Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Hogere denkvaardigheden
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Nederlands en vakleer samen in de BPV
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Onderzoeksvaardigheden
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Evaluatie Leerlijnen.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
IPC Nederland.
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Kritisch denken ‘vertaald’
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Opstellen van leerdoelen
Psychomotorische taxonomie
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijksessie NLQF m.m.v. College Zorg Opleidingen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ? Doelstellingen Eindkwalificaties Kennis Vaardigheden Attitudes VLIR/structuurdecreet http://www.vlir.be/content1.aspx?url=p_240.htm Descriptoren Kwalificaties Bologna: Dublin descriptoren http://www.jointquality.nl/content/nederland/Nederlandse_vertaling_alle_vier_Dublin_descriptors.doc Learning outcomes European Qualification Framework https://www.kuleuven.be/onderwijs/beleidsinfo/bijeenkomst2007PDF/EQF_LO.pdf Eindtermen Onderwijskundig Referentiekader KULeuven https://www.kuleuven.be/curriculumontwikkeling/beschrijving/volledig.htm Competenties Bama profielen (= uitwerking structuurdecreet door Associatie-werkgroep) http://associatie.kuleuven.be/onderwijs/docu/bamaprofielen.pdf Welke termen komen voor bij welke kaders Links bijvoegen met wat waar… http://www.vlir.be/content1.aspx?url=p_240.htm http://www.jointquality.nl/content/nederland/Nederlandse_vertaling_alle_vier_Dublin_descriptors.doc https://www.kuleuven.be/onderwijs/beleidsinfo/bijeenkomst2007PDF/EQF_LO.pdf https://www.kuleuven.be/curriculumontwikkeling/beschrijving/volledig.htm Bama profielen: http://associatie.kuleuven.be/onderwijs/docu/bamaprofielen.pdf 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners

Relatie tussen ORK en huis studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/ werkveld alumni /maatschappij voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussen OPO’s structuur en volgtijdelijkheid 1.c.1 en 1.c.4 1.b.5 en 1.b.7 1.b.2 en 1.b.3 1.b.4 1.c.2 en 1.c.3 1.d.1 en 1.b.6 Onderwijskundige basisprincipes van de opleiding: omschrijving van de methodische basisprincipes van het onderwijs in de opleiding. Concrete manier van onderwijsgeven: concretisering van de onderwijskundige basisprincipes in gehanteerde werkvormen, onderwijsaanpak en voorziene begeleiding en ondersteuning van studenten. Relatie tussen de concrete manier van onderwijsgeven en de doelen/eindtermen: omschrijving van de wijze waarop de gekozen manier van onderwijsgeven (werkvormen, evaluatievormen, etc.) bijdraagt tot de realisatie van de doelen en eindtermen van de opleiding. Manier waarop het onderwijs in de opleiding onderzoeksgebaseerd is. : omschrijving van de plaats van onderzoek in het onderwijs (aandachtspunten: wijze waarop het onderwijs gebaseerd is op onderzoek; wijze waarop studenten onderzoeksactiviteiten uitvoeren of in contact komen met onderzoek). 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners

Relatie “intenties van opleiding” met ZER en ORK Terminologie ZER ORK Doelstellingen = Inleiding van onderwerp 1 (of binnen facet 1.1) 1b1 Algemene doelen van de opleiding (Algemene) eindtermen = Niveau & oriëntatie (facet 1.1) 1b2 Eindtermen 1b3 Doelstellingen en eindtermen van de opleiding (voor HOR en programmagids) (Domein)specifieke eindtermen = Domeinspecifieke eisen (facet 1.2) Onderwijsvisie = Afstemming tussen vormgeving en inhoud (facet 2.5) = Academische & professionele gerichtheid (facet 2.2) 1c1 Onderwijskundige basisprincipes van de opleiding 1c4 Onderzoeksgebaseerd onderwijs Profilering 1b7 Specificiteit van de opleiding 1b5 Aansluiting van de opleiding op de eisen vanuit de arbeidscontexten en/of beroepen 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners

Actieve werkwoorden voor eindtermen opleiding eindtermen m.b.t. KENNIS eindtermen m.b.t. KENNIS TOEPASSEN eindtermen m.b.t. VAARDIGHEDEN eindtermen m.b.t. INZICHT beschrijven - aangeven onderkennen beheersen classificeren identificeren kunnen verrichten interpreteren uitvoeren bijdrage leveren weergeven evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - aantonen - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren rapporteren presenteren zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen oordeel formuleren onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - onderbouwen - beargumenteren - conclusies trekken - in verband brengen verduidelijken vertegenwoordigen 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners

Actieve werkwoorden voor leerdoelen OPO eindtermen m.b.t. ‘reproduceren’ eindtermen m.b.t. ‘inzicht verwerven’ eindtermen m.b.t. ‘reflecteren’ eindtermen m.b.t. ‘affectieve of sociale vaardigheden’ - beschrijven - benoemen - opzeggen - vertellen - definiëren - stappen aangeven - herkennen - opsommen - aangeven - aanwijzen - onderkennen - in eigen woorden weergeven - onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - aantonen - onderbouwen - beargumenteren - conclusies trekken - in verband brengen - verduidelijken - evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren - zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen NOG AAN TE PASSEN!!! 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners