Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
meerjarig verbeterplan onderwijs
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
De weg naar de competente docent
Begeleiding van kinderen met zorg
Een gezamenlijke uitdaging!
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
PO-VO conferentie 4 december 2013
Begeleiden van het B-leerproces
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Sociale media op school
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leren van lerarenopleiders
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Wat is effectieve nascholing
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Twee leraren basisonderwijs. Eric 24 Trouwen, april, 2010.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Voortgangsgesprek fase 1
Return to Sender.
Informatieavond groep
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Ouderavond 4 havo 31 augustus uur aula locatie N.
Welkom.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Leer kracht Workshop over competenties van
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Inductie in brede zin Astrid Breukers
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Doelen realiseren met media
Professionalisering Sociaal Werk
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Ethiek in de branche social work
Oranje Nassau College Zoetermeer
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Cijferloos lesgeven bij talen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij

De ontwikkelgroepen Formuleren van beroepsstandaarden Criteria voor initiële en beroepsregistratie Criteria voor nascholing

De discussiegroep Bespreken van vragen Zoeken naar antwoorden analoog aan het register VO Symposia Afstemmingsdocument

De klankbordgroep Terugkoppeling naar het werkveld

Waarom een register Inspireren en motiveren Inzichtelijk maken professionele ontwikkeling Imago leerkracht Kwaliteitskeurmerk

De totstandkoming van het register Brainstormfase Onderverdeling in competenties VO register als raamwerk De doelgroep en het taalgebruik

De bedoeling Wet Bio als uitgangspunt Het onderschrijven van de beroepsstandaarden Verantwoordelijk voor belofte of intentieverklaring

We onderscheiden 6 competenties Interpersoonlijk Pedagogisch Vakkennis Vakdidactiek Toetsing & evaluatie Context en omgevingsfactoren

Het register is als volgt te lezen BeroepsstandaardenHandelings indicatoren Handelingseisen Wat moet een leerkracht kennen en kunnen (kennis, inzicht en vaardigheden). Dus: competenties en bekwaamheidseisen Leraargedrag waarmee een leraar kennen/ kunnen en willen toont Wat moet de leerkracht in zijn of haar onderwijs doen? De leraar gaat op een goede professionele manier met leerlingen om De leraar is in staat de verantwoorde- lijkheid te nemen voor zijn inter persoonlijk handelen in het totale school klimaat (ook buiten de eigen klas) De leraar is een rolmodel/ voorbeeld binnen de school en spreekt leerlingen aan op ongewenst gedrag en stimuleert gewenst gedrag in school en op het schoolplein.

Toekomstige registers Initieel register (diploma) Beroepsregister (160 uur professionalisering) Expertregister (nog te ontwikkelen)

Professionalisering? Wat verstaan we eronder Voorbeelden

Gevallen van overmacht Ziekte Zwangerschap Langdurig verlof

Professionaliseringseisen voor beroepsregistratie PO in tabelvorm (in concept) Totaal minimaal 160 uur over 4 jaar Direct - gemiddeld over 4 jaarIndirect - gemiddeld over 4 jr. Alle vak/vormingsgebieden met prioriteit voor/en in ieder geval de vakdomeinen Nederlandse taal en rekenen/wiskunde. GeneriekVakspecifiek Formeel(Minimaal 40 uur ) o Professionaliserings- cursus/-programma of studie o Studiedag, workshop of conferentie o Intervisie en collegiale consultatie (Minimaal 40 uur ) o Professionaliserings- cursus/- programma of studie o Studiedag, workshop of conferentie o Intervisie en collegiale consultatie (maximaal 40 uur) o Begeleiden van leraar (in opleiding) oLid van onderwijsgerichte commissie of werkgroep o Lid van het bestuur van een onderwijs- of educatieve vereniging o Ontwikkelen van les- en toetsmateriaal (anders dan regulier) o Workshop of voordracht verzorgen Infor- meel Telt niet voor registratie. Opgenomen in ‘ preambule ’ o Reflectie op lessen/handelen o Raadplegen van collega ’ s o Inhoudelijke (onder-, midden-, boven)bouwbespreking o Bijhouden vakgeori ë nteerd blad voor leraren PO o Enquête onder leerlingen houden o Contact met vervolgonderwijs, opstellen onderwijskundig rapport etc.