Landbouw, natuurbeheer en visserij Leren voor Duurzame Ontwikkeling 2004 - 2007 “van marge naar mainstream” Onderwijsconferentie De Rode Hoed Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Leer- werkplaats MPG aanpak
Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
HAN Faculteit Educatie.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
NME: kiezen, leren, meedoen
0 NME en LvDO ontwikkeling Overgangsjaar 2012, visie op toekomst, programma Drs. R.M. van Raaij, Directie Kennis en Innovatie, secretaris Regiegroep.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
DuurzaamDoor Regionale netwerken en Duurzaamheidknooppunten Ad Bijma, programmacoördinator.
Leefstijl bij de HZW De aanleiding; waarom Leefstijl? Ontwikkelen sociale vaardigheden Aansluiten bij de doelgroep Eenduidig optreden Regels.
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Workshop Duurzaam Curriculum
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Integraal sociaal werk
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Naar een typologie van scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Project dementievriendelijk Veenendaal
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

landbouw, natuurbeheer en visserij Leren voor Duurzame Ontwikkeling “van marge naar mainstream” Onderwijsconferentie De Rode Hoed Amsterdam 24 november 2004 Drs. Roel van Raaij secretaris Stuurgroep LvDO, Ministerie LNV

Nieuw Programma : Leren voor Duurzame Ontwikkeling ondertitel : van Marge naar Mainstream hoofddoelstelling : bij maatschappelijke actoren effectieve leerprocessen op gang brengen die gericht zijn op een duurzame afweging Enkele kenmerken : raamwerk : NSDO / Actie programma D.O. internationaal : WSSD, decade ESD, UNECE, departementaal : NMP, NvM, Duurzame Daadkracht, Predo, transities,etc.

Organisatie: interdepartementaal, interbestuurlijk stuurgroep met VROM, LNV, Buza/OS, OCW, EZ, V&W plus IPO, UvW, individuele gemeenten Centraal programma, programmabureau (SenterNovem) Decentrale programma’s (Provincies Regie) Kennismanagement wetenschap, conceptontwikkeling en modelvorming interactie met andere D.O. programma’s (bv. DHO, NIDO/KSI, Predo, en natuurlijk NSDO/ADO)

Ordeningsprincipe: Drie Pijlers - lerende individuen - lerende organisaties - lerende samenleving

FOCUS Lerende individuen : focus : D.O. in het onderwijsSYSTEEM (kennis -> competenties) consequentie NME : niet alleen projecten, maar implementatie en verankering ! Lerende organisaties : focus : D.O. als onderdeel van besluitvormingsprocessen (overheden) (integraal + kwalitatief+ participatief + “lerend”) consequentie NME : wat heb je de overheidsorganisatie te bieden ? Lerende samenleving : focus : “leer-arrangementen” rond maatschappelijke thema’s (sociaal leren + betrokken actoren) consequentie NME : partnership, mogelijk facilitator, vraaggestuurd, probleemgeorienteerd.

uitgangspunten LvDO “volle duurzaamheid in 6 dimensies” - people, planet, profit + afwenteling Ruimte (mondiaal) + afwenteling Tijd (intergenerationeel) + participatie, burgerschap, democratie “stakeholders betrokken” vóór, dóór, met,.. “sociaal leren” (naast emancipatoir, instrumenteel, kennismanagement) aansluiting bij “mainstream”.

Leerpunten vanuit LvD Natuur en Milieu --> duurzaamheid NME --> Leerprocessen interdepartementaal --> interbestuurlijk centraal --> decentraal ruim 500 projecten regio, 50 projecten landelijk ( toenemend aantal stakeholders betrokken energie op bottom-up, decentrale regie “volle duurzaamheid” NME (bv. mondiaal) focus 1000 bloemen bloeien kennismanagement: bottom up -> mainstreamen

Historie NME – LvD (O) NME – onderwijs impuls NME in kerndoelen / curriculum - trainingen leerkrachten/docenten - milieuzorgsystemen NME – Extra Impuls formeel én informeel leren - professionalisering NME in ondersteuning - verdere implementatie en projecten, MBO Leren voor Duurzaamheid Natuur en Milieu -> Duurzaamheid - relatie school – samenleving - Voortgezet onderwijs……

In principe ……….. NME staat in kerndoelen ……. –Maar: hoe zit het met de nieuwe “competenties”, en gaat het wel over D.O. ? “aanbod” is er méér dan genoeg …… –maar hoe wordt het gebruikt ? Scholen zijn zelf verantwoordelijk –maar doen ze er wel wat aan ? (inspectierapport, IOWO) Aan implementatie is geruime tijd gewerkt – maar wat is de praktijk ?

De aard van Duuurzaamheidsonderwijs D.O. is interdisciplinair, holistisch D.O. gaat niet alleen om inhouden, maar vooral over houding, vaardigheden en WAARDEN D.O. vraagt om afwegingsprocessen en mechanismen, individueel EN collectief Kern van de educatie : -omgaan met diversiteit -Toekomstgericht denken en handelen -Kritische reflectie -Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid -afwegingsmechanismen In alle vormen van onderwijssysteem : Doorgaande leerlijnen en competenties

Nieuwe ronde, nieuwe kansen Pijler 1 : Onderwijs SYSTEEM, gericht op implementatie van DO in gehele onderwijskolom …… “Activiteiten zijn gericht op het agenderen van D.O. in het gehele onderwijssysteem en het voeren van regie hierop.” Adviesgroep en Werkgroep: -visie DO in onderwijs -Detecteren lacunes -Criteria voor verdere acties …………

Inhouden en leerprocessen: Tussen droom en daad …. Proces : onderwijs werkt in en tussen vakken met inhouden, gerelateerd aan methodiek en proces Beleid  implementatie  kerndoelen, curriculum  schoolbeleid/bestuur  leermiddelen en methoden  toerusten nieuwe en huidige docenten  ondersteunende activiteiten  docentennetwerken, kennismanagement  evaluatie en toetsing

Wat niet, wat wel ……. Niet : automatisch nóg meer aanbod creeeren… Niet : automatisch voortzetten pilots/ uitvoeren projecten Want : leidt dit tot IMPLEMENTATIE en gaat het over DO ? Wel : -agenderen bij die spelers die “sturend” zijn -Toerusten onderwijsgevenden met competenties -Contacten met uitgevers en onderwijsbegeleiders -Enkele “strategische projecten” (lacunes, conceptueel) -Kennismanagement en toepassing -(Experimenteerruimte LevenLangLeren)

Hoe gaan we dat realiseren LvDO : Adviesgroep en Werkgroep Gebruikmaking van bestaande regelingen mogelijkheden OCW, LNV, derden : -SLOA –regelingen -Tender vrije onderwijsmiddelen (sloa vrijval) -Verbreding Techniek Bao DO -Taakgroep leergebieden LPC -Burgerschapsdoelen -VIA regeling groen onderwijs - “andere educaties” (ontwikkelings- erfgoed- …..)

Vandaag beginnen: Netwerkdag DHO als platform voor LvDO pijler 1, dank ! Inspiratie vanuit inhouden en ontwikkeling Kennismaking met initiatiefnemers Verzamelen “good practices” Uitzetten van de strategische lijnen. Meld u bij de “pijler-coordinatoren” Dank voor uw aandacht