MBO passend onderwijs www.passendonderwijs.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
Voor iedere leerling een oplossing!
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
GROEIDOCUMENT.
passend onderwijs en zorgplicht
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Een gezamenlijke uitdaging!
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Lianne Ringoir, projectmanager
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Wat is passend onderwijs?
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Basisschool De Driesprong
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
binnen Passend Onderwijs
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Het zorgcontinuüm.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Van opleiding naar werk
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

MBO passend onderwijs www.passendonderwijs.nl

“Alle jongeren succesvol op school” Toename startkwalificaties Passend Onderwijs algemeen “Alle jongeren succesvol op school” Toename startkwalificaties Essentie Leren – leerling – leerkracht 2) Partnerschap met ouders 3) Verbinding met ketenpartners

Passend Onderwijs algemeen Passend onderwijs start 01 augustus 2014 Gevolgen: Toekomstige leerlingen en ouders melden zich binnenkort Voorlichting aangepast op nieuwe situatie Teams op de hoogte van veranderingen en van anticipatie daarop

Leerling – leren – leerkracht Essentie passend onderwijs Leerling – leren – leerkracht Didactische component Motiverende, eigentijdse, betekenisvolle & uitdagende leersituaties creëren Meer focus op omgaan met verschillen: Meer maatwerk Verschillende verwerkingsmogelijkheden Tempodifferentiatie

Leerling – leren – leerkracht Essentie passend onderwijs Leerling – leren – leerkracht Pedagogische component De juiste ondersteuning voor elke leerling zoveel mogelijk in de klas laten plaatsvinden Meer focus op handelingsgericht werken Toereikende ondersteuningsstructuur op school

Essentie passend onderwijs Ouderparticipatie Pedagogisch / didactisch partnerschap ouders Afstemmen extra ondersteuning leerling met ouders / verzorgers Management van verwachtingen: (hoge) verwachtingen van ouders ondersteuningsaanbod Extra ondersteuning wordt opgenomen in een bijlage bij de OOK

Verbinding met ketenpartners Essentie passend onderwijs Verbinding met ketenpartners Vanaf jan. 2015 hele jeugdzorg bij gemeenten: Schoolmaatschappelijk werk Centrum Jeugd en Gezin Jeugdbeleid Jeugdzorg (nu provincie) Transformatie: 1 gezin, 1 kind, 1 plan, 1 regisseur

Leren – leerling - leerkracht Wat betekent dit voor de school? Leren – leerling - leerkracht Gedeelde visie op het leren: Zo wordt hier op school geleerd

Leren – leerling - leerkracht Wat betekent dit voor de school? Leren – leerling - leerkracht 1 gezamenlijke visie op ondersteuning 1 gezamenlijk ondersteuningsprofiel 1 gezamenlijk ondersteuningsplan

Leren – leerling - leerkracht Wat betekent dit voor de school? Leren – leerling - leerkracht Gevolgen voor de intake LGF-bekostiging gaat veranderen: Gelden gaan rechtstreeks naar de school (in de lumpsum)

Wat betekent dit voor de school? Ouderparticipatie Ondersteuningsverklaring ouders voor leerlingen met extra ondersteuning Minimum standaard ouderbetrokkenheid: operationeel per augustus 2014 Ouders / verzorgers informeren via website, portal, brochure etc.

Verbinding ketenpartners Wat betekent dit voor de school? Verbinding ketenpartners Contacten met gemeente/provincie intensiveren Goede contacten onderhouden met ketenpartners (ook BPV-bedrijven) Goede contacten met collega scholen (VO en MBO)

Leren – leerling – leerkracht Wat betekent dit voor de leerkracht? Leren – leerling – leerkracht Er zijn afspraken over hoe er binnen de school geleerd wordt Iedereen committeert zich aan de afspraken

Leren – leerling – leerkracht Wat betekent dit voor de leerkracht? Leren – leerling – leerkracht Leerling met extra ondersteuning krijgt een ontwikkelperspectief Meer focus op wat de leerling KAN Meer focus op differentiëren Handelingsverlegenheid in kaart brengen en leerkrachten toerusten

Wat betekent dit voor de leerkracht? Ouderparticipatie Ouders meer betrekken bij het leerproces van de leerling (ook bij 18+) Ouders vroegtijdig informeren bij (studie)problemen, verzuim Instellen van een ouderraad Meeloopdag(deel) voor ouders Ook verwachtingen van ouders

Welke producten zijn af? Resultaten Welke producten zijn af? Werkgroep heeft opgeleverd: Visie op ondersteuning is geformuleerd Ondersteuningsprofiel is gereed Ondersteuningsverklaring ouders / verzorgers Minimum standaard ouderbetrokkenheid

Welke ondersteuningsambitie heeft ons MBO? Centrale lijn: de dingen die we nu doen nog beter gaan doen Aanbod uitbreiden met een aanbod voor dyscalculie

Wat betekent dit voor de school? SLB-er moet in de gelegenheid gesteld worden om de rol van SLB-er optimaal uit te kunnen oefenen Rollen / taken en verantwoordelijkheden van interne en externe functionarissen zijn helder

Wat betekent dit voor de leerkracht? Op de hoogte zijn van het ondersteuningsaanbod Vergroten van de handelingsbekwaamheid van zowel de leerkrachten als het ondersteunende personeel Verbeteren begeleiding nieuwe leerkrachten