Vertrouwen als fundament

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ziggo Challenge 2 Ziggo en de Open Samenleving De Nederlandse samenleving is een van de meest open samenlevingen ter wereld. Ziggo gelooft dat de kwaliteit,
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Identiteitsverankering
Communicatie tussen TFC en Werker
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Samen werken aan een gezonde regio!
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Corporate Communicatie
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Pedagogische theorieën
Beleving en consumenten gedrag
Informatie management HC2
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Conflicten bieden perspectief Grote transities in onze samenleving zijn vol van conflict Wat kán de rol van mediation hierin zijn?
Besturen met Burgerkracht
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Identiteit en Zelfregie
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Succesvol cultureel ondernemen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
aantrekkingskracht van informatica
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Het tegenspelen nader bekeken.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Burgerschap Samenwerkend leren
Het Sociale Consumenten Brein
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
De week van de vrijwilliger
Campus Sociale School Heverlee
Godsbeeld en zelfbeeld in Bijbels licht
AD Health & Social Work Wat is dat?.
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF

Transcript van de presentatie:

Vertrouwen als fundament Logeion 18