Jan Saveyn 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek
Zelfsturing en executieve functies.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Mediaopvoeding.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Lineair curriculum concentrisch.
Gepersonaliseerd leren
Onderwijs voor personen met een handicap
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Competentiegericht leren vmbo
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Curriculumdifferentiatie
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Krachtige leeromgevingen
M-decreet Een korte toelichting.
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Hans Prins Vera Heijenrath
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Krachtige leeromgevingen
De juiste route naar het juiste doel
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Jan Saveyn 2008

gemeenschappelijk concept Leerplan - krachtlijnen - leerdoelen - aanbevelingen voor aanpak gemeenschappelijk concept © Jan Saveyn - VVKBaO

OKB OPVOEDINGSPROJECT kind is uitgangspunt hoofd, hart en handen zelfsturing en zin-zoeken communiceren en samenwerken elk kind is een unieke persoon LEERPLANNEN VVKBaO © Jan Saveyn - VVKBaO

INDELING VAN HET CURRICULUM Ontwikkelingsdomeinen en –aspecten zijn het uitgangspunt voor het Ontwikkelingsplan Kl.O. Cultuurgebieden zijn het uitgangspunt voor de leerplannen basisonderwijs - leergebieden (met leerdomeinen) - algemene of leergebiedoverschrijdende doelen © Jan Saveyn - VVKBaO

ONTWIKKELINGSPLAN ontwikkelingsdomein: positieve ingesteldheid aspecten: 1 emotioneel goed voelen 7 tot rust komen 12 initiatief nemen 19 betrokken bezig zijn … ontwikkelingsdomein: denkontwikkeling aspecten: 66 inzicht in ruimte 67 inzicht in tijd 68 inzicht in getallen … © Jan Saveyn - VVKBaO

LEERPLAN LEERGEBIED WERELDORIËNTATIE leerdomein (bestaansdimensie) mens en ruimte leerplandoel: 9.9 “kinderen kunnen gebruik maken van diverse voorstellingen van de ruimte.” Dat houdt in: - ze kunnen gebruik maken van pictogrammen en legenden (*) (ook ET 6.11) © Jan Saveyn - VVKBaO

PLANNING VAN ACTIVITEITEN OWP KLEUTERONDERWIJS LEERPLANNEN BASISONDERWIJS ONTWIKKELINGS- LEERGEBIEDEN DOMEINEN (met leerdomeinen) ontwikkelings- aspecten leerplandoelen (en OD/ET) PLANNING VAN ACTIVITEITEN © Jan Saveyn - VVKBaO

Ontwikkelingsaspecten (OWP) linken aan leerplandoelen Leerkrachten Kleuterleiders -> ontwikkelingsplan Ontwikkelingsaspecten / leerplandoelen /ontwikkelingsdoelen © Jan Saveyn - VVKBaO

HOE KOMEN LEERPLANDOELEN TOT STAND? . de analyse van leerprocessen als uitgangspunt . leerdoel = beheersingsniveau + leerinhoud input van objectieve cultuur én actieve verwerking . wenselijke én haalbare doelen © Jan Saveyn - VVKBaO

LEERDOELEN VERWIJZEN NAAR HET LEERPROCES © Jan Saveyn - VVKBaO

ELK LEERDOEL BESTAAT UIT BEHEERSINGSNIVEAU WETEN INZIEN TOEPAS-SEN INTE-GREREN I N H O U D FEIT BEGRIP LEER-DOEL RELATIE STRUCTUUR METHODE/ STRATEGIE LEER- DOEL ATTITUDE © Jan Saveyn - VVKBaO

ONTWIKKELINGSDOELEN EINDTERMEN LEERPLANDOELEN ONTWIKKELINGSDOELEN EINDTERMEN CONFORM EOP/OKB DOOR KOEPEL VAN SB ONTWIKKELD BEVATTEN OD/ET TUSSENDOELEN GEORDEND IN LEERLIJN DECRETAAL VASTGELEGD MINIMUMDOELEN OD: NASTREVEN ET: BEREIKEN LOET: NASTREVEN CONCORDANTIELIJST © Jan Saveyn - VVKBaO

LEERLIJNEN - de wijze waarop een kind leert . ordening van (tussen)doelen naar - de wijze waarop een kind leert - de opbouw van de leerinhoud . in het leerplan aangegeven met - de volgorde van de doelen - streepjescode flexibel te interpreteren! © Jan Saveyn - VVKBaO

© Jan Saveyn - VVKBaO

JK OK 1-2 3-4 5-6 © Jan Saveyn - VVKBaO

CURRICULUMDIFFERENTIATIE = DIFFERENTIËREN IN DOELEN * geen aanwijzingen in het leerplan zelf * variëren qua - beheersingsniveau van de doelstelling (diepte) - aantal inhouden of doelen (breedte) © Jan Saveyn - VVKBaO

doelen beheersingsniveau a b DIFFERENTIEREN IN BREEDTE DOOR TE SNOEIEN (a) OF IN DIEPTE, DOOR HET BEOOGDE BEHEERSINGSNIVEAU AAN TE PASSEN (b) doelen beheersingsniveau kennen kunnen integreren doel 1 a doel 2 X X X X X X X b doel 3 X X X X doel 4 © Jan Saveyn - VVKBaO

NIET SNOEIEN IN HET MINIMUM BEHOUDEN: zeker nodig voor het leven noodzakelijke schakel in opbouw van kennisstructuur of competentie 3 een eindterm © Jan Saveyn - VVKBaO

WAT IS DIEPER VERWERKEN? meer afstand van het concrete, meer abstractie, meer formalisering, meer handelen op mentaal niveau met minder hulpmiddelen sneller, in minder stappen ontkoppeling van oorspronkelijke onderwijsleercontext grotere transferafstand, gevarieerder toepassing (in open situaties) persoonlijker invulling, uit eigen overtuiging … © Jan Saveyn - VVKBaO

