2. Communicatie in een bedrijf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Concercommunicatie middelen
KWALITEITSZORG november 2012
Workshop 3 deel 1: Marketing
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Over consumenten, gedrag en marketing
Communicatiemanagement
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
 QI&feature=related QI&feature=related.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
MMNM 2012 (Marketing) communicatie.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Wat is een communicatieplan?
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commercieel beleid en recht
Communicatie en Instumenten
Corporate Communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Een goed product maken is niet genoeg …
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Basics over communicatie
Communicatie 7e les.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

2. Communicatie in een bedrijf Kan een organisatie ook communiceren? Met wie allemaal? Waarover? Waarom?

Drie deelgebieden communicatie: Concerncommunicatie (jaar 1) Marketingcommunicatie (jaar 2) Interne Communicatie (jaar 3)

Waarom zou een organisatie communiceren?

Concerncommunicatie (Communicatie waarbij de organisatie als geheel centraal staat) Doel: Positief beeld creëren van de organisatie Beeld  Identiteit en Imago http://www.youtube.com/watch?v=tgiW8KqBthg http://www.creatie.nl/creatie/select/expression/86438.do

Imago (Hoe zien andere jou?) Identiteit (Hoe zie jij jezelf?) 3. Imago en Identiteit Imago (Hoe zien andere jou?) Identiteit (Hoe zie jij jezelf?)

Corporate Imago = Het beeld dat publieksgroepen hebben van een organisatie.

Corporate imago

Belang goed imago

Imagoniveaus Land Duitsland Branche Schoenen Bedrijf Birkenstock Merk Birkenstock Product Teenslipper Gebruiker Teenslipperdrager

Factoren voor imagovorming L O E D↓ Uitgezonden signalen (gedrag) Eigen ervaringen Beïnvloeding door anderen Journalistieke uitingen Betaalde communicatie (marketingcommunicatie)

Corporate Identiteit = het beeld dat de organisatie van zichzelf heeft en wenst uit te stralen (kernwaarden, hart & ziel) Waar staat de organisatie voor? Zie je terug in bijvoorbeeld de visie v/e bedrijf Wat straalt de organisatie uit? Zie je terug in bijvoorbeeld de huisstijl v/e bedrijf (volgende week meer hierover)

Relevantie identiteit Is bindmiddel tussen medewerkers Vergroot motivatie eigen medewerkers Interne duidelijkheid wekt vertrouwen naar externe publieksgroepen

Les 2

2. Corporate identity-mix

Persoonlijkheid Hetgeen de organisatie karakteriseert (ziel van het bedrijf): Persoonlijkheid komt tot uiting in kernwaardes.

Gedrag Dagelijks handelen van medewerkers, omgaan met klanten en omstanders

Communicatie Berichtgeving middels folders, brochures, advertenties, internetpagina etc..

Symboliek Het ‘visuele beeld’ van de organisatie; bijvoorbeeld huisstijl, logo, mascotte

3. Huisstijl = visuele identiteit van een organisatie Doel Vergroting herkenbaarheid Bindend element tussen alle uitingen Visuele vertaling van de identiteit Kwaliteitsonderstreping Interne functie

Voordelen huisstijl verduidelijking identiteit vergroting eenheid/uniformiteit kostenbesparing verkoopbevordering

Wanneer een nieuwe huisstijl? Beleidsomwenteling die gepaard gaat met nieuwe identiteit Verzelfstandiging Uitbreiding activiteiten, ontwikkeling nieuwe producten / diensten Verandering van status ‘Updating’ Fusie, reorganisatie of verhuizing

Basiselementen huisstijl Logo: woordmerk + beeldmerk Kleur: symbolische waarde emotionele waarde Signaalwaarde Typografie Fotobeleid

Woordmerk Bekijk de woordmerken van onze hogeschool en van de 50ste verjaardag van de EU. Probeer te beschrijven wat het merk wil zeggen met de typografie en het kleurenschema.

