Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ? Doelstellingen Eindkwalificaties Kennis Vaardigheden Attitudes VLIR/structuurdecreet http://www.vlir.be/content1.aspx?url=p_240.htm Descriptoren Kwalificaties Bologna: Dublin descriptoren http://www.jointquality.nl/content/nederland/Nederlandse_vertaling_alle_vier_Dublin_descriptors.doc Learning outcomes European Qualification Framework https://www.kuleuven.be/onderwijs/beleidsinfo/bijeenkomst2007PDF/EQF_LO.pdf Eindtermen Onderwijskundig Referentiekader KULeuven https://www.kuleuven.be/curriculumontwikkeling/beschrijving/volledig.htm Competenties Bama profielen (= uitwerking structuurdecreet door Associatie-werkgroep) http://associatie.kuleuven.be/onderwijs/docu/bamaprofielen.pdf Welke termen komen voor bij welke kaders Links bijvoegen met wat waar… http://www.vlir.be/content1.aspx?url=p_240.htm http://www.jointquality.nl/content/nederland/Nederlandse_vertaling_alle_vier_Dublin_descriptors.doc https://www.kuleuven.be/onderwijs/beleidsinfo/bijeenkomst2007PDF/EQF_LO.pdf https://www.kuleuven.be/curriculumontwikkeling/beschrijving/volledig.htm Bama profielen: http://associatie.kuleuven.be/onderwijs/docu/bamaprofielen.pdf 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners
Relatie tussen ORK en huis studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/ werkveld alumni /maatschappij voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussen OPO’s structuur en volgtijdelijkheid 1.c.1 en 1.c.4 1.b.5 en 1.b.7 1.b.2 en 1.b.3 1.b.4 1.c.2 en 1.c.3 1.d.1 en 1.b.6 Onderwijskundige basisprincipes van de opleiding: omschrijving van de methodische basisprincipes van het onderwijs in de opleiding. Concrete manier van onderwijsgeven: concretisering van de onderwijskundige basisprincipes in gehanteerde werkvormen, onderwijsaanpak en voorziene begeleiding en ondersteuning van studenten. Relatie tussen de concrete manier van onderwijsgeven en de doelen/eindtermen: omschrijving van de wijze waarop de gekozen manier van onderwijsgeven (werkvormen, evaluatievormen, etc.) bijdraagt tot de realisatie van de doelen en eindtermen van de opleiding. Manier waarop het onderwijs in de opleiding onderzoeksgebaseerd is. : omschrijving van de plaats van onderzoek in het onderwijs (aandachtspunten: wijze waarop het onderwijs gebaseerd is op onderzoek; wijze waarop studenten onderzoeksactiviteiten uitvoeren of in contact komen met onderzoek). 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners
Relatie “intenties van opleiding” met ZER en ORK Terminologie ZER ORK Doelstellingen = Inleiding van onderwerp 1 (of binnen facet 1.1) 1b1 Algemene doelen van de opleiding (Algemene) eindtermen = Niveau & oriëntatie (facet 1.1) 1b2 Eindtermen 1b3 Doelstellingen en eindtermen van de opleiding (voor HOR en programmagids) (Domein)specifieke eindtermen = Domeinspecifieke eisen (facet 1.2) Onderwijsvisie = Afstemming tussen vormgeving en inhoud (facet 2.5) = Academische & professionele gerichtheid (facet 2.2) 1c1 Onderwijskundige basisprincipes van de opleiding 1c4 Onderzoeksgebaseerd onderwijs Profilering 1b7 Specificiteit van de opleiding 1b5 Aansluiting van de opleiding op de eisen vanuit de arbeidscontexten en/of beroepen 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners
Actieve werkwoorden voor eindtermen opleiding eindtermen m.b.t. KENNIS eindtermen m.b.t. KENNIS TOEPASSEN eindtermen m.b.t. VAARDIGHEDEN eindtermen m.b.t. INZICHT beschrijven - aangeven onderkennen beheersen classificeren identificeren kunnen verrichten interpreteren uitvoeren bijdrage leveren weergeven evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - aantonen - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren rapporteren presenteren zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen oordeel formuleren onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - onderbouwen - beargumenteren - conclusies trekken - in verband brengen verduidelijken vertegenwoordigen 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners
Actieve werkwoorden voor leerdoelen OPO eindtermen m.b.t. ‘reproduceren’ eindtermen m.b.t. ‘inzicht verwerven’ eindtermen m.b.t. ‘reflecteren’ eindtermen m.b.t. ‘affectieve of sociale vaardigheden’ - beschrijven - benoemen - opzeggen - vertellen - definiëren - stappen aangeven - herkennen - opsommen - aangeven - aanwijzen - onderkennen - in eigen woorden weergeven - onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - aantonen - onderbouwen - beargumenteren - conclusies trekken - in verband brengen - verduidelijken - evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren - zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen NOG AAN TE PASSEN!!! 17/11/08 herfsttweedaagse onderwijsondersteuners