Visie op participatie 2009 - 2012 Een verkenning op integrale participatie voor de gemeente Tytsjerksteradiel Peter van der Burgh Burgum – 12 februari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Hoe bereik je ze? Hoe kunnen ze meedoen?
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Stadswacht Waalwijk De sterk(st)e schakel.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Welkom bij gemeente Arnhem/Rheden
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Verplicht Vrijwilligerswerk als tegenprestatie
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Participatie Groningen, 4 december Inhoud Meedoen Arbeidsparticipatie Maatschappelijke participatie Gemeenten.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Social Return.
Het Westerwoldse zorgmodel
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
Informatiesessie Armoedebeleid
Participatiewet vanaf 2015
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Re-integratie en activeringsbeleid 2012 – Context kadernota  ontwikkeling economie?  vergrijzing: toenemende vraag naar (hoog) geschoolde arbeidskrachten.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
UWV WERKbedrijf en werkgeversPAG 2 Deze presentatie UWV WERKbedrijf Missie, visie en ambities Dienstverlening Samenwerking gemeente Leudal – UWV WERKbedrijf.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
ViaVia Info-presentatie
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
Cliëntenraad Sociaal Domein
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Visie op participatie Een verkenning op integrale participatie voor de gemeente Tytsjerksteradiel Peter van der Burgh Burgum – 12 februari 2009

Inleiding  Waarom een integraal participatiebeleid?  Visie & uitgangspunten  Raakvlakken met programmabegroting en collegeprogramma  De centrale vraag?  Toekomstverwachting  Project Integrale participatie  Samenvatting  Vragen?

Waarom een integraal participatiebeleid?  Veranderende kijk op participatie en re- integratie  Doelstellingen kabinet  Veranderende wet- en regelgeving

Veranderende kijk op participatie en re- integratie  Acceptatie van maatschappelijke participatie als einddoel  Meer aandacht en zicht op samenhang tussen onderwerpen:  Wonen  Werken  Leren  Inburgeren  Opvoeden

Integraal participatiebeleid Schema overlap tussen onderwerpen Wonen Werken LerenInburgeren Opvoeden

Doelstellingen Kabinet Om participatie de komende jaren te verhogen kent het Kabinet drie concrete doelstellingen voor deze kabinetsperiode: 1.een substantiële stap zetten richting het niveau van arbeidsparticipatie van 80% in 2016; mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt extra aan de slag helpen; 3.het aantal vrijwilligers en mantelzorgers in 2011 uitbreiden.

Veranderende wet- en regelgeving De Afdeling W erk en Bijstand heeft in 2009 te maken met de volgende zaken:  Invoering participatiebudget per 2009  Locatie’s voor Werk en inkomen (Werkbedrijf)  Eenmalige ontheffing arbeidsverplichtingen  Wet STAP (Wet stimulering arbeidsparticipatie)  Niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers)  Wet investeren in jongeren (WIIJ)  Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)  Mantelzorgers Veel onderwerpen hebben een overlap met andere wetten en gemeenteafdelingen.

Visie & uitgangspunten  Elke burger moet naar zijn of haar mogelijkheden participeren in de samenleving  elke inwoner van de gemeente moet participeren in plaats van elke burger kan participeren  re-integratie is een vorm van participatie  iedere vorm van participatie kan leiden tot arbeidsparticipatie  werk gaat boven inkomen  iedereen heeft een plek in de samenleving

Raakvlakken programmabegroting  Programma 8. Werk en Bijstand De inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel zijn economisch zelfredzaam en participeren sociaal en maatschappelijk. Wanneer nodig kan een beroep worden gedaan op het sociale vangnet.  Programma 6. Welzijn Het initiëren en in stand houden van welzijn voor onze burgers door actieve participatie in de samenleving te stimuleren met voldoende zorg voor kwetsbare groepen.  Programma 5. Onderwijs Voor alle groepen inwoners zijn kwalitatieve en kwantitatieve onderwijsmogelijkheden aanwezig, de gemeente beschikt over een samenhangend onderwijsbeleid.  Programma 4. Economische Zaken Op een zo duurzaam mogelijke wijze wordt de economische en toeristisch- recreatieve structuur in stand gehouden en versterkt

