De toetssteen ‘14-’18.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Mat 5: 1-16 Barmhartigheid.
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
EDO in de lerarenopleiding
Workshopronde Woensdag 18 april
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Forumdag Herinneringseducatie 23 april Het project 100 jaar Groote Oorlog ( ) Tinne Jacobs | adjunct-coördinator.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Mag ik u voorstellen ....
Pastoraal op school.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Respect op school Geen VOET om op te staan.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
Voorstelling 6de leerjaar
StatIG in de Vrolijke School
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Begeleidingsplannen GGZ
Herlancering educatieve website
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Ondernemen(d) in het onderwijs
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Verhalend Ontwerpen Training.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
De groene golf Mike Nikkels.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
“Passend onderwijs op maat”
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Patiënten kunnen artsen beter
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Beter Onderwijs Nederland
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Ouderraad 7 december.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Het loopbaangesprek.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Toerismeboeren Kick-off 2018
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

De toetssteen ‘14-’18

De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie

Historiek toetssteen 2008 , minister van Onderwijs richt Bijzonder Comité Herinneringseducatie -> resonantiegroep Doel : aanbod herinneringseducatie transparanter maken en werken aan kwaliteitsvolle herinneringseducatie De toetssteen is heel interessant als leidraad, maar de inhoud is sterk gericht op WOII 2012, nieuwe stuurgroep met leerkrachten, erfgoed- en museummedewerkers in West-Vlaanderen om toetssteen aan te passen aan WOI

Wat is herinneringseducatie? ‘Wie zich het verleden niet herinnert, is gedoemd om het opnieuw te beleven.’ Santayana, 1905 “Herinneringseducatie is werken aan een houding van actief respect in de huidige maatschappij vanuit de collectieve herinnering aan menselijk leed dat veroorzaakt is door menselijke gedragingen als oorlog, intolerantie of uitbuiting en dat niet vergeten mag worden”.Bijzonder Comité Herinneringseducatie, 2011

Wat is de bedoeling van de toetssteen ‘14-’18? Provincie West-Vlaanderen nam in 2002 initiatief ‘Oorlog en vrede in de Westhoek’ -> “Leren uit de oorlog” staat centraal, met een verantwoorde herinnering en een duidelijke vredesboodschap -> toetssteen ‘14-’18 Een instrument voor reflectie en zelfevaluatie Een handleiding voor kwalitatieve projecten

Voor wie is de toetssteen bedoeld? Iedereen die een project rond de Groote Oorlog uitwerkt = schoolteams, individuele leerkrachten, docenten in de lerarenopleidingen, gidsen, begeleiders of educatieve medewerkers in organisaties,…

Stelling : De vredesboodschap ‘nooit meer oorlog' is het belangrijkste, de attitude van historisch correct omgaan met bronnen is daaraan ondergeschikt.

Stelling : Leerlingen kunnen zich heel goed inleven in WOI door het zelf te ervaren. Laat ze daarom een dag uit het leven van een soldaat beleven.

Stelling : Ik ga met mijn leerlingen naar de Westhoek en bij het zien van de vele slachtoffers op de militaire begraafplaatsen, zullen ze vanzelf de oorlog veroordelen.

Structuur toetssteen ‘14-’18 1. Kennis en inzicht

Structuur toetssteen ‘14-’18 2. Historische empathie en betrokkenheid

Structuur toetssteen ‘14-’18 3. Actie en reflectie

Kennis en inzicht Inzicht in de historische context Processen en mechanismen Geschiedenis versus collectieve herinnering Referentiekaders Hoopvolle verhalen

Historische empathie en betrokkenheid Tegengif voor onverschilligheid Over goede Belgen, slechte Duitsers en alles daartussen Niet oordelen met hedendaagse maatstaven Aandacht voor keuzevrijheid Voorzichtigheid met emoties Herdenkingen Re-enactment

Actie en Reflectie Mensenrechten Niet moraliseren Actie en reflectie

Structuur toetssteen ‘14-’18 Valkuil Kans Idee Project

Project lager onderwijs Christmas Truce project / Phillippe Servais http://www.youtube.c om/watch?v=cIZTAGP pNac

Project middelbaar onderwijs Private Peaceful : van boek tot toneelstuk… / Joost Swaenepoel