Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Verantwoordelijke Leni.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Opleidingsinfrastructuur
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
presentatie sectorplan justitiescholen
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
R’damse Vereniging voor Katholiek Onderwijs 60 scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs vier scholen nemen deel aan het project.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
EHvA model opleiden in de school
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Bekwaamheidsdossiers binnen de Mytylschool Tilburg
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Begeleiding bij Werkplekleren
Van Eiland naar wijland
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Opleiden in de school (PDS): een uitdaging? 13 januari 2003

Begrippen PDS = Professional Development School = Opleiden in de school zie ook www.opleideninschool.nl 13 januari 2003

Opleiden in de school / PDS gefaseerd 13 januari 2003

1. PDS: leverancier stageplaatsen Alles blijft zoals het is. Iedere school is opleidingsschool (PDS): het bieden van praktijkervaring. Kwaliteit stage afgemeten aan basale zaken: klopt de organisatie, worden afspraken nagekomen? Kwaliteit stage als leerervaring is afhankelijk van de taakopvatting (toevallige) mentor en stagebegeleider. Issues: ze (pabo/roc) komen nooit, ze (studenten) kunnen niks, ze (mentoren en pabo/roc) begeleiden slecht. 13 januari 2003

2. PDS: mede-opleider School krijgt formele status als mede-opleider. PDS: bieden van adequate leer- / opleidingsplaatsen. Kwaliteit stage afgemeten aan leereffecten studenten: Leren studenten adequaat handelen (incl. reflectie). Kwaliteit stage als leerervaring (bijv. LIO/BBL) afhankelijk van de competenties van mentor en stage-begeleider. Issues: wat moeten studenten kunnen, wat kan ik van hen vragen, wat wordt er van mij verwacht, wat moet ik als begeleider kunnen? 13 januari 2003

3. PDS: IPB-partnership PDS t.b.v. oplossen van kwalitatieve en kwantitatieve personele problemen. Kwaliteit partnership afgemeten aan aantallen en competenties onderwijspersoneelsleden. Kwaliteit partnership is afhankelijk van vermogen opleidingstrajecten af te stemmen op vraag scholen. Issues: Wat vragen scholen? Hoe maken wij maatwerktrajecten? Wat moeten we daartoe kunnen / leren? 13 januari 2003

4. PDS: kennisnetwerk PO PDS: t.b.v. verbeteren van leer- en ontwikkelingsprocessen / resultaten bij kinderen. Kwaliteit kennisnetwerk afgemeten aan toegevoegde waarde PDS m.b.t. resultaten bij kinderen. Kwaliteit kennisnetwerk is afhankelijk van vermogen schoolontwikkeling, opleiden, werkplekleren en (actie)onderzoek te integreren. Issue: Samenhang onderwijskundige visie, IPB-acties, (actie)onderzoek en resultaten bij kinderen realiseren. 13 januari 2003

Perspectief school: kind centraal (beeld van) kinderen Visie op opvoeden, ontwikkelen en leren: schoolconcepten / (vak)didacten / methodieken Visie op schoolontwikkeling: doelen, processen / resultaten, leeromgevingen / procedures / instrumenten, competenties Doelen / acties school: onderwijskundige, personele, financiële, materiële acties 13 januari 2003

Perspectief opleiding: lerende volwassene centraal (beeld van) lerende volwassene Visie op ontwikkelen en leren: opleidingsconcepten / opleidingsdidactieken / methoden Visie op schoolontwikkeling: doelen, processen / resultaten, leeromgevingen / procedures / instrumenten, competenties Doelen / acties opleiding: onderwijskundige, personele, financiële, materiële acties 13 januari 2003

PDS als onderling gedeeld perspectief - Samenwerking - Professionalisering - Werkplekleren School - Schoolontwikkeling Opleiding - Opleidingsfunctie i.h.k.v. IPB 13 januari 2003

Opleiden in de school / PDS gefaseerd 13 januari 2003

De Mytylschool Tilburg en PDS Ambitieniveau van de school Project ‘opleiden in de school’ Samenwerking in REC-verband met ZML Midden-Brabant Convenant ROC Midden-Brabant Samenwerking met Pabo(‘s) Professionalisering 13 januari 2003