Congres St AVc 8 april 2005, Utrecht Mr. Drs. K. Werkhorst Ministerie van Justitie
INLEIDING
Inleiding Justitie en voertuigcriminaliteit; follow-up WODC-rapport Justitie en voertuigcriminaliteit; follow-up WODC-rapport MOT en voertuigcriminaliteit MOT en voertuigcriminaliteit
WODC-rapport Aanleiding: veronderstelde kennislacune op het gebied van georganiseerde vormen van autodiefstal Uitkomst: Aanbiedingsbrief aan de Tweede Kamer (bij het rapport) van de ministers van BZK en MvJ, gehoord het ministerie van V en W, met daarin opgenomen: > Huidige stand van zaken > Vier aandachtspunten > Samenvattende conclusies
Huidige stand van zaken Aantal gestolen personenvoertuigen neemt af Aantal gestolen personenvoertuigen neemt af Huidige aanpak binnen de politie Huidige aanpak binnen de politie Publiek-private samenwerking Publiek-private samenwerking Internationale ontwikkelingen Internationale ontwikkelingen
4 aandachtspunten I.Preventie I.Preventie II.Procedures en regelgeving II.Procedures en regelgeving II.IBestuurlijke Aanpak II.IBestuurlijke Aanpak III.Informatiecentrum/ Deskundigheids- bevordering- en borging III.Informatiecentrum/ Deskundigheids- bevordering- en borging IV.Internationale samenwerking IV.Internationale samenwerking
I.Preventie Veranderde modus operandi door aantal preventieve maatregelen Veranderde modus operandi door aantal preventieve maatregelen Nieuwe van de persoon/eigenaar onafhankelijke preventieve maatregelen zoals GPS, Micro-dots en EVI Nieuwe van de persoon/eigenaar onafhankelijke preventieve maatregelen zoals GPS, Micro-dots en EVI Burger heeft ook eigen verantwoordelijk- heid Burger heeft ook eigen verantwoordelijk- heid
II.Procedures en Regelgeving Aandacht voor de identiteit van de auto (bij demontage- en shredderbedrijven) Aandacht voor de identiteit van de auto (bij demontage- en shredderbedrijven) Aandacht voor inname kentekenpapieren na forse aanrijding Aandacht voor inname kentekenpapieren na forse aanrijding
II.IBestuurlijke aanpak Aanpak van vrijplaatsen Aanpak van vrijplaatsen Beter benutten van de mogelijkheden in het kader van de wet BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) Beter benutten van de mogelijkheden in het kader van de wet BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur)
III. Informatiecentrum en deskundigheidsbevordering- en borging Binnen de bestaande structuren verbeteren van de coördinatie Binnen de bestaande structuren verbeteren van de coördinatie Landelijk netwerk van voertuigspecialisten Landelijk netwerk van voertuigspecialisten Internationaal contactpunt (EU-raadsbesluit) Internationaal contactpunt (EU-raadsbesluit) Politieacademie en European Police Learning Net (EPLN) Politieacademie en European Police Learning Net (EPLN)
IV.Internationale samenwerking Snelle signalering in de relevante registers zoals SIS – Interpol Snelle signalering in de relevante registers zoals SIS – Interpol Gebruik maken van EUCARIS Gebruik maken van EUCARIS Voortgang EU-Raadsbesluit monitoren Voortgang EU-Raadsbesluit monitoren Internationaal Opsporingsproject(´en) Internationaal Opsporingsproject(´en) Toezien op samenwerking tussen I en IIIe Pijler EU (bijvoorbeeld bij de inzet van PAC´s) Toezien op samenwerking tussen I en IIIe Pijler EU (bijvoorbeeld bij de inzet van PAC´s)
Samenvattende conclusies WODC-rapport geeft geen aanleiding om prioriteitstelling aan te passen WODC-rapport signaleert wel verbeterpunten Internationale samenwerking stimuleren Huidige beleid is succesvol Samen met de partners verder gaan
MOT en aantal geregistreerde autohandelaren Jaar Aantal nieuw geregistreerde voertuig- handelaren Totaal aantal geregistreerde voertuig- handelaren
Aantal Ongebruikelijke Transacties & Verdachte Transacties Jaar Ongebruikelijke Transacties Verdachte Transacties
Verdachte transacties en bijbehorende automerken Merk Auto Aandeel in % MERCEDES46% BMW14% VOLKSWAGEN9% AUDI3% ONBEKEND2% VOLVO2% OPEL2% TOYOTA2% FORD2% OVERIG (Ruim 50 merken) 18%
Ongebruikelijke Transacties (registratiedatum ) PROVINCIE GEREGISTREERDE OT´s AANTAL MELDERS DRENTHE3%31 FLEVOLAND1%11 FRIESLAND1%28 GELDERLAND19%144 GRONINGEN2%24 LIMBURG13%90 NOORD-BRABANT18%163 NOORD-HOLLAND8%101 OVERIJSSEL7%65 UTRECHT8%59 ZUID-HOLLAND18%167 ZEELAND1%19 ONBEKEND2%120 EINDTOTAAL1.022
Verdachte Transacties (doormelddatum ) PROVINCIE GEREGISTREERDE VT´s AANTAL MELDERS DRENTHE4%7 FLEVOLAND2%3 FRIESLAND1%5 GELDERLAND11%37 GRONINGEN1%3 LIMBURG3%12 NOORD-BRABANT38%35 NOORD-HOLLAND1228 OVERIJSSEL2%9 UTRECHT4%15 ZUID-HOLLAND19%35 ZEELAND1%4 ONBEKEND2%1 EINDTOTAAL194
Ongebruikelijke Transacties - Verdachte Transacties PROVINCIEOT´sMeldersVT´sMelders DRENTHE3%314%7 FLEVOLAND1%112%3 FRIESLAND1%281%5 GELDERLAND19%14411%37 GRONINGEN2%241%3 LIMBURG13%903%12 NOORD-BRABANT18%16338%35 NOORD-HOLLAND8%10112%28 OVERIJSSEL7%652%9 UTRECHT8%594%15 ZUID-HOLLAND18%16719%35 ZEELAND1%191%4 ONBEKEND2%1202%1 EINDTOTAAL
MOT en voertuigcriminaliteit Een auto met een staartje Een auto met een staartje Zaak Gluriosa.ppt Zaak Gluriosa.ppt Zaak Gluriosa.ppt Zaak Gluriosa.ppt
EINDE