Ander logo, ander imago? http://www.omroepbrabant.nl/?news/125364862/Bavaria+presenteert+nieuw+logo.aspx

4. Identiteitsstructuren Monolitische identiteit Endorsed identiteit Branded identiteit

Les 3

Communiceren, hoe gaat dat eigenlijk?? Hoe gaat het proces? Wat heb je er voor nodig? Zijn er meerdere manieren van communiceren? Hoe kan een bedrijf communiceren?

2. Basismodel communicatie boodschap zender ontvanger medium

2. Basismodel communicatie compleet terugkoppeling encoderen boodschap decoderen zender ontvanger medium feedback

Wat is communicatie? Definitie Communicatie is het proces waarbij de zender de intentie heeft via een medium een boodschap over te brengen naar één of meer ontvangers.

Vormen van communicatie Vocaal Non-vocaal Verbaal Gesproken woord, auditief Geschreven/gedrukt woord, visueel Non-verbaal Spreekwijze, toon, intonatie, volume Gebarentaal, uiterlijk, gelaatsuitdrukking, kleding, kleuren, visueel, tactiel (voelen), gustatorisch (proeven), olfactorisch (ruiken)

Verschillende vormen van communicatie vanuit een organisatie Public relations Reclame Voorlichting Propaganda

Interpersoonlijke communicatie vs. massacommunicatie

Interpersoonlijke communicatie vs. massacommunicatie Feedback ontvangen + - Boodschap aan te passen aan persoon Effect direct zichtbaar en te meten Ontvanger kan zich ontrekken aan media + (lastig) - (makkelijk) Gedragsverandering mogelijk Kosten per persoon - (duur) + (goedkoop)

Invloed van massmedia Hoe groot is de invloed van massamedia?

Invloed van massamedia One step flow theorie Two step flow theorie Agendasettingstheorie The medium is the message theorie Uses-and-gratifications theorie Selectieve perceptie theorie

Les 4

http://nos. nl/video/181941-zomercolumn-spruitjeslucht-in-bleiswijk http://nos.nl/video/181941-zomercolumn-spruitjeslucht-in-bleiswijk.html

Wat vinden jullie? Wat is het probleem? Wat zijn de oorzaken van dit probleem? Wat vind je van de oplossing? Probleem: spruit heeft slecht imago Oorzaken: geur, hoe die eruit ziet, jaren 50, saai, vies, droog

Het Communicatieplan: algemeen model Probleem Analyse Communicatiedoelgroepen Communicatiedoelstellingen Boodschap Communicatiestrategie Communicatiemiddelen Tijdsplanning Budget Evaluatie

1. Het probleem Beschrijf dit als een vraag.. Hoe kunnen we.. Het maken van een communicatieplan start met het herkennen van het probleem. Je gaat kijken wat het probleem is dat je hebt. Dat probleem omschrijf je als een vraag. ‘ Hoe kunnen we het imago van het spruitje verbeteren?

2a. Externe analyse Inzicht in ontwikkelingen in de omgeving die ingrijpende gevolgen voor organisatie kunnen hebben DESTEP

Voorbeelden communicatie en externe analyse -Greenchoice: voorbeeld van omgevingsfactor milieu (ecologische factor). Energieleverancier die groene energie levert. Verder: zonnepanelen, windmolen, warmtepomp, biogas. -Becel: gezondheid en bewust leven speelt in op 2 externe omgevingsfactoren nl de sociaal-culturele factor (toenemende aandacht voor gezond zijn en blijven) en demografische factor (meer ouderen dus meer mensen die aandacht hebben voor de boodschap 'goed voor hart en bloedvaten'). http://www.youtube.com/watch?v=MZjb2-93Tps

2b. Interne analyse Inzicht in het functioneren van de organisatie zelf Product Logistiek Techniek Personeel Financiën Management Organisatie Strategie

