Nationale Rekendagen 19 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
Advertisements

André de Jong Manager toetsontwikkeling speciale leerlingen Cito
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Welkom op de informatieavond
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Informatieavond groep 3
PROTOCOL Waterlandse Overstap
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Werkpakket 4: - implementatieprojecten - duurzaamheidsplan Evert van de Vrie Open Universiteit.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 17 september 2013.
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
Werken met CITO LOVS 11 maart 2008.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Het cito-leerlingvolgsysteem
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Elke 7 seconden een nieuw getal
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
Diagnostische toetsen voor het MBO
Toetsen in ESIS.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
indicator op basis van niveau-indicaties
JobEvent 2 okt student bezoekers (68 onbekende hogeschool) 194 BI; 143 I; 62 TI; 44 CMD; 25 ? Algemene beoordeling: 56% goed; 84% redelijk Aanbod:
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Individuele leerlijnen
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Gebiedsvisie Groningen-West
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
Op de informatiebijeenkomst CITO
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Informatie avond september 2011
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Resultaten leesverbeterplan Enschede
Voorlichting Cito LVS 14 januari 2015.
Centrale Opvang Maassluis
Waarom een nieuwe Estafette?
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Kwaliteitsbeleid.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Stichting Lek en IJssel
Transcript van de presentatie:

Nationale Rekendagen 19 maart 2010 Rekenen met het LOVS Nationale Rekendagen 19 maart 2010

Programma van vandaag Werken met vaardigheidsscores Nieuwe normering De betekenis van vaardigheidsscores Toetsresultaten analyseren (Alternatief) leerlingrapport Categorieënanalyse Vaardigheidsgroei

E3 juni M4 januari ? 35 25 28 30 24 20 Als je leerlingen in de tijd (en dus maximaal: de gehele schoolperiode) wil volgen en je maakt gebruikt van verschillende toetsen (zie vorige dia), hoe kun je dan het resultaat op toets A vergelijken met dat op toets B? Dat wordt hier uitgelegd.

76 80 84 88 92 96 104 108 112 116 120 124 128 100 toets M4 35 30 25 28 20 toets E3 24 Vervolg uitleg één onderliggende schaal

Niveau bepalen + vooruitgang vaststellen Peter 110 105 93 88 M3 E3 M4 E4

Vergelijken met andere leerlingen Els Peter 110 A B C D E 105 Annet 93 88 M3 E3 M4 E4

Vergelijken met andere leerlingen Niveau-indeling A t/m E % Interpretatie A 25% De 25% hoogst scorende leerlingen B De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren C De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren D 15% De 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren E 10% De 10% laagst scorende leerlingen

Vergelijken met andere leerlingen Niveau-indeling I t/m V % Interpretatie I 20% Ver boven het gemiddelde II Boven het gemiddelde III De gemiddelde groep leerlingen IV Onder het gemiddelde V Ver onder het gemiddelde

Waarom geleidelijke overstap I t/m V? Symmetrisch van opbouw: 5 groepen van 20% Er is een gemiddelde groep leerlingen (niveau III) In niveau I en V staat een stippellijn om de laagste en hoogste 10% te kunnen identificeren Aansluiting bij andere toetsen LOVS (Entreetoets)

Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Rekenen Vaardigheidsschaal construeren Kenmerkend voor de schaal is: Je kunt er opgaven op afbeelden en de vaardigheid van de leerlingen. Dat maakt inhoudelijke interpretatie mogelijk. Scholen kunnen zelf bepalen of ze de papieren variant of de digitale variant maken. Scholen kunnen op elk afnamemoment overstappen van papier naar digitaal. Het maakt niet uit of een leerling op een bepaald afnamemoment de papieren of de digitale variant maakt, het moet dezelfde vaardigheidsscore opleveren.

Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Spelling nieuw blauw streng schaal wolk knoop kan 80 84 88 92 100 104 108 112 116 96 76 Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Het nieuwe pakket Spelling heeft vaardigheidsprofielen die eruit zien zoals bij rekenen: verticale balken.

Doorgaande lijn

Opdracht 1: Doorgaande lijn - rekenen en wiskunde

Werken met het LOVS Signaleren - toets afnemen - registreren en interpreteren Analyseren - aanvullende informatie verzamelen - overleggen - plan maken Evalueren Handelen - plan uitvoeren - plan evalueren

→ Alternatief leerlingrapport → Categorieënanalyse Leerlingrapportages In schoolrapport wordt vaker de statistieken van de school weergegeven: Statistiek via modules – statistieken – tabblad resultaten → Alternatief leerlingrapport → Categorieënanalyse

Regulier leerlingrapport Rapportage met verwijzing

Alternatief leerlingrapport Let op: dit is waarschijnlijk een oude print, van voor die tweede ´gehercodeerde´ normeringsgroep score (middels een pijl tranformatie naar de daadwerkelijke normering van de jaargroep waar de leerling in zit). Want als een leerling niet in een traditionele jaargroep zit (en dat is zo bij onze SO-gegevens) dan kan hij niet transformeren en staat er D -> ?

Groepsrapport Aanpassen aan AVI

Alternatief groepsprofiel

Categorieënanalyse leerling: opvallend profiel

Categorieënanalyse leerling: zeer opvallend profiel

Categorieënanalyse leerling: niet opvallend profiel

Opdracht 2: Categorieënanalyse Rekenen-wiskunde 2009 Let op: dit betreft nog een opdracht met het oude SVS-pakket! Maar primair gaat het je hier ook om cursisten na te laten denken over de keuzes die je qua invoermethode hebt (en als gevolg van die keuze: qua diagnostische informatie). Dat komt in presentatie later op de dag nog een keer aan de orde als het geillustreerd wordt met het nieuwe rekenpakket (en de nieuwe optie ´Categorieënanalyse´).

Vaardigheidsgroei leerlingen

Opdracht 3: Vaardigheidsgroei Dit zijn de vijf vragen die wij nu systematisch nalopen. Zie de dia´s die volgen, waarbij ook de vraag steeds terugkomt in de titel van de dia.

Vragen? Bedankt voor uw aandacht!