AANBEVELINGEN VOOR DE DIDACTISCHE AANPAK DE HOE-VRAAG basis: krachtlijnen van het opvoedingsproject analyse van leerprocessen en krachtige leeromgevingen © Jan Saveyn - VVKBaO

KRACHTIGE LEEROMGEVING ALS REFERENTIEKADER VOOR ONDERWIJZEN - voortbouwen op wat er al is - actief verwerken, probleemstellend onderwijs - realistische contexten - rijke ervaringssituaties, input cultuurelementen - transfer ondersteunen - stimuleren van reflectie en zelfsturing - interactie en dialoog - feedback voor bijsturing © Jan Saveyn - VVKBaO

© Jan Saveyn - VVKBaO

WAT ZIJN ‘DE BESTE’ WERKVORMEN, GROEPERINGSVORMEN, ORGANISATIEVORMEN VAN LEERSTOF, LEERMIDDELEN? afhankelijk van - de doelstelling - de leerling - de leerkracht - de omgeving - … © Jan Saveyn - VVKBaO

LEERLINGENEVALUATIE - de leerdoelen zijn het eerste beoordelingscriterium - gemakkelijk meetbare doelen én andere - gericht op analyse van leerprocessen - om het leerproces van de leerling te ondersteunen (feedback, bijsturen) - middel tot zelfsturing - rapporteren = communiceren in allerlei vormen, om de leerling te ondersteunen (zie boek: Leerlingen evalueren in de basisschool, 2007) © Jan Saveyn - VVKBaO

AANWENDING VAN DE ONDERWIJSTIJD - globale aandeel van de tijd per leerplan verdeelsleutel weerspiegelt krachtlijnen van opvoedingsproject algemene raming flexibel toepassen - verroostering van de onderwijstijd leergebiedgebonden activiteiten én geïntegreerd werken - via variatie in onderwijstijd, voor de individuele leerling differentiëren © Jan Saveyn - VVKBaO

© Jan Saveyn - VVKBaO

ORGANISATIE OP SCHOOLNIVEAU Samen werken aan - verticale samenhang controle op leerlijn afstemming van schooleigen concretiseringen - horizontale samenhang vormen alle leerplannen een zinvol geheel? dwarsverbindingen - gelijkgerichte aanpak Afspraken vastleggen in het schoolwerkplan © Jan Saveyn - VVKBaO

WAAROM NOG LEERPLANNEN ALS ER OD/ET zijn? VEEL GESTELDE VRAGEN WAAROM NOG LEERPLANNEN ALS ER OD/ET zijn? 1 OPERATIONALISERING EIGEN OPVOEDINGSCONCEPT (MET LEVENSBESCHOUWELIJKE GRONDSLAG) VIA - DOELEN - METHODE 2 RUIMTE VOOR DIFFERENTIATIE 3 BRUG NAAR DE PRAKTISCHE REALISATIE - LEERLIJNEN / TUSSENDOELEN - DIDACTISCHE SUGGESTIES © Jan Saveyn - VVKBaO

Leerplandoelen elektronisch zoeken www.vvkbao.be / inloggen Zoekmodules Leerplandoelen zoeken © Jan Saveyn - VVKBaO

© Jan Saveyn - VVKBaO

VEEL GESTELDE VRAGEN * WERKEN MET LEERPLAN = VERPLICHT JAARKLASSENSYSTEEM? * REALISEREN VAN LEERPLAN = AANTAL LESTIJDEN (van 50/25 min.) PER WEEK? © Jan Saveyn - VVKBaO

GETUIGSCHRIFT BASISONDERWIJS VEEL GESTELDE VRAGEN RELATIE REALISATIE LEERPLAN/EINDTERMEN GETUIGSCHRIFT BASISONDERWIJS © Jan Saveyn - VVKBaO

VEEL GESTELDE VRAGEN RELATIE OUTPUTCONTROLE DOOR INSPECTIE EN * NASTREVEN DECRETALE OD EN BEREIKEN DECRETALE ET * REALISEREN LEERPLANNEN (VVKBaO) * WERKEN MET ONTWIKKELINGSPLAN KLEUTERONDERWIJS (VVKBaO) © Jan Saveyn - VVKBaO

VEEL GESTELDE VRAGEN WIJZIGING CURRICULUM? NIEUWE EINDTERMEN (GEEN OD’en) 1 ICT (vanaf 1 sept. 2007) 2 Nederlands (taalbeschouwing) + gemeenschappelijke termenlijst 3 Frans (afstemming formulering Ba.O.-Sec.O.) 4 W.O. … technologie? vanaf 1 sept. 2009? © Jan Saveyn - VVKBaO

CURRICULUM EN LEERZORGKADER ‘COMPENSEREN’ en ‘DISPENSEREN’ NIVEAU GEWOON, GEMEENSCH. CURR & EINDTERMEN BASIS VAN BESLISSING GANGBAAR GETUIGSCHRIFT I JA + BEPERKTE DIFFERENTIATIE NAAR DOELEN + COMPENSEREN (?) KLASSENRAAD AUTONOOM CLB ONDERSTEUNT II + COMPENSEREN + DISPENSEREN . WEGLATEN . VERVANGENDE OF BIJKOMENDE SPECIFIEKE DOELEN GEMOTIVEERD VERSLAG CLB SCHOOL MOET COMPENSERENDE & DISPENSERENDE MAATREGELEN TOEPASSEN III NEEN INDIVIDUEEL CURRICULUM OVERSTAPDOCUMENT CLB © Jan Saveyn - VVKBaO

OKB OPVOEDINGSPROJECT © Jan Saveyn - VVKBaO