3. Publieksgroepen en Doelgroepen Een maatschappelijke groep waarmee een organisatie een relatie onderhoudt Doelgroep De publieksgroep(en) waarop je je communicatieplan richt

Publieksgroepen Algemeen maatschappelijke Financiële-commerciële Politieke-maatschappelijke Interne Intermediairs/ tussenschakels Remember eerste les: doel concern communicatie = positief beeld creëren van de organisatie bij de verschillende publieksgroepen

Doelgroep Segmenteren = verder onderverdelen Waarom segmenteren? Doelgroep is te groot Doelgroep is te heterogeen Doelstelling van je plan heeft meer kans van slagen! Voorkeur voor inzet van verschillende boodschappen en/of middelen

Doelgroepsegmentatie 1 Geografisch Waar is doelgroep gelokaliseerd? Land, regio, gemeente of postcodegebied Demografisch Persoons- of huishoudengebonden kenmerken zoals: Leeftijd Geslacht Burgerlijke staat Gezinssamenstelling Woonsituatie http://www.youtube.com/watch?v=kqnT__P7qbg

Doelgroepsegmentatie 2 Socio-economisch Kenmerken die een indeling naar welstand mogelijk maken  Inkomen, beroep, opleiding, sociale klasse Psychografisch (lifestyle) Houding, interesse en opinie van een persoon  o.a. politieke overtuiging, milieu, geloof, informatiebehoefte, mediaconsumptie

Doelgroepsegmentatie 3 Gebruik/verbruik Vaste gebruikers/klanten versus potentiële gebruikers/klanten wat betreft koop- en gebruikgedrag Levenscyclus Samenlevingsvorm in combinatie met inkomen en leeftijd. Elke fase staat voor een ander marktsegment!

Les 5

Communicatieplan: algemeen model Analyse Communicatiedoelgroepen Communicatiedoelstellingen Boodschap Communicatiestrategie Communicatiemiddelen Tijdsplanning Budget Evaluatie

Stap 3: Communicatiedoelstelling Wat is een doelstelling? Wat voor doelstellingen kan een bedrijf hebben?

Doelstellingen: 3 niveaus! Ondernemingsdoelstelling Voor 01-01-2013 een rendement op geïnvesteerd vermogen behalen van 10% Iedereen in het hele bedrijf werkt hier (in)direct aan mee…

Doelstellingen: 3 niveaus! Marketingdoelstelling Voor 01-01-2013 het marktaandeel vergroten van 20% naar 25% Alleen de afdeling die zich bezig houdt met (het bewerken van) de klanten werkt hier aan mee… Vaak noemen we dat de marketing-afdeling

Doelstellingen: 3 niveaus! Communicatiedoelstelling Voor 01-01-2013 de spontane naamsbekendheid bij de doelgroep vergroten van 60% naar 80% Iedereen binnen het bedrijf die te maken heeft met de gekozen doelgroep werkt hier aan mee… Een communicatie- doelstelling kan dus weer sub-doelstelling voor de marketing-afdeling zijn.

Communicatiedoelstelling Richt zich ALTIJD op Kennis Houding Gedrag Kun je een voorbeeld bedenken?

Communicatiedoelstelling Richt zich ALTIJD op: Kennis -> iets weten - kennis merk, naamsbekendheid Houding -> iets vinden - imago, betrokkenheid Gedrag -> iets doen - actie

Communicatiedoelstelling Voorbeelden Kennis - Voor 01-01-2013 de spontane naamsbekendheid bij de doelgroep vergroten van 60% naar 80% Houding - Voor 01-01-2013 bij 50% van de doelgroep een positief imago realiseren Gedrag -> Voor 01-01-2013 heeft 20% van de doelgroep een aankoop gedaan

Communicatiedoelstellingen Forumleer ALTIJD SMART!! Wat is SMART?

