De weg naar de competente docent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Reflectie-portfolio beoordelen
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘t Schrijverke Zoetermeer
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Drieslag functioneel rekenen
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
TOM keurmerk Marius Berendse.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Het opleidingsprofiel:
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Voortgangsgesprek fase 1
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Competentiegericht leren vmbo
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Mijn opleidingsbeeld.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Resultaatgericht Samenwerken
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Professioneel werken.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Competentie gericht onderwijs
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

De weg naar de competente docent ICT-competenties en de Wet BIO Bob Klaasen, programmamanager MBO

De wereld staat niet stil… en de voor die wereld benodigde competenties ook niet Man van 86 jaar

Onderwijs met ICT werkt Percepties. Onderwijsbijdragen die managers toeschrijven aan ict: Aantrekkelijker onderwijs Rijkere leeromgeving Meer mogelijkheden voor onderwijs op maat en zelfstandig leren Bewijs. Op basis van onderzoek maakt ict het onderwijs: Effectiever Efficiënter Aantrekkelijker MITS….4 in Balans Niveaus. Impact van ict manifest voor: Leerling Leraar School toelichting bij de visuele uitwerking [- tekstuele inhoud bij het onderwerp die de spreker kan gebruiken in zijn verhaal] contextinformatie/voorbeelden/instructies voor de spreker [- om zelf gevoel te krijgen bij het onderwerp - tbv eventuele discussie over het onderwerp - verwijzingen naar meer info - …]

Maar… implementatie stokt (af)wachtende meerderheid enthousiaste voorhoede

Waar ligt dat aan? Vier in Balans

Bezint eer gij begint technologiegedreven visiegedreven

Deskundigheid van de MBO-docent Grote uitdagingen: Beheersing van didactisch instrumentarium in kader van Competentiegericht Onderwijs (CGO) -> niet tot nauwelijks in lerarenopleiding, enigszins in PDV-traject ICT-competenties komen er nog eens bij!

Sturen op docentcompetenties Wet BIO: bekwaamheidseisen Opbouw: 7 competenties: interpersoonlijk, pedagogisch, vakinhoudelijk & didactisch, organisatorisch, samenwerken collega’s, samenwerken omgeving, reflectie en ontwikkeling Bekwaamheidseisen per competentie (handeling ook wel beroepstaak) Indicatoren

Probleem Huidige Wet BIO (Wet op de Beroepen in het onderwijs) bevat geen: ICT-competenties en nauwelijks ICT-beroepstaken Resulteert in: Teamleider stuurt hier vanuit functiebeschrijvingen en POP niet tot nauwelijks op HRM (MBO-academies) mist inhoudelijke basis om te komen tot integraal ontwikkelingsbeleid en -aanbod

Sturen op docentcompetenties (2) Gebeurt door HRM, in de lijn, via: Vertaling naar functiebeschrijvingen Opname in POP-formulier Idealiter: teamleider inventariseert vanuit organisatie en docent gewenste ontwikkeling Intentie: scholingsafspraken (individueel) Scholingsplan (team)/TOP Scholingsbeleid (organisatie)

Kansen Nieuwe Wet BIO in 2012 (te ontwikkelen door SBL) Vooruitblik: niveaudifferentiatie (beginnend, gevorderd, excellent docent) Handhaving 7 competenties, maar meer uitwerkingen in de sfeer van bekwaamheidseisen/indicatoren Professioneel statuut (docent zelf verantwoordelijk voor actualisering vakkennis en skills) Lerarenregister (kwaliteitsimpuls)

Rol Kennisnet Kennisnet heeft het overheidstaak: het bevorderen van ICT in het onderwijs en het ondersteunen van scholen en instellingen hierbij Kennisnet is expertisecentrum Daarmee: natuurlijk ‘eigenaar’ van het probleem van ontbreken van ICT-competenties. Dus: hoe denkt Kennisnet het probleem aan te pakken?

Doel Kennisnet beoogt: Een landelijk gedragen, liefst in de nieuwe Wet BIO geïntegreerde, set van ICT-competenties en daarvan afgeleide bekwaamheidseisen en indicatoren, op de verschillende functioneringsniveaus. Daarmee hebben instellingen – ook op het gebied van ICT in het onderwijs – een sturingsinstrument in handen.

Inventarisatie Inventarisatie van competentiesets, nationaal en internationaal Meest aansprekende: ICT-kennisbasis van ADEF (Algemeen Directeurenoverleg Educatieve Faculteiten) Echter deze ontbeert relevante pedagogische, didactische en onderwijskundige basis, is puur gericht op ICT-vaardigheden

De weg Kennisnet ontwikkelt een competentieset, passend in de structuur van de door SBL te herijken bekwaamheidseisen Kennisnet beoogt ondersteuning van SBL

Onderleggers Eigen, en ander empirisch, onderzoek TPACK

Input op aanpak?