Projecten in de onderbouw Geert van den Berg, auteur buiteNLand en Maarten Boddaert, uitgever buiteNLand.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Sociale media als taalvaardigheidstool
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
Didactische werkvormen
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Veldwerk Teunis Bloothoofd - SG Lelystad
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
40 uur 2e semester eerste leerjaar
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
First ID project Waterlant-Ydoorn
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hoofdlijn Communicatie
NLT modules en excellentiebevordering
Topondernemers Het onderwijs in zaakvakken verliep tot nu toe meestal :: boek/plaatje/praatje/verhaal(the) door de leerkracht en .....SAAI De.
1 Cultureel zelfportret
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Niets is wat het lijkt.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
WELKOM Voorlichting Keuze 2 VMBO KADER Decaan SME KEUZE Deze presentatie via magister thuis te bekijken. Magister-ELO-ML.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Paspoort griekse goden
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Keuzedeel internationalisering
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Projecten in de onderbouw Geert van den Berg, auteur buiteNLand en Maarten Boddaert, uitgever buiteNLand

Projecten in de onderbouw Overzicht projecten in leerjaar 1 t/m 3 Waarom projecten in buiteNLand Opzet van de projecten in buiteNLand Differentiatiemogelijkheden Project eigen omgeving eind 2e klas Vakoverstijgende projecten

Overzicht projecten in de delen 1 t/m 3 Deel 1: Hoofdstuk 3 Europa, verschillen Hoofdstuk 6 Toerisme Deel 2: Hoofdstuk 3 Europa, overeenkomsten Hoofdstuk 6 Eigen omgeving Deel 3: Hoofdstuk 1 Noord – Zuid. 2/3 inhoud, 1/3 project Hoofdstuk 3 Brandhaarden. 2/3 inhoud, 1/3 project Hoofdstuk 6 Ruimte, kiezen of delen. 1/3 inhoud en 2/3 project

Waarom projecten in buiteNLand Projectonderwijs is een zinvolle manier van leren: Kennis opdoen op een andere manier Integratie van vaardigheden Verhoogt de betrokkenheid van leerlingen Projectonderwijs komt tegemoet aan de leerstijl van veel leerlingen: Leerlingen eigen keuzes kunnen maken Komt tegemoet aan doe-gerichte leerlingen Stimuleert coöperatief ingestelde leerlingen Projectonderwijs zorgt voor een afwisseling in werkvormen Het uitvoeren van een onderzoek Samenwerkend leren met andere leerlingen Werken aan een product Manier om zinvolle onderwerpen waarvoor minder ruimte is toch aan de orde te stellen

Opzet van de projecten in buiteNLand Twee keer per jaar aan het eind van een ‘semester’ Start met aanbrengen van voorkennis Keuze voor een bepaald thema dat onderzocht wordt Uitwerking op basis van de stappen van onderzoek In het werkboek strak voorgestructureerd met hulpmiddelen en duidelijke eisen m.b.t. het product Onderzoeken zijn complementair, gezamenlijk vormen de uitkomsten een overzicht

Differentiatiemogelijkheden Vier mogelijkheden: De projecthoofdstukken overslaan Alleen de theorie van de projecthoofdstukken doen Een projecthoofdstuk helemaal uitvoeren Beide projecthoofdstukken helemaal uitvoeren

Project eigen omgeving eind 2e klas Is een afronding van de onderbouw De leerlingen onderzoeken allerlei aspecten van hun eigen omgeving Er wordt gebruik gemaakt van vrijwel alle leerstof in de eerste twee leerjaren Belangrijke begrippen komen terug, worden herhaald en worden gebruikt als kapstok voor het onderzoek

Vakoverstijgende projecten Samen met geschiedenismethode columbus opgezet Online in schoolwise Voor havo/vwo Leerjaar 1: Je eigen woonplaats en Alexander de Grote Leerjaar 2: Tuvalu en het beleg van Leiden Leerjaar 3: Energie en mensenrechten

Projecten: van onder- tot bovenbouw Teunis Bloothoofd, auteur buiteNLand

Projecten: van onder- tot bovenbouw Hoe werk ik met buiteNLand? Projecten van klein tot groot Stramien vaardigheden Projectmodel Voorbeelden Jouw wereld en Keuze stof Project Europa Project energie Project de opsteker en Lille

Hoe werk ik met buiteNLand? Waar werk ik?

Wat wil ik met mijn vak? De leerlingen een actueel wereldbeeld bij brengen, waarbij geografische verschijnselen en processen de spil vormen. Hoe probeer en doe ik dat? Met behulp van de methode buiteNLand die als een rode draad door mijn lessen loopt. Vooral  “Jouw wereld”, “Keuze stof”  en David Leat opdrachten lenen  zich prima voor projectmatig werken.

