Enschede en de VROM- vergunning PMGG, 9 juni 2005
Inhoud Schets van problemen Schets van oplossingen Reactie op VROM-beleid
milieuregels gebruiksregels bestemmingsplanregels kapregels Nog veel meer regels milieuregels bouwregels Problemen van bedrijven ?
Veelheid van regels Onverwacht lange procedures Onbekendheid met regels en procedures Ontoegankelijkheid van regels Vergunningverleners zijn starre regeltoepassers Geen mogelijkheden van anticipatie
Problemen van de overheid als gevolg van problemen van bedrijven Veel overtredingen Weerstand van bedrijven Gedoogproblematiek Achter de feiten aanlopen
Kern van het probleem Vv Hh Cyclus van bedrijven ? Gedogen
Kern van het probleem Kennistekort bij bedrijven Cyclus van vergunningverlening en handhaving past niet bij de dynamiek van bedrijven Anticipatie is niet mogelijk
Oplossingsmodel(letje) Complexiteit Kennis ondernemer
Kennis toevoegen (1) Complexiteit Kennis ondernemer GrolschHoreca Milieumelding of lichte bouwvergunn.
Klantbehandeling op maat (2) Complexiteit +-+ GrolschHorecaDigitaal loket (1) Front-office (2) Account- manager (4) Account- manager (3)
Samengevat Kennis toevoegen (vergunningwijzer plus digitaal loket, waaronder horeca-loket) Klant verleiden eerder binnen te komen Klantbehandeling op maat (4 vormen) Meedenkende vergunningverleners
Reactie op VROM beleid (1) Bouwvergunningen 1200 Gebruiksvergunningen 100 (Gebruiksbesluit 0) Milieuvergunningen 80
Reactie op VROM beleid (2) Van illegale oprichtingen / uitbreidingen kan 90% gelegaliseerd Op niet meer dan 5% van de vergunningen komen bezwaren / bedenkingen binnen Dus: nadenken over anticipatie. Bijvoorbeeld met leges als boete. Dat zou een echte innovatie zijn Of: regelmacht blijft hinderkracht
Reactie op VROM beleid (3) Aardige samenvoeging van stelsels Veel haken en ogen -verschillende bevoegde gezagen -rechtbank moet milieukennis ontwikkelen -etc. Procedures regulier en uitgebreid in meerdere fasen (van 8 a 14 tot 26 a 52 weken) Coördinatie tussen bouw en milieuvergunning is niet meer verplicht (aanvraag deelactiviteiten) Leges als prikkel aan overheden (…) etc
Reactie op VROM beleid (4) Nieuwe VROM regels zijn mooie aanleiding om verbetering tot stand te brengen. Dat maakt invoering van de wetgeving zelf minder noodzakelijk. Temeer omdat de probleemanalyse voortdurend verschuift: bedrijven overtreden regels, regels zijn de oorzaak, corporaties zitten op hun geld, etc. To be continued... 52