1-zorgroute in school MR bs Edith Stein 30-03-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond Leerlingenzorg.
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 5
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Handelingsgericht werken
Stichting Lek en IJssel
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

1-zorgroute in school MR bs Edith Stein 30-03-2011

Aandachts- en uitgangspunten 1-zorgroute Omslag naar (preventief) denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften Gebruik van leerlijnen (cruciale leermomenten) Doelgericht werken en prioriteiten stellen Aandacht voor observeren, analyseren werk en gesprekken met kinderen/ouders

Klassenmanagement Invoering 1-zorgroute is een meerjarentraject dat gefaseerd ingevoerd wordt: beginnen met één vakgebied Werken met groepsplannen Impulsen voor kwaliteitsverbetering

Handelingsgericht werken 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlingengegevens in groepsoverzicht 6) Uitvoeren van het groepsplan 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften realiseren waarnemen 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Stap 1 - Invullen groepsoverzicht/ evalueren vorig groepsplan Verzamelen gegevens leerlingen groepsoverzicht Toetsen Leerlingvolgsysteem SEO Observaties Analyses van werk Gesprekken met kinderen (ouders) Handelingsgerichte informatie voor benoemen van onderwijsbehoeften Evalueren vorig groepsplan

Stap 2 - Signaleren leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Welke leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften? Aanvinken in groepsoverzicht Denk óók aan: leerlingen met leer- en ontwikkelingsvoorsprong leerlingen met eigen leerstijl

Stap 3 - Benoemen van onderwijsbehoeften Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Bijzondere aandacht voor leerlingen uit stap 2 Omschrijving onderwijsbehoefte Welke doelen zijn voor deze leerling haalbaar in de komende periode? Wat heeft leerling (extra) nodig om deze doelen te bereiken?

Stap 4 - Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Op basis van patronen in groepsoverzicht kiest de leerkracht voor activiteiten met de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen Clustering moet haalbaar zijn qua klassenmanagement Clustering is flexibel en tijdelijk

Groepsbespreking Inhoud groepsbespreking: evalueren vorig groepsplan bespreken groepsoverzicht (stap 1 tot en met 4) voorzet nieuw groepsplan Aanwezig: IB en leerkracht(en) Belangrijk schakelmoment naar leerlingenbespreking (met begeleidingsvraag)

Stap 5 - Opstellen groepsplan Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en gekozen clustering wordt kernachtig het aanbod voor een periode gepland: doelen/gewenste situatie inhoud (wat) aanpak (hoe) organisatie evaluatie

Stap 6 - Uitvoeren groepsplan Inroosteren van activiteiten uit groepsplan (dag- of weekplanning) Tussentijds verzamelen gegevens over leerlingen en observeren resultaat van het aanbod Tussentijds aanbod bijstellen

Proces binnen bs. Edith Stein Keuze voor vakgebied lezen n.a.v. de trendanalyses en meerjarenvergelijk: Groep 1/2: beginnende geletterdheid (protocol leesproblemen en dyslexie gr 1-2). Groep 3: aanvankelijk lezen (Veilig Leren Lezen) Groep 4 t/m 8 voortgezet technisch lezen (aanschaf nieuwe methode VTL)

Groepsplannen Binnen het groepsplan wordt uitgegaan van leerlijnen en cruciale leermomenten. De pedagogische behoeften, m.b.t. (zelfstandig) werken, worden meegenomen. Er wordt uitgegaan van convergente differentiatie; er wordt één minimumdoel voor de klas als geheel gesteld. Er wordt gedifferentieerd in 3 subgroepen om dit doel te bewerkstelligen (methodeafhankelijk = ster, methodevolgers = maan, methodeonafhankelijk = zon).

Invoering sturing en monitoring Er is een stuurgroep opgezet die het gedachtegoed van de 1-zorgroute uitzet en vormgeeft. Circum ondersteunt de school hierin als externe partner. Op dit moment verkeren we in de uitvoeringsfase. M.b.v. School Video Interactie Begeleiding, het in beeld brengen van de uitvoering, wordt zicht gehouden op de uitvoeringsfase door te leren van en met elkaar.

We gaan uit van een meer opbrengstgerichte Cultuur m.b.v. streefdoelen. Streefdoelen bij aanvangsjaar (juni 2011) worden op schoolniveau voor minimaal 80% gehaald. 10% vd l.l. behaalt E score. 15% vd l.l. behaalt D score. 50% vd l.l. behaalt C score. 15 % vd l.l. behaalt B score. 10% vd l.l. behaalt A score.