Communicatiedoelstellingen SMART!! Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden

Voorbeelden communicatiedoelstellingen Voor 01-01-2011 de spontane naamsbekendheid bij de doelgroep vergroten van 60% naar 80% Voor 01-01-2011 weet 75% van de doelgroep dat organisatie X een nieuwe vestiging gaat openen in plaats Y Voor 01-01-2011 heeft 35% van de doelgroep een proefrit gemaakt in het nieuwste model van automerk X Voor 01-01-2011 is 80% van de doelgroep tevreden na de aanschaf van product X Voor 01-01-2011 heeft 40% van de doelgroep een positief beeld bij organisatie X Voor 01-01-2011 heeft 50% van de doelgroep informatie opgevraagd over product X

STAP 4. De boodschap = de belofte aan de ontvangers, de pay-off Afstemmen op de kernwaarde(n) Aanpassen aan de verwachtingen en kenmerken van elke doelgroep http://www.axe.nl/acties/axedry/

Les 6

Communicatieplan: algemeen model Probleem Analyse Communicatiedoelgroepen Communicatiedoelstellingen Boodschap Communicatiestrategie Communicatiemiddelen Tijdsplanning Budget Evaluatie

STAP 6. Communicatiestrategie Hoe ga je de boodschap communiceren met de doelgroep? Zomaar wat mogelijkheden… doelgroep zelf nieuwsgierig maken… met veel humor… met veel serieuze informatie… met veel persoonlijk contact… etc…

STAP 7. Communicatiemiddelen Visuele media Auditieve media http://www.rab.fm/uploads///images/commercials/Renault%20-%20Eco%202%202007.mp3 Audiovisuele media http://www.youtube.com/watch?v=BSKRISfOGf0

Stap 7: communicatiemiddelen - Welke communicatiemiddelen kies je? Dagbladen Tijdschrift Televisie Radio Internet Social Media Buitenmedia

Dagbladen Voordelen? Nadelen?

Tijdschrift Publiekstijdschriften Special interestbladen Sponsored magazines Vakbladen Voordelen? Nadelen?

Televisie Voordelen? Nadelen?

Radio Voordelen? Nadelen?

Internet E-mail Websites Banners Video’s Apps Social media Voordelen? Nadelen?

Buitenmedia Voordelen? Nadelen?

STAP 8. Tijdsplanning Afstemmen communicatieactiviteiten Denk ook aan tijd voor ontwerpen en ontwikkelen advertenties, spots e.d. Maak een tijdschema!

STAP 9. Budget Taakstellende methode Uitgaven in voorgaande jaren Omzetpercentagemethode Concurrentiegeoriënteerde methode Anticyclische methode Sluitpostmethode

Les 7

2. Case Zie case op BB

3. Tentamenstof Boek H1 t/m H3 Marcom Sheets Case

4. Voorbeeld tentamenvragen 1. Waaronder valt een Postbus 51-spotje waarin jongeren worden aangespoord te vrijen met condoom? reclame propaganda voorlichting public relations 2. Waaruit bestaat de corporate identitymix? het (gewenste) imago en de (gewenste) identiteit het logo, de typografie, de kleur en de beelden de persoonlijkheid die zich uit in het gedrag, de symboliek en de communicatie branded, endorsed of monolithisch merkbeleid 10 multiplechoice vragen ter waarde van 30 v/d 100 punten

Voorbeeld tentamenvragen 1a. Na alle commotie rondom InHolland wil de school uiteraard het aantal inschrijvingen graag weer zo snel mogelijk weer laten toenemen. Daartoe hebben zij een communicatieplan opgesteld. Op welke doelgroep zal InHolland zich richten in haar communicatieplan? Beschrijf deze zo gedetailleerd mogelijk, met behulp van minimaal 2 segmentatiecriteria en geef ook aan welke criteria je hebt gebruikt. 1b. Formuleer een passende communicatiedoelstelling (zo SMART mogelijk) behorend bij het communicatieplan van InHolland 4 open vragen (a,b,c,d,) ter waarde van 70 v/d 100 punten