Herkomst, hoofdlijnen en actualiteiten WEB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
De vormgeving van medezeggenschap binnen passend onderwijs Bijeenkomst SWV d.d. 30 oktober 2012 Janine Eshuis VOS/ABB.
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Het veranderend landschap in het MBO
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Taal en rekenen in het mbo
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
De basiskenmerken van de bve-sector Bijdrage aan de Leergang BVE 2011
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Aansprakelijkheid bestuurders
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Wet werk en zekerheid en het bijzonder onderwijs
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Arbeidsmarkt en rechtspositie ambtenaren
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Ex Examenprofiel als maatvoering
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Associate degree en MBO-HBO
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Heerbeeck College Decanaat VMBO T.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV West-Friesland Erik Fleur.
W.M.S. Wet Medezeggenschap op Scholen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Dr Harriette Verwey, cardioloog
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
VMBO Economie Docentendag
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Workshop experimenten in het mbo
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Samenwerking vmbo-mbo: juridische vragen en antwoorden
Transcript van de presentatie:

Herkomst, hoofdlijnen en actualiteiten WEB Studiemiddag 6 maart 2012

Programma 13.45 uur Herkomst en veranderingen 14.45 uur Pauze 15.15 uur Het bestuur 15.45 uur De onderwijsgevende 16.15 uur De student 16.45 uur Laatste ronde vragen & opmerkingen 17.00 uur informele voortzetting discussie

Ruimte voor vragen, opmerkingen, reacties

Terug in de tijd Geschiedenis van de WEB in kort bestek 19e eeuw: ontstaan van beroepsonderwijs 1919 Wet op het nijverheidsonderwijs 1968 Wet op het voortgezet onderwijs 1996 Wet educatie en beroepsonderwijs (Stb. 1995, 501; Kamerstukken II 1993/94, 23 778)

Wat kwam samen in de WEB? Mbo & vavo uit de Wet op het voortgezet onderwijs Het leerlingwezen (beroepsbegeleidend onderwijs) uit de Wet op het cursorisch beroepsonderwijs Vormingswerk en basiseducatie uit de Kaderwet volwasseneneducatie

Aanhef “…met het oog op de totstandkoming van een landelijke kwalificatiestructuur voor het beroepsonderwijs, de gewenste verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, de gewenste verbetering van de afstemming tussen beroepsonderwijs en educatie, en voor een samenhangende besluitvorming op het gebied van de educatie, wenselijk is de toedeling van bevoegdheden aan de rijksoverheid, aan de gemeenten, aan de landelijke organen en aan de instellingen te herzien; dat het daarvoor wenselijk is de regelingen met betrekking tot de educatie en het beroepsonderwijs in de (Wcbo) en de (KVE 1991), alsmede de (WVO) in een samenhangend wettelijk kader neer te leggen…”

Inhoudelijke kaders WEB Één landelijke kwalificatiestructuur voor alle opleidingen, arbeidsmarktsectoren en branches Scholen maken hun eigen onderwijsprogramma’s; opleiding starten = aanmelding in Centraal register beroepsonderwijs (Crebo); zelf verantwoordelijk kwaliteit examinering Introductie vast onderdeel beroepspraktijkvorming (bpv) voor alle opleidingen, mn. BOL; kbb’s aan zet v.w.b. kwaliteitsborging bpv-plaatsen

Bestuurlijke kaders WEB Deregulering; instellingen aan zet; voor beleidsvoerend vermogen is schaalvergroting wenselijk; vorming roc's en aoc's Meer actoren dan alleen Rijk aan het stuur: kbb’s, gemeenten, niet-bekostigd onderwijs, deelnemers Mbo-bekostiging deels afhankelijk van output: diplomabekostiging Bekostiging educatie verloopt via gemeenten Instellingen mogen de markt op voor ‘privaat aanbod’

Belangrijke wijzigingen Decentralisatie arbeidsvoorwaarden (2003) Toezicht kwaliteit examinering: van externe legitimering naar KCE (2004) naar de Inspectie (2008) Marktwerking inburgering oudkomers (2007) Invoering WOR & deelnemersraad (2010) Invoering referentieniveaus taal en rekenen (2010) Invoering fusietoets (2011) Beroepsgerichte kwalificatiestructuur (2012)

Opbouw van de WEB (Ia) H1 Algemene bepalingen H2 Planning en bekostiging H3 Vervallen (was: overlegstructuur) H4 Personeel H5 Vervallen (was: toezicht) H6 Aanbod mbo H6a Aanbod educatie H7 Het onderwijs

Opbouw van de WEB (Ib) H8 Inschrijving H8a Medezeggenschap deelnemers/ouders H9 Het bestuur H10 Beroep bij adminstratief rechter H11 Sancties H11a Experimenten H12 Overgangs-, invoerings- en slotbepalingen

Opbouw van de WEB (Ic) Kernconcepten: Instellingen Mbo en educatie Roc’s, aoc’s en vakinstellingen Kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven Exameninstellingen Overige aanbieders (NRTO) Mbo en educatie Bekostigd en niet bekostigd Bijzonder en openbaar

Opbouw van de WEB (II) Wat zijn belangrijke besluiten die gebaseerd zijn op de WEB: Uitvoeringsbesluit WEB (Stb. 1999, 368) Examen- en kwalificatiebesluit WEB (Stb. 2010, 294) En dan is er nog de CAO BVE, te downloaden vanaf o.a. www.mboraad.nl

WEB in schema Wet educatie en beroepsonderwijs Art. 23 GW Diverse AMvB’s, regelingen CAO BVE Code goed besturen

