Respect op school Geen VOET om op te staan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Charlotte googelt.
Welkom bij Leefstijl.
BattleBots The school battle.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Schoolpartnerschappen in Europa
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Gezonde voeding op school!
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Pastoraal op school.
Logical Framework Approach
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Evaluatie van een proces
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Gedrag in organisaties, 10e editie
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kanjertraining..
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Uitgangspunten van de methode
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Naam onderwijsinstelling Datum
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Creatopia| Basisonderwijs
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap? Ook voor u!
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Respect op school Geen VOET om op te staan

Beginanalyse

Beginanalyse Probleem: Respect op school Beginsituatie: School Verschillende projecten Twee verschillende instanties Schooltype B

Beginanalyse Beginsituatie: VOET-thema Leerkrachten Leerlingen Positieve motivatie Leerlingen Enthousiasme Weinig generalisatie op lange termijn Gemengde houding t.o.v. het thema RESPECT VOET-thema

Methode Integratie van vier programma’s vanwege: Geen bestaande projecten rond RESPECT Gebrek aan betrokkenheid van alle partijen

1. Sociale vaardigheden: Conflicten

2. Pesten en geweld op school: Handleiding voor een daadkrachtig schoolbeleid

3. Samen Slim Surveilleren: Omgaan met afwijkend gedrag op school

4. Gewoon... Anders

Implementatie Werkgroep Vragenlijsten Samenstelling: 8 leden Rapporteren aan directielid Verantwoordelijkheden Vragenlijsten Vragenlijst personeel (leerkrachten, directie, ondersteunend personeel) Vragenlijst leerlingen De bedoeling is dat de timing verwerkt wordt tijdens de presentatie van de verschillende onderdelen. Vb.: ‘Als eerste is het belangrijk om een werkgroep op te richten…’ ,‘Vervolgens geven we vragenlijsten mee…’, enz… De vragenlijst van het personeel moet toegelicht worden (mondeling), en van de vragenlijst van de leerlingen volgt er een voorbeeld op de volgende slide (benoemen dat dit slechts 1 element is dat bevraagd zal worden bij de leerlingen, aangezien het enkel op respect t.o.v. ondersteunend personeel gaat!)

Implementatie Opleidingsdag personeel Doelstellingen: Het project voorstellen Samen Slim Surveilleren: omgaan met afwijkend gedrag op school Klastitularissen voorbereiden Vergeet timing niet te vermelden: laatste week van augustus! Als je op de cartoon klikt, opent het filmpje over slim surveilleren. Je kan dus een stukje van dit filmpje laten zien ter illustratie van het project, maar zeker niet volledig want het duurt vijf minuten.

Implementatie Inleiding van het project in de klas Op basis van de vier programma’s Concreet: Filmpje Brainstorm In groepen werken rond cartoon Begrippen – stellingen Mindmap Rollenspel Timing vermelden: eerste dag van het schooljaar! Alle elementen kort toelichten. Daarna volgt toepassing: twee stellingen (Kathleen zorgt voor 20 rode en groene kaartjes)

Akkoord of niet akkoord? Implementatie Stelling: Tegen leerkrachten moet je altijd Algemeen Nederlands praten. Akkoord of niet akkoord?

Akkoord of niet akkoord? Implementatie Stelling: Het ondersteunend personeel verdient evenveel gehoorzaamheid dan leerkrachten. Akkoord of niet akkoord?

Implementatie Infomoment ouders Lesvoorstellen Toegepast binnen verschillende vakken Vier lessen: Conflictsituatie beschrijven + opdracht Rollenspel + evaluatie Perspectievenoefening Kwaliteitenspel Timing niet vergeten te vermelden! Perspectievenoefening: zie screenshot op volgende slide. Kwaliteitenspel: Elfie brengt dit mee om rond te laten gaan en in te kijken. Maar als opdracht kunnen we zeggen: Geef je buur een positieve boodschap. Daarna stellen we de vraag: wie vond dit moeilijk, wie niet? Vragen waarom ze dit moeilijk (of niet) vonden.

Implementatie Evaluatie Algemene reflectie Product: vragenlijsten opnieuw afnemen Proces: werkgroep – aandachtspunten Algemene reflectie Het onderwerp RESPECT Het groepswerk Het resultaat Het stukje over evaluatie wordt nog door Kathleen uitgewerkt en op de wiki gesplaatst!