Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Het belang van onzeker weten
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Risicomanagement en Sociale Technologie
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Op naar je ideale baan. wat wilde je later worden? even voorstellen Erno Mijland 2008.
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Informele zorg in de wijk
Motivatie van de professional Willy Limpens
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
TPP publiek management 17 oktober 2011
Begeleidingsplannen GGZ
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Doel en taak van de hulpverlening
gespreksvaardigheden
Naar een dragende samenleving
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Onderzoek en co-creatie: de transities in het sociale domein vanuit het perspectief van ervaringskennis Pion studiedag 6 april 2016 Martin Stam.
De nieuwe wereld vraagt veel Vincent Smit De Haagse Hogeschool lectoraat grootstedelijke ontwikkeling 18 maart 2015
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Mondzorg - persoonsgericht
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Ervaringsdeskundigheid en peer support Het belang van vrije ruimte!
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Ambulant team wijkzorg ___________
Slotconferentie RIS-K Kracht van waarderen
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening Martin Stam Startconferentie VVvE 2 november 2012 Intro: lector wmowp Belangrijk moment: WNS: 8 bakens -> zoektocht naar nieuwe verhoudingen in sociale sector onwennigheid en weerspanningheid bij professionals én ‘clienten’ Verslaafd aan rollen die rust, duidelijkheid en zekerheid brachten: leverancier en consument van diensten Daardoor geen zicht op mogelijkheden van een nieuwe ‘logica’ waarin informele krachten, dicht bij de leefwereld van cliënten, bij processen van herstel betrokken worden

VVvE, logische stap in ontwikkeling van klinisch naar cocreatief 1. Systeemwereld -> leefwereld vraaggericht, eigen kracht, samen 2. Top-down -> bottom-up - van sectoraal naar integraal 3. Deductief -> inductief - van tekentafel naar keukentafel

Minder systeem- en meer leefwereld Systeem heeft vier monsters gecreëerd: Paternalisme (wij weten wel wat goed voor u is). Consumentisme (geef het me, ik heb er recht op). Utilitarisme (alles van waarde moet een prijskaartje hebben). Fragmentisme (hak de weerbarstige werkelijkheid in mootjes en ga hem met specialismen te lijf). Groei van 2e lijnskosten met 10% per jaar Ondersteuning is vanuit leefwereld minder Overheid geen emancipatiedoelen meer Wat we willen is meer dan retroinnovatie

Door-modus Bestraffend autoritair Met-modus Versterkend Gezaghebbend t o e n e m e n d e t o e n e m e n d e Door-modus Bestraffend autoritair Met-modus Versterkend Gezaghebbend Niet-modus Verwaarlozend Onverantwoordelijk Voor-modus Toegevend Paternalistisch Klinisch behandelen (mensen zijn objecten) staat voorop bij Door-modus; Negeren bij Niet-modus overnemen bij Voor-modus; verbinden bij Met-modus: pas als mensen elkaar ondersteunen en jegens elkaar grote verwachtingen koesteren, is de weg vrij om een wederkerige relatie te vormen (mensen zijn subjecten)

Meer MET-modus betekent meer leefwereldkrachten Citizens coming out of their clients, customers or consumers cocoons (Hargreaves) hulpverleners: van zorgen vóór naar zorgen dát Ervaringskennis gelijkwaardig aan professionele en wetenschappelijke kennis Leefwereld is de regel, systeemwereld de uitzondering. Baby: leren lopen en praten Pubers: leren omgaan met heftige emoties (verliefd) Ouderen: leren omgaan met gebreken

Van sectoraal (top-down) naar integraal (bottom-up) 1.niet van bovenaf maar van binnenuit; 2. niet lineair in termen van doelen en middelen, maar circulair in termen van verbindingen en behoeften; 3. niet vanuit een specialistische (individualiserende) logica, maar vanuit een brede kijk (wat kan iemand wél, wat zijn de krachten in de sociale omgeving)

Van diagnose/behandel- naar cocreatief ‘model’ Niet alleen de relatie tussen ‘patiënt/cliënt’ - professional verandert Ook de relatie tussen professionals, en tussen formele en informele krachten verandert Werken vanuit gedeelde waarden Urgentiegevoel -> visie -> missie -> benaderingen en partnerships o.b.v. MET-modus = T-vormige relaties Gedeelde waarden zoals: werken aan vertrouwen, loyaliteit, wederkerigheid

Van deductief naar inductief Niet meer via ‘wetende’ (docent) aan ‘onwetende’ Maar via innoveren en experimenteren, waarbij leren en ontwikkelen van nieuwe praktijken hand in hand gaan Samen leren met omstandigheden om te gaan die weinig stabiel zijn (met veel storingen en onverwachtsheden) en die je onzeker maken. Was altijd al eerder sluitpost dan uitgangspunt van de begroting van diensten en instellingen (en van de overheid). Je moet kunnen leren wat er nog niet is (ipv varen op routines). COP is belangrijk hulpmiddel.

Van tekentafel naar keukentafel Werken vanuit leefwereld betekent: Erkennen van belang van verschillende soorten kennis en van gemeenschappelijke draagvlak Zorgen dat die verschillen en die dragende waarden in de werkwijze meegenomen worden. Ervaringswerkers helpen de verschillende deelnemers te komen tot een vruchtbare cocreatie o.b.v. verschillende expertises en gemeenschappelijke doelen. Werkwijze = betekenisvorming, waardenbasis, signatuurprocessen Hoe doen ze dat? - wat gij niet wilt dat u geschiedt: contact ->vertrouwen --> loyaliteit -> wederkerigheid

Keukentafel als metafoor voor hotspot Lynda Gratton (2008): waarom bruisen sommige mensen, teams en organisaties van energie en creativiteit (en andere niet)? gasvormig (flow): wat je doet = wie je bent = waar je ‘deep down’ in gelooft -> Je straalt energie uit en hebt geen idee van tijd Vloeibaar: dagelijkse doen - vertrouwde omgang - vloeit voort uit gezamenlijke doelen en waarden

Versus cold spot Versteende verhoudingen worden gekenmerkt door competitie, rivaliteit klinische afstand tussen subject - object afstand tussen specialismen: verkokerd denken (kennis en gevoelens worden niet gedeeld) een afreken- en roddelcultuur er heerst willekeur, geen ruimte voor reflectie, er is sprake van energieverlies.

Ervaringswerkers helpen… vanuit verschillen en o.b.v. gelijkwaardigheid een gemeenschappelijke werkwijze (taal, manieren van denken en doen) te ontwikkelen trots en waardering binnen een praktijk te creëren onderlinge conflicten en spanningen tot vertrekpunt van leer- en ontwikkelprocessen te maken Als er geen wetende versus onwetende is maar alleen maar co-producenten die in de bedding van gemeenschappelijke waarden samen naar een steeds duidelijker doel toewerken elk gewaardeerd om hun bijzondere expertise Zal dat uiteindelijk tot maatwerk obv vertrouwen en lef leiden