Stikstofbeleid provincie
Natura 2000-gebieden
Programmatische aanpak stikstof (PAS) Gelders stikstof Convenant Stand van zaken: verordening, salderingssysteem, beheerplannen
Programmatische aanpak stikstof (PAS) PAS = afspraken over terugdringen stikstof (NH3 en NOx) tussen provincies en rijk Doel: vastgelopen vergunningverlening vlot trekken, terwijl natuurdoelen worden gehaald. Resultaat Gelders stikstofconvenant is onderdeel van de PAS. En verder: Aanscherping rijksbeleid o.a. AmvB huisvesting Deel van de daling wordt ontwikkelingsruimte voor nieuwe activiteiten.
Convenant Doel: bijdrage aan daling stikstofniveau en ruimte bieden aan ontwikkeling veehouderij Ondertekening convenant: 20 januari 2011 Deelnemende partijen: LTO, NVV, NMV, GMF, NM (namens terreinbeherende org.) en provincie
Inhoud convenant Hanteren drempelwaarde bij vergunningverlening 1 % van KDW bij Rijntakken 0,5 % van de KDW bij overige gebieden Referentiedatum 1 februari 2009 i.p.v. 7 december 2004 Afroming depositie van stoppende/krimpende bedrijven Depositieruimte gratis verkrijgbaar via bank Geen saldering bij grondgebondenheid Sanering van piekbelastingen met inzet van subsidies
Bijdrage provinciaal beleid Stikstofdepositie in mol/ha/jaar 2010 2030 prov. Bekendelle 1842 1596 (-246) 1568(-28) Korenb. Veen 1815 1512 (-303 ) 1489(-23) Stelkampsveld 1717 1418 (-299 ) 1396(-22) Teeselinkven 2071 1758 (-313) 1724 (-34) Willinks Weust 1652 1426 (-126) 1412 (-24) Wooldse Veen 1616 1395 (-221 ) 1384 (-11)
Toe- en afname stikstof 2004-2007
Afname N tussen 2004 en 2009 in mol/ha -Bekendelle: 90 -Korenburgerveen: 123 -Stelkampsveld: 72 -Teeselinkven: 73 -Willinks Weust: 39 -Wooldse Veen: 39
Uitwerking Convenant: 1.Salderingssysteem: op 1 oktober 2011 operationeel 2.Verordening: -regelt werking depositiebank -op 28 september 2011 in PS 3.Beleidsregels: -regelt hoe om te gaan met verschillende categorieën bedrijven -in september in GS
Zorgpunt:vulling salderingssysteem Alleen mogelijk met ingetrokken vergunningen/meldingen Verschil tussen emissie op basis van vergunningen en op basis van meitellingen is 23 % Financiële prikkel provincie niet haalbaar en betaalbaar Gemeente heeft sleutel in handen voor het scheppen van ontwikkelingsruimte door actief intrekkingsbeleid
Beheerplannen Natura 2000 -April tot medio juli 2011: PAS fase 3: Levert de PAS een oplossing voor de impasse in de vergunningverlening? -Oktober 2011: Bestuurlijke vaststelling PAS door provincies en rijk -Daarna definitieve aanwijzingsbesluiten -Daarna vaststelling beheerplannen en ter visielegging (2012)