CtC in Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Ervaringen in samenwerking
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Ouders en Kinderen Centraal
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Brede School Rotterdam
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Landelijke LEA-conferentie
REA en kleine gemeenten
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Jongeren Preventie Team
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Herstructurering Sociaal Domein
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Verbinden van zorg en onderwijs
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

CtC in Rotterdam

Wat is CtC? Een in de VS ontwikkelt preventief programma om probleemgedrag bij jongeren te voorkomen. De CtC-aanpak richt zich daarbij niet alleen op de jongeren zelf, maar tevens op andere personen/instellingen die direct betrokken zijn bij de opvoeding, het onderwijs en het welzijn van jongeren, of die op deze terreinen verantwoordelijk zijn voor het beleid. Het doel op de lange termijn is een veilige, constructieve leefomgeving te scheppen.

CTC in het kort: 4 pijlers: Sociale ontwikkelingsstrategie: een theorie over welke factoren van invloed zijn op de ontwikkeling tot sociaal gezonde volwassen: Gezonde opvattingen en duidelijke normen Binding met familie, school en gemeenschap Kansen, vaardigheden en erkenning Individuele karakteristieke Samenhangende gemeenschapsbrede benadering: stuurgroep en preventieteam Risico + beschermende factoren en de invloed die men hierop kan uitoefenen. Effectieve en veelbelovende programma’s

Uitgangspunten Eén van de belangrijkste uitgangspunten van Communities That Care is dat de preventie van gedragsproblemen en maatschappelijke uitval kan plaatsvinden via de reductie van risicofactoren en/of de stimulering van beschermende factoren

Wat is de CtC werkwijze? Met behulp van het scholieren/jongeren onderzoek en de professionals in een wijk wordt een wijkprofiel gemaakt, stuurgroep en preventieteam geïnstalleerd en een plan van aanpak opgesteld. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande structuren en programma’s in de wijk

De scholieren- of jongerenenqûete De scholieren- of jongerenenquête brengt van een wijk of gemeente in beeld: de achtergronden; het probleemgedrag; de risicofactoren; de beschermende factoren.

Probleemgedrag Binnen CTC spreken we over 6 vormen van probleemgedrag: geweld delinquentie problematisch alcohol en drugsgebruik schoolverzuim en tienerzwangerschappen depressie in 2006 aan toegevoegd

Risicofactoren CTC gaat uit van 17 risicofactoren die het voorkomen van probleemgedrag kunnen voorspellen. Deze risicofactoren kunnen zich voordoen binnen verschillende domeinen waarin de jongeren opgroeien: gezin, school, kinderen en jongeren, en wijk.

Gemeten risicofactoren Gezin: geschiedenis van probleemgedrag in het gezin; problemen met gezinsmanagement; conflicten in het gezin; ouders die probleemgedrag bevorderen door hun houding. School: vroeg en aanhoudend antisociaal gedrag; leerachterstanden beginnend op de basisschool; gebrek aan binding met school.

Kinderen en jongeren: vervreemding en opstandigheid; omgang met vrienden die probleemgedrag vertonen; houding die probleemgedrag bevordert; vroeg begin van het probleemgedrag; constitutionele factoren.   Buurt/wijk: verkrijgbaarheid van drugs; verkrijgbaarheid van wapens; maatschappelijke normen die probleemgedrag bevorderen; hoge mate van doorstroming in de wijk; weinig binding met en gebrek aan organisatie in de wijk.

Gemeten beschermende factoren CTC onderscheidt 16 beschermende factoren die het vóórkomen van risicogedrag tegengaan: Gezin: mogelijkheden voor positieve betrokkenheid; beloningen voor positieve betrokkenheid; gezonde opvattingen en duidelijke normen; sociale binding. School: gezonde opvattingen en duidelijke normen.

Kinderen en jongeren: Buurt/wijk: religie; sociale vaardigheden; gezonde opvattingen en duidelijke normen; cognitieve vaardigheden; vermogen om hulp te vragen; flexibel en veerkrachtig karakter. Buurt/wijk: mogelijkheden voor positieve betrokkenheid; beloningen voor positieve betrokkenheid; gezonde opvattingen en duidelijke normen.

Voorbeeld 1 geweld (percentages)

Voorbeeld 2 beschermende factoren wijk 1 x opmerkelijk ongunstig en 2 x opmerkelijk gunstig

Wat is de meerwaarde van CtC?

