). Kansen geven om lerenden te observeren ‘vicarious experiences’.

Referentiekader Media Toetsing Context grafische representatie domeinkennis. gevarieerde media (multimedia). media om modellen te presenteren (SLT) ‘concept maps’ laten uitwerken (met tools) Toetsing Controleer de voorkennis. Geef aandacht aan informatieve feedback. Context Weinig aandacht voor de context.

Kritieken op het cognitivisme Een groot accent op het cognitieve leren Het verwaarlozen van het spontane, natuurlijke leren De prescripties van cognitivisten leggen grote nadruk op de individuele ontwikkeling

Opvattingen over leren en instructie: Cognitivisme