Middenmanagement in positie VO Congres 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Kwaliteit en onderwijstijd
Op koers met het Zelfmanagementkompas
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Verhogen leeropbrengsten; hoe doe je dat?
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Krimpen met perspectief
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Leidinggeven en coachen
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Jongeren Preventie Team
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Themabijeenkomst 1oktober 2009
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Groep Colruyt en ‘participatie’
De kubus van CSPE succesfactoren!
Personeelsessie LOKO.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Krimp als motor voor beweging
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themabijeenkomst 14 november 2016
Instrument Team Intervisie
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Middenmanagement in positie VO Congres 2013

Middenmanagement in Positie Marjan van Raalten Zelfstandig adviseur en interim-manager Procesbegeleider en adviseur VO-raad project Leren Verbeteren Wim Drenth Directeur - Bestuurder CSG Noordik

Leren verbeteren project voor risicoscholen en (zeer) zwakke afdelingen Het project Leren verbeteren (VO-raad en AOC Raad) ondersteunt bestuur en management van risicoscholen en (zeer) zwakke afdelingen bij het verbeteren van achterblijvende leeropbrengsten en ontoereikende onderwijsprocessen. www.vo-raad.nl/lerenverbeteren

Startvraag Wat is de positie van de middenmanager in jullie school? Waar houden jullie middenmanagers zich mee bezig? Waar zijn jullie middenmanagers voor verantwoordelijk?

Opbrengst van dit uur: Beeld van de positie van de middenmanager in het algemeen en in de eigen school

In dit uur: Terugblik Kader Praktijk In gesprek

Entree middenmanagement in het onderwijs Schaalvergroting Bestuurlijke autonomie

Onduidelijkheid positie middenmanagement door: Tussenlaag was nieuw Bemoeienis met het onderwijs was nieuw Van zaken regelen naar leidinggeven Taken in het beleidsproces Verantwoordelijk voor team, teamplan Nieuwe competenties Positie niet helder gecommuniceerd

Gevolg Middenmanager vooral bezig met coördinatie en leerling zaken Reactief, de zaken draaiende houden

NU Sturing op leeropbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs Docenten moeten zelf hun onderwijs vorm kunnen geven Ondersteuning door de middenmanagers betekent werken aan de professionaliteit van docenten

Middenmanagement in positie Het middenmanagement is in staat om door middel van het versterken van de professionaliteit van docenten, een goede bijdrage te leveren aan de opdracht van de school.

Richten Inrichten Verrichten

Richten Algemene ontwikkelingen Schoolopdracht Grotere nadruk op opbrengsten Streven naar meer professionele ruimte voor docenten Schoolopdracht Waartoe is de school er? Missie, Visie, welke doelen en resultaten zijn vanuit dat perspectief betekenisvol voor ons?

Inrichten Waarom middenmanagers? Omvang Complexiteit Differentiatie Afstemming

Afstemming in het onderwijs Wederzijdse onderlinge afstemming Standaardisatie van de output Standaardisatie van de werkprocessen Standaardisatie van de (basis-)vaardigheden

Verrichten Welke resultaten worden er van de middenmanager verwacht?  verantwoordelijkheden En wat wordt er van de middenmanager verwacht om de schooldoelen te (helpen) bereiken?  taken

Wat mag de middenmanager doen om zijn opdracht uit te voeren Wat mag de middenmanager doen om zijn opdracht uit te voeren?  bevoegdheden Welke middelen staan hem ter beschikking?  middelen als uren, budget Over welke competenties moet de middenmanager beschikken? Zijn verantwoordelijkheden, taken, bevoegdheden in evenwicht en op elkaar afgestemd?

Matrix Verantwoordelijkheden Taken Bevoegdheden Middelen Kaders

Check Dragen de taken die ik uitvoer bij aan de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben? Zou ik gezien de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben mijn taken anders moeten uitvoeren? Zou ik gezien de resultaten waarvoor ik verantwoordelijk ben andere taken moeten uitvoeren?

Middenmanager in positie: Voor middenmanager en zijn omgeving is duidelijk wat er van hem verwacht wordt verantwoordelijkheden bevoegdheden taken middelen Zowel op papier als in de praktijk met elkaar in evenwicht Competenties worden ingezet om beoogde resultaten te bereiken

Middenmanager in positie Het middenmanagement is in staat om door middel van het versterken van de professionaliteit van docenten, een goede bijdrage te leveren aan de opdracht van de school.

Een praktijkvoorbeeld CSG Noordik

Vragen en/ opmerkingen

Vragen Is het voor iedereen in uw school duidelijk wat er van de middenmanagers wordt verwacht? Wat gaat goed en wat kan beter? Is uw school klaar voor de nieuwe fase; meer nadruk op opbrengsten en professionele ruimte voor docenten?

In gesprek Coördinatoren of middenmanagers? Middenmanagers met of zonder lesgevende taken? Hoe ondersteun je de middenmanager bij het loskomen van coördinerende en uitvoerende taken? Middenmanagers sturen ook secties aan?

Aanbod Algemeen Urgentiemeter Informatiepakket Netwerken Specifiek Risico- en zwakke scholen • Ondersteuning bij analyse en verbeteracties Zwakke en zeer zwakke scholen • Audit Zeer zwakke scholen • Inzet procesbegeleider • Interim-management • Begeleiding op maat

Informatie ondersteuning Hulpmiddelen www.vo-raad.nl/dossiers/leren-verbeteren