Netwerk VOCODI WELKOM Vrijdag 30 oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Senegal Senegal.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Dienst Time Out Projecten
Werken met de BaSO-fiche
De historie & de toekomst
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Een initiatief van.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Hoger Onderwijs 5 maart 2009 ‘Ter Nethe’ Katholieke scholengemeenschap Berlaar - Heist-op-den-Berg maakt werk van studie- en beroepskeuze.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Eenheid in verscheidenheid
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Van harte welkom namens
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
“In de aanval op uitval”
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
M-decreet Een korte toelichting.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
VOCODI 12 mei 19 mei. (Pré)-waarborgregeling (bis)
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
Infodag onderwijs Welkom!
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Transcript van de presentatie:

Netwerk VOCODI WELKOM Vrijdag 30 oktober 2009

Bezinningsmoment Litanie voor de kinderen Voor hun lachende gezichten Voor hun verborgen droefheid, Voor hun spontane gebaren, Voor hun ongekende kracht, Open onze ogen Heer.

Bezinningsmoment Voor hun open ogen, Voor hun vlugge voeten, voor hun tekeningen, danken wij U, Heer.

Bezinningsmoment Als zij ons verwelkte veldbloemen geven, Als zij naar ons toekomen, als zij ons de waarheid vragen, Open dan ons hart, Heer

Bezinningsmoment Maar als zij onhebbelijk zijn, Als zij trager zijn of sneller, Als zij lawaaierig zijn, Leer ons dan geduld, Heer

Agenda Kennismaking Netwerk VOCODI Verwachtingen Nieuws uit de scholengemeenschappen DCBaO BaSO-fiche (Dany Berckmans) Varia Afsluiting

Kennismaking Nieuwe begeleider Scholengemeenschappen Nieuwe collega’s Codi…

Netwerk VOCODI Informatie doorgeven Ervaringen delen Wetgeving Actuele thema’s … Ervaringen delen Vanuit praktijkverhalen Netwerk vormen

Netwerk VOCODI Aanbod vanuit betrokkenheid Stuurgroep Verwachtingen van de groep Inbreng vanuit de groep Inbreng door externen Hans Verpoest: 11 dec. 09 Lieve Van Lancker, VVKBaO Marc Vande Brande … Stuurgroep Meedenken Mee aansturen

Verwachtingen in de samenwerking… Werkvorm Individueel Welke prioriteiten als CODI? Welke prioriteiten binnen SG? College Cass Personeel Thema’s voor samenwerking Verwachtingen netwerk VOCODI

Verwachtingen… Werkvorm Driegesprek Individueel Eigen prioriteiten toelichten Gesprek Thema’s voor samenwerking Verwachtingen VOCODI Individueel Thema’s voor VOCODI Eigen inbreng in VOCODI

Verwachtingen… Plenum

Nieuws uit de scholengemeenschappen Leerlingenaantallen Elektronische opvraging gegevens klik hier Graag uw medewerking 2011 Dialoog opstarten waar wenselijk Verschuivingen in samenstelling melden

DCBaO Graag uw aandacht voor…

BaSO-fiche Ervaringsverhaal van Dany…

ZORGOVERDRACHT DE BaSO – FICHE Scholengemeenschappen Secundair en basisonderwijs Regio Zenne-Zoniën en Pajottenland

Samenwerkingsplatform BaO –SO in de regio Zenne-Zoniën en Pajottenland Gestart op vraag vanuit de SG Cardijn Eerste overlegronde op 11 oktober 2007 Overlegpartners: CLB, SG Cardijn, alle SG BaO uit de regio die op de uitnodiging zijn ingegaan

DOEL ( Engagementsverklaring ) Zorgen voor een vlotte informatiedoorstroming van het BaO naar het SO Feedback bezorgen vanuit het SO naar het BaO op de zgn.“ scharniermomenten “ Ontwikkelen van een permanent samenwerkingsplatform tussen het Katholiek Basisonderwijs en de SG Secundair in onze regio

KERNVRAGEN Hoe kan een leerling de zorg uit het BaO op een efficiënte wijze meenemen naar het SO? Hoe kunnen we beide zorgsystemen op elkaar afstemmen ? Hoe kan er vanuit het SO doelgerichte feedback naar het BaO gegeven worden ?

UITGANGSPUNTEN BaO-fiche mag geen extra planlast geven voor het BaO Er dient een win-win situatie te ontstaan voor alle betrokken partners Betrokkenheid van de ouders staat centraal Vertrekken vanuit bestaande CLB-documenten Het accent dient te liggen op de zorgcontinuïteit Het bewaken van de relevantie en de taal is primordiaal Aandacht voor de positieve beeldvorming Deontologisch overeenkomstig de visie van het VSKO terzake

VORM Elektronische fiche met ruimte voor open velden,gestandardiseerde zinnen met aanvinkmogelijkheid ICT –ondersteuning door de SG Cardijn wat betreft de ontwikkeling van het softwarepakket, opleiding en helpdeskfunctie Vertrekkende vanuit de bestaande CLB-documenten terzake: * gemeenschappelijk luik * luik enkel toegankelijk voor CLB

INHOUD Algemeen principe: beperken tot relevante gegevens inzake zorgcontinuïteit Mogelijke items: - schoolloopbaan - keuzeplan van ouders en kind - aandachtspunten bij doorstroming - leervorderingen - leer- en werkhouding - geattesteerde leerstoornis - geattesteerde ontwikkelingsstoornis - socio-emotioneel functioneren - sterke kanten van de leerling - gezondheid - belangstellingspunten - ……..

TIJDSPAD 30/09/ 2008: startvergadering van de stuurgroep ( paritair samengesteld ) Schooljaar 2008-2009: opstellen BaSO-fiche naar vorm en inhoud + ontwikkelen van het softwarepakket Schooljaar 2009-2010: invoering van de BaSO-fiche bij de deelnemende scholen

STUURGROEP Permanent karakter Paritair samengesteld Mogelijke taken: * opstellen en implementeren BaSO-fiche * bewaken planlast * informeren en sensibiliseren * evalueren en bijsturen * uitbouwen van een overlegplatform BaO-SO * organiseren van hospiteerdagen Startvergadering op 30/09/08 om 10u00 in Z02 ( Don Bosco Instituut Halle )

MEERWAARDE BaSO-FICHE Ervaring en expertise doorgeven vanuit het BaO (erkenning ) Informatie omtrent leervorderingen over de hele schoolloopbaan ( positieve feedback ) Anticiperend op het dossier “ leerzorg “ Communicatie met ouders wordt bevorderd In het SO van bij de start gerichte begeleiding Afstemmen van zorg en methodiek

Het BaSO-project Vlotte overgang van BaO naar SO: - voor elke leerling - speciaal voor kansarme en kwetsbare leerlingen, voor jongeren met extra onderwijs- en zorgbehoeften Hoe meer deelnemende basisscholen, hoe groter het positief effect ervan …

BaSO-fiche Nabespreking in groepen Hoe ver staan andere scholengemeenschappen? Ervaringsuitwisseling En verder…?

Vrijdag 11 december 2009, 9u30-12uur BuO in de scholengemeenschap Varia ? Volgende bijeenkomst: Vrijdag 11 december 2009, 9u30-12uur Hans Verpoest, VVKBuO, BuO in de scholengemeenschap

Vlaanderen knuffelt knuffel hier

Afsluiting