Raakvlakken collegeprogramma Het integrale participatiebeleid heeft raakvlakken met de volgende punten uit het college programma “Mei fleur en faasje”.  Programma 8. Werk en Bijstand  Het doorbreken van een sociaal isolement bij de groep van bijstandscliënten; het bevorderen van sociale participatie bij deze groep.  Het bevorderen, dat bijstandscliënten zo snel en zoveel mogelijk (weer) in de vorm van reguliere arbeid kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt.  Programma 6. Welzijn  gerichte aandacht voor kwetsbare groepen in de samenleving  een zo groot mogelijke sociale participatie en tegengaan van sociaal isolement van burgers

Raakvlakken collegeprogramma Andere programmapunten waar het integrale participatiebeleid wel raakvlakken mee heeft maar minder direct zijn:  Programma 5. Onderwijs  Integrale aanpak in en rond onderwijs, die achterstand, uitval en zorgvraag helpt voorkomen  Gelijke kansen op onderwijs voor jongeren en ouderen binnen de gemeente  Sluitende leerweg tot en met een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt, met bestrijding van tussentijdse uitval. Als college spitsen wij dit toe op de doelstelling, dat elke jongere tot 23 jaar of onderwijs volgt of aan het werk is of een combinatie van beide doet  Programma 4. Economische zaken  Het bieden van een goede integrale dienstverlening aan de ondernemers  Het benutten van “potenties” in de zorgsector

De centrale vraag “Hoe integraal moeten of willen we als gemeente werken op het gebied van participatie?”

Het Participatiebudget 2009 Werkdeel € ,00 Inburgering € ,00 Educatie € ,00 Totaal € ,00

Integraal participatiebeleid De vijf wetten en hun onderlinge samenhang WSW WMO WI WWB WEB

Integraal participatiebeleid De vijf wetten en hun onderlinge samenhang met onderwerpen WSW WMO WI WWB WEB Kinderopvang Regionaal economisch beleid Krachtwijken Onderwijs WIAWajong AWBZ NUGgers Schuldhulpverlening

Toekomstverwachting 1.De invoering van het participatiebudget is een volgende stap tot een integraal participatiebeleid. 2.De burger zijn of haar participatie is leidend, niet de regeling of wet. Verwachting is dat op termijn meer (deel)budgetten vallen onder één groot participatiebudget. Denk aan de Wsw, Wmo, Wajong, Wia en WW. 3.Locatie’s Werk en Inkomen gaan op in gemeenten en uitvoerders van de verzekeringen (belastingdienst, SVB of private verzekeraars). 4.Per 2015 moet er één loket zijn voor alle overheidvragen. Met het eventueel starten van een Werkgeversloket met werkpunt op het gemeentehuis kunnen we hier mogelijk al op inspelen.

Integraal participatiebeleid Schematische toekomstschets participatie in samenhang met de vijf wetten Participatie Alleen de kleurschakering is anders

Project “Integrale participatie” Hoe willen we integrale participatie vorm geven in de gemeente Tytsjerksteradiel. En wat gaan we hiervoor doen? 1.Integrale projectgroep met leden van verschillende afdelingen samenstellen. 2.Plan van aanpak. 3.Coördineren en de samenhang bewaken van activiteiten op het gebied van participatie. 4.Afronden zodra er sprake is van een gemeentebreed integraal participatiebeleid.

Samenvatting 1.  De veranderende landelijke visie en wet- en regelgeving vraagt om een gemeentebrede integrale aanpak van participatie.  Deze aanpak vraagt om een gemeentebrede gedeelde visie op participatie.  De voorgestelde visie is; “Elke burger moet naar zijn of haar mogelijkheden participeren in de samenleving”.  Deze visie heeft raakvlakken met veel punten uit het collegeprogramma en de programmabegroting.  Integrale participatie omvat veel beleidsterreinen en wetten.

Samenvatting 2.  De invoering van het participatiebudget is een volgende stap naar een gemeentebrede integrale samenwerking op dit gebied.  De participatie is leidend, niet de regeling of wet.  Om het integrale participatiebeleid vorm te geven en te coördineren is er een afdelingsoverstijgend project nodig.  Het project richt zich op het bij elkaar brengen en houden van de gemeentelijke expertise op de deelgebieden die raakvlak met het onderwerp participatie hebben.

Vragen?

Contactpersoon: Peter van der Burgh Telefoon: (0511)