Klassikaal In groepjes Projecten

Projecten van klein tot groot Doel? Aardrijkskunde apart Aardrijkskunde met een of meerdere vakken Projectonderwijs

Ruwe opzet voor een stramien vaardighedenlijn klas 1 en 2 SGL Kennis en Sleutelbegrippen Vaardigheden voor verwerving Vaardigheden voor verwerking Vaardigheden voor presentatie Sociale vaardigheden Inhoud thema Mediatheek Logboek Collage / Affiche Werkplan 1 E-mailen / telefoneren Werkplan Muurkrant Werkplan 2 Brainstormen 1 Samenvatten Spreekbeurt Luisteren 1 Enquête 1 Verslag Feestavond Samenwerken 1 Interview 1 Bronnenmap 1 Rollenspel Evalueren 1 Video/DVD 1 Enquête Mode show Reflecteren 1 Leren kiezen Excel 1 Tentoonstelling Samenwerken 2 Brainstormen 2 Werkstuk 1 Powerpoint Luisteren 2 Enquête 2 Bronnenmap 2 AV- presentatie Evalueren 2 Interview 2 Excel 2 Stellingenspel Conflicten Video/DVD 2 Werkstuk 2 Debat Meningen Enz.

Projectmodel elementen Open Gesloten keuze van in houd/thema leerlingen leerlingen + docent samen leerlingen kiezen uit thema’s docent materiaal zoeken zelf l.l. kiezen uit gegeven voorraad ligt vast vraagstelling l.l. formuleren zelf vragen l.l. + docent gemeen- schappelijk l.l. kiezen uit vragenlijst wordt door docent bepaald leerwegen vrije keus voor de l.l. aanbeveling door docent keuze uit gegeven leer wegen docent schrijft voor samenstel­ling van groep vrije keus heterogeen homogene groepen docent stelt samen geen groepswerk vakken vakoverschrijdend 2 vakken + 2 docenten 1 vak met grens overschrijding 1 docent 1 vak 1 docent plaats en tijd afhankelijk van thema in of buiten de school/ ti jd gedeeltelijk buiten school of schooltijd in schooltijd mogelijk buiten vakuren in leslokaal beoordeling door l.l. zelfkritiek l.l. en docent samen inspraak van de l.l. docent geeft cijfer rol van de l.l. zelfst. en meebeslissend/ zelfwerkend / actief plannend en uitvoerend medebeslissend deels zelfs. werkend / actief medebeslissend / kiezend / actief en passief wisselend passief rol van de bijna geheel terugtredend / raadgevend op afroep terughoudend / coördinerend / doet voorstellen / geeft aanwijzingen sterk structurerend / geeft bindende aanwijzingen dominant alles beslissend

Klas 2 Thema Te construeren Sleutelbegrip met omschrijving Te construeren Subbegrippen Vaardigheden voor verwerving Vaardigheden voor verwerking Vaardigheden voor presentatie Sociale vaardigheden MEDIA EN COMMUNICATIE Audiovisuele media als infobron hanteren Media analyseren (ervaren, benoemen, kijken) Kijkverslag maken Draaiboek maken Multimediale presentatievormen Filmen Monteren Reflecteren Evalueren Werkplan opstellen MODE Tijdsbesef Mensen passen zich met hun kleding aan de tijd, de plaats en de maatschappelijke situaties aan tussen prehistorie en onze tijd Prehistorie, Oudheid, Middeleeuwen, Renaissance, Gouden eeuw, Pruikentijd, 19de eeuw, Klimaat, Productieproces, Globalisering, Rijk en arm, Industrialisering Uitvindingen Internet Brainstorm Interview Enquete E-mailen Mediatheek Modeshow Samenwerken RELATIES Telefoneren Internet (MSN) Formuleren onderzoeksvragen in hoofd- en deelvragen Informatie uit verschillende vakgebieden integreren (ZW,ON en PO) Collage en sfeerblad maken Forum-/lagerhuis -discussie houden Argumenteren Opkomen voor je mening Nee zeggen Conflicthantering TOEKOMST/LOB Leren kiezen Sollicitatiebrief en CV schrijven Sollicitatiegesprek Bronnenmap aanleggen Excel gebruiken Ontwerpwedstrijd Discussiëren EUROPA Europese Samenwerking Politieke, samenwerking, EGKS, EEG, EU, Regionale ongelijkheid, Globalisering enz Internet Corresponderen Stappen van onderzoek Samenvatten Tentoonstelling inrichten met: Voorwerpen Muurkranten Spreekbeurt PowerPoint Samenwerken en consensus bereiken met samenwerkingsspel Werkafspraken maken Er op uit Vrije tijd Vakantie, recreatie, korte vakantie, lange vakantie, vakantiebestemmingen, zomervakantie en wintervakantie Formele brief schrijven Verslaglegging Kaarproductie Reisgids met binnenlandse en buitenlandse vakanties Maken van een webquest

David Leat, Jouw wereld en keuzestof

Project Europa 29

Europees songfestival

Project Energie en de eivalproef

Project de Opsteker / Ieper/Lille / Kleur