Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Klas 1a.
Begeleiding van kinderen met zorg
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Het cito-leerlingvolgsysteem
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Evaluatie van een proces
Pesten.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Welkom op onze infoavond
Individuele leerlijnen
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Geïntegreerd onderwijs
Zorgvisie van RP2.
Basisschool ‘t Heuvelke
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Regels en afspraken.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Algemene ouderavond Leerjaar 1 September 2014
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Welkom in groep 7A!. Kennis maken Vertel van wie u de ouder bent en daarna iets over uw kind. Bijvoorbeeld: karakter, hobby’s, sterke punten Voorstellen.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Welkom in klas 3! Schooljaar
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Ouderraad olfa Schooljaar
Informatieavond groep 4
GO! Campus De Vesten Herentals
Het contactmoment in het 4de leerjaar :
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Ouderraad OLVE Familia
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Inleiding campusvoorrang
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Hoe volgen wij onze kinderen?
Dyslexiebeleid Open Huis.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode

Bepalen beginsituatie van onze kinderen MDO’s aan de hand van LVS – toetsen Remediëring CLB : Het Kompas

Eerste gesprekken met PKS en Buerstede Indicatie aandachts – en risicokinderen Overleg onze zorgjuf, zorgjuf kleuters en onze lkrn. In de 2 de week worden andere kinderen op pedagogische studiedag besproken. De eerste maand van het schooljaar concentreren we zorg in de klas hoofdzakelijk op de eerste leerjaren. Zorgjuffen mee in de klas (observeren, helpen) om totaalbeeld te verfijnen. Acties 2 de tot en met 6 de leerjaar worden ook opgestart. Bepalen beginsituatie van onze kinderen

3 x per jaar UUit deze testen kan ook blijken dat lln. externe hulp nodig hebben : logopedie,hulp i.v.m.dyslexie,… HHiervoor kunnen we beroep doen op externen. Bv. Kinderplaneet, Indigo, KINK, CVO (centrum voor leerstoornissen). DDit gebeurt in overleg met CLB en na raadpleging en goedkeuring van de ouders (daar sommige therapieën niet gratis zijn). HHieraan gekoppeld bv. leesmoeders (3 de trimester voor klas 1). MDO’s aan de hand van LVS - toetsen

Remediëring KKlasintern KKlasextern SSchoolextern

Klasintern Mee helpen in de klas. HHet aanbieden van bepaalde oefeningen die klassikaal of in kleine groepjes uitgewerkt worden. DDe klas indelen in niveaugroepen, …

Klasextern ZZorgjuf werkt bepaald onderdeel bij. IIndividuele leerlijn opstellen bij vaststelling van te grote achterstand. ZZich beperken tot kernleerstof. WWelbevinden, welbehagen en betrokkenheid zijn ook belangrijk. Dit wordt 2X per jaar met het zorgteam bekeken. GGedragsproblematiek wordt besproken en behandeld door de zorgcoördinator. HHoogbegaafdheid ( IQ > 130 ) bespreken

Schoolextern IInroepen van externe hulp, meestal in samenspraak met CLB. EEvaluatie met ouders indien nodig. DDirectie wordt op de hoogte gebracht. (desgewenst contact opnemen met ouders)

CLB : Het Kompas OOuders kunnen contact opnemen als ze vragen hebben. NNa goedkeuring van een onderzoek (vb. IQ – test) kunnen de ouders eventueel een afspraak regelen. DDonderdagnamiddag kunnen ouders terecht bij het zorgteam van u tot u in de Carillolei.

Het sociaal / emotionele Het welbevinden van onze kinderen is erg belangrijk. PPesten wordt aangepakt BBijsturen na cognitief afhaken RRekening houden met de thuissituatie GGedragsproblemen bespreken en behandelen AAanpassingsproblemen onderzoeken en bijsturen DDirectie, ouders, zorgteam en de ganse leerkrachtengroep trachten dan een oplossing te vinden