Nog aanhangig, o.a.: 32.558 verblijfsduurbeperking vo 32.193 wijziging WOT 32.892 samenwerking niet bekostigd vo en vavo 32.396 versterking positie personeel 33.096 invoeren locatiecode 33.106 passend onderwijs 33.116 duurzame grondslag experimenten 33.146 vavo naar het rijk / overige educatie

Wat is aangekondigd: Actieplan Mbo, Focus op Vakmanschap, voorjaar 2011 Wetsvoorstellen in de maak: het verkorten en intensiveren van beroepsopleidingen de invoering van entree-opleidingen de modernisering van de bekostiging de invoering van het 30+arrangement

De lexplicatie-bundel Wat staat er in? Recent doorgevoerd Stb. 2011, 443 Div. maatregelen ivm vsv-beleid Stb. 2011, 621 Toevoegen niet-bekostigd aan PGN Stb. 2011, 560 Beroepsgerichte kwalificatiestructuur Hoe te gebruiken? Zie ook www.kluwer.nl/lexplicatie; of www.wetten.nl En jurisprudentie via www.rechtspraak.nl en www.onderwijsgeschillen.nl Kamerstukken via ‘officiele bekendmakingen’ of oude documenten via statengeneraaldigitaal.nl

Waar vind ik een actuele WEB? www.kluwer.nl/lexplicatie wetten.overheid.nl

Ruimte voor vragen, opmerkingen, reacties

Herkomst, hoofdlijnen en actualiteiten WEB Pauze! Herkomst, hoofdlijnen en actualiteiten WEB

Het bestuur (I) Wat zegt de wet? Hoofdstuk 9: Bestuur en inrichting van de instelling Hoofdstuk 2 Titel 1b: Fusietoets Artikel 8.4.1 en artikel 8.4.2: samenwerking Zijn er ook nadere regels? Goed bestuur in de bve-sector De beloning van bestuurders De honorering van leden RvT

Het bestuur (II) Commissie Klachtencommissie Governance en Beloning mbo Uitspraak RvT – CvB – medezeggenschapsorgaan Ondernemingskamer Gerechtshof Amsterdam 29 april 2010, LJN: BM3172. Literatuur F.H.J.G. Brekelmans & M. van Es, ‘Arbeidsrechtelijk ontslag van de bestuurder-werknemer’, School en Wet, 2009, november, pp. 17-23.

Ruimte voor vragen, opmerkingen, reacties

De werknemer (I) Wat zegt de wet? Hoofdstuk 4: Personeel Artikel 4.1.1 formatie Artikel 4.1.2 rechtspositie van het personeel Artikel 4.1.3: professioneel statuut Artikel 4.1.4 e.v.: commissie van beroep Artikel 4.2.1: vereisten benoeming  

De werknemer (II) Uitwerkingen Cao-bve - Verhouding werkgever – bonden – OR - Bovenwettelijke bevoegdheden OR  

De werknemer (III) Rechtsbescherming Interne geschillencommissies Artikel B-3 tot en met B-6 cao: cao-interpretatiecommissie. Artikel B-8 cao: interne geschillencommissie Artikel D-15 cao: commissie functiewaardering Artikel E-27 cao: klachtenregeling Artikel N-6 tot en met N-8: Commissie voor geschillen Professioneel statuut  

De werknemer (IV) Commissie van Beroep: advies: ‘De rechtsbescherming van werknemers in het bijzonder onderwijs: De toekomst van de Commissies van Beroep’ (nov 2011; www.onderwijsgeschillen.nl). Uitspraak: commissie voor geschillen CAO-BVE van 23 februari 2011 Geschilpunt: De functie van de werkneemster van docent is gaandeweg van inhoud veranderd en zij heeft een benoeming als loopbaanadviseur gekregen. Deze functie is door de werkgever in de categorie OBP geplaatst. Kan de werkneemster zich tegen de werkgever er op beroepen nog steeds onderdeel uit te maken van de categorie OP?  

Ruimte voor vragen, opmerkingen, reacties

De student (I) Wat zegt de wet? Artikel 8.1.1 tot en met 8.1.2: inschrijving en toelating Artikel 8.1.3: onderwijsovereenkomst Artikel 8.1.4: onderwijsbijdragen Hoofdstuk 8a: medezeggenschap van deelnemers en ouders; landelijke geschillencommissie medezeggenschap Artikel 7.2.8. en 7.2.9: praktijkovereenkomst

De student (II) Regelingen Onderwijsovereenkomst en de algemene voorwaarden bij de onderwijsovereenkomst Deelnemersstatuut Reglement ongewenst gedrag Regeling bindend studieadvies Praktijkovereenkomst

De student (III) uitspraak Rb. Middelburg 23 april 2003, LJN AO3717: Leerling wordt op school in het oog getroffen door een papieren pijltje van een 20-jarige medeleerling Rb. Zwolle 20 januari 2006, LJN AV4857: Wangedrag van scholier niet voldoende ernstig om tot definitieve verwijdering van de onderwijsinstelling te besluiten

De student (IV) Literatuur M. van Es & F.H.J.G. Brekelmans, ‘Juridische aspecten bij het leren en werken in het kader van een beroepsopleiding in de Web’, in: G.J.J. Heerma van Voss (red.) Scholing in het sociaal recht, Deventer 2008, pp. 99-128. B.M. Paijmans, ‘Aansprakelijkheid van scholen’, School en Wet 2012, februari, pp. 15-18; 17 jarige studente roc betoogde dat zij op grond van de onderwijsovereenkomst mocht verwachten dat het roc een voor deelname aan de kartwedstrijd adequate verzekering zou hebben gesloten

Ruimte voor vragen, opmerkingen, reacties

En nu verder! Verdiepingscursus!!! Renée van Schoonhoven rvanschoonhoven@actisadvies.nl Marianne van Es mves@aob.nl Frans Brekelmans fbrekelmans@aob.nl