De situatie in Rotterdam samenvoeging CtC en de Rotterdamse Jeugdmonitor RJM in 2006 voordelen: jongeren worden minder belast Scholen hoeven niet benaderd te worden nadeel: niet alle leerlingen en alle leeftijden worden meegenomen

Rotterdam in de uitvoer De Dienst JOS heeft de deelgemeenten ondersteund bij de implementatie van het programma CtC van 2006-2011 Bijna alle deelgemeenten in Rotterdam hebben CtC ingevoerd CtC is een structureel onderdeel van het deelgemeentelijk jeugdbeleid CtC heeft zich ontwikkeld tot een Rotterdamse aanpak voor gebiedsgericht werken binnen het (deel)gemeentelijk jeugdbeleid. De methodiek is aangepast en afgestemd op de Rotterdamse beleidscyclus en de deelgemeentelijke situatie en werkwijze. Het preventie- of uitvoeringsplan vormt de kern van het hoofdstuk jeugd in de i-wappen.(integrale wijk actieplannen) In 2014 zal ws de nieuwe monitor afgenomen worden afgenomen bij hele doelgroep 12-16 jaar

Kansen Deelgemeenten en scholen De wijksamenwerkingsverbanden (of jeugdkansenzones) maken met behulp van de CtC-methodiek een degelijke analyse van speerpunten en aanbod, gericht op de preventie van problemen van en met jongeren. Dit zorgt voor draagvlak, samenwerking en afstemming in de wijken en in de deelgemeenten. De analyse is wetenschappelijk onderbouwd omdat deze enerzijds is gebaseerd op epidemiologische gegevens van de Rotterdamse jeugdmonitor van de GGD en anderzijds op de wetenschappelijk onderbouwde methodiek van CtC. Het overzicht van aan te pakken risico- en beschermende factoren, wordt vervolgens in het preventieplan SMART geformuleerd en door het deelgemeentebestuur vastgesteld. De actiepunten komen terug in de jeugdparagraaf van de i-Wapsen. Hierdoor vormen deze een goed uitgangspunt voor gebiedsgericht werken en voor verbinding met de stedelijke programma’s. De scholen kunnen de gegevens gebruiken voor het opstellen en onderbouwen van schoolplannen die aansluiten op de preventieplannen voor de wijken.

Risico’s Door het wegvallen van stedelijke financiële bijdragen voor zowel CtC als JKZ en de beëindiging van gerichte ondersteuning en coördinatie van het CtC proces staan deelgemeenten er alleen voor Door de huidige bezuinigingen staat de jeugdmonitor van de GGD onder druk. Op dit moment is nog niet duidelijk of de nieuwe opzet van de jeugdmonitor, Jeugd Rijnmond in Beeld (JRB) zal voldoen om een wetenschappelijk onderbouwde analyse op wijkniveau en op schoolniveau van de opgroeisituatie van de jeugd te kunnen blijven maken.

Probleem in Rotterdam (en andere grote steden) Bij overlast trekt men niet samen op: in grote gemeenten is integraal jeugdbeleid lastig, hierdoor wordt er te weinig samengewerkt tussen diverse sectoren CtC uitgerold vanuit algemeen jeugdbeleid Probleemaanpak jeugd vanuit DOSA Zorg vanuit CJG en GGD Hoe houd je het enthousiasme gaande?

Oplossing De titel van de conferentie is veiligheid en leefbaarheid. Juist daarom is het belangrijk om de verbinding te leggen met jeugdveiligheidsbeleid enerzijds en jeugdzorg anderzijds. Bij beiden is preventie van belang en is CtC een sterk instrument om dit op een wetenschappelijk onderbouwde en gestructureerde manier uit te voeren en te komen tot een verbinding tussen preventief, curatief en repressief beleid.

Oplossing in de praktijk Integrale aanpak DOSA + Gezondheid + jeugdbeleid door gebruik CtC Inzetten op de gevonden factoren: - weinig binding - vroeg begin probleemgedrag - problemen met gezinsmanagement En niet dweilen met de kraan open Hoe doe je dit?

Stellingen: CtC is het sturingsinstrument bij uitstek voor jeugdbeleid CtC verbetert de integrale samenwerking CtC biedt organisatiestructuur CtC biedt basis voor CJG CtC biedt basis voor transitie Wat voor kansen biedt de nieuwe clustervorming in Rotterdam voor CtC?

toekomst Hoe zorg je dat CtC niet uit het oog verdwijnt bij de introductie van nieuwe onderwerpen zoals transitie en CJG Hoe ziet u gebruik van CtC in de toekomst?