Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Middenmanagement in Positie Marjan van Raalten Zelfstandig adviseur en interim-manager Procesbegeleider en adviseur VO-raad project Leren Verbeteren Wim Drenth Directeur - Bestuurder CSG Noordik
Leren verbeteren project voor risicoscholen en (zeer) zwakke afdelingen Het project Leren verbeteren (VO-raad en AOC Raad) ondersteunt bestuur en management van risicoscholen en (zeer) zwakke afdelingen bij het verbeteren van achterblijvende leeropbrengsten en ontoereikende onderwijsprocessen. www.vo-raad.nl/lerenverbeteren
Startvraag Wat is de positie van de middenmanager in jullie school? Waar houden jullie middenmanagers zich mee bezig? Waar zijn jullie middenmanagers voor verantwoordelijk?
Opbrengst van dit uur: Beeld van de positie van de middenmanager in het algemeen en in de eigen school
In dit uur: Terugblik Kader Praktijk In gesprek
Entree middenmanagement in het onderwijs Schaalvergroting Bestuurlijke autonomie
Onduidelijkheid positie middenmanagement door: Tussenlaag was nieuw Bemoeienis met het onderwijs was nieuw Van zaken regelen naar leidinggeven Taken in het beleidsproces Verantwoordelijk voor team, teamplan Nieuwe competenties Positie niet helder gecommuniceerd
Gevolg Middenmanager vooral bezig met coördinatie en leerling zaken Reactief, de zaken draaiende houden
NU Sturing op leeropbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs Docenten moeten zelf hun onderwijs vorm kunnen geven Ondersteuning door de middenmanagers betekent werken aan de professionaliteit van docenten
Middenmanagement in positie Het middenmanagement is in staat om door middel van het versterken van de professionaliteit van docenten, een goede bijdrage te leveren aan de opdracht van de school.
Richten Inrichten Verrichten
Richten Algemene ontwikkelingen Schoolopdracht Grotere nadruk op opbrengsten Streven naar meer professionele ruimte voor docenten Schoolopdracht Waartoe is de school er? Missie, Visie, welke doelen en resultaten zijn vanuit dat perspectief betekenisvol voor ons?
Inrichten Waarom middenmanagers? Omvang Complexiteit Differentiatie Afstemming
Afstemming in het onderwijs Wederzijdse onderlinge afstemming Standaardisatie van de output Standaardisatie van de werkprocessen Standaardisatie van de (basis-)vaardigheden
Verrichten Welke resultaten worden er van de middenmanager verwacht? verantwoordelijkheden En wat wordt er van de middenmanager verwacht om de schooldoelen te (helpen) bereiken? taken
Wat mag de middenmanager doen om zijn opdracht uit te voeren Wat mag de middenmanager doen om zijn opdracht uit te voeren? bevoegdheden Welke middelen staan hem ter beschikking? middelen als uren, budget Over welke competenties moet de middenmanager beschikken? Zijn verantwoordelijkheden, taken, bevoegdheden in evenwicht en op elkaar afgestemd?
Matrix Verantwoordelijkheden Taken Bevoegdheden Middelen Kaders
Check Dragen de taken die ik uitvoer bij aan de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben? Zou ik gezien de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben mijn taken anders moeten uitvoeren? Zou ik gezien de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben andere taken moeten uitvoeren?
Middenmanager in positie: Voor middenmanager en zijn omgeving is duidelijk wat er van hem verwacht wordt verantwoordelijkheden bevoegdheden taken middelen Zowel op papier als in de praktijk met elkaar in evenwicht Competenties worden ingezet om beoogde resultaten te bereiken
Middenmanager in positie Het middenmanagement is in staat om door middel van het versterken van de professionaliteit van docenten, een goede bijdrage te leveren aan de opdracht van de school.
Een praktijkvoorbeeld CSG Noordik
Vragen en/ opmerkingen
Vragen Is het voor iedereen in uw school duidelijk wat er van de middenmanagers wordt verwacht? Wat gaat goed en wat kan beter? Is uw school klaar voor de nieuwe fase; meer nadruk op opbrengsten en professionele ruimte voor docenten?
In gesprek Coördinatoren of middenmanagers? Middenmanagers met of zonder lesgevende taken? Hoe ondersteun je de middenmanager bij het loskomen van coördinerende en uitvoerende taken? Middenmanagers sturen ook secties aan?
Aanbod Algemeen Urgentiemeter Informatiepakket Netwerken Specifiek Risico- en zwakke scholen • Ondersteuning bij analyse en verbeteracties Zwakke en zeer zwakke scholen • Audit Zeer zwakke scholen • Inzet procesbegeleider • Interim-management • Begeleiding op maat
Informatie ondersteuning Hulpmiddelen www.vo-raad.nl/dossiers/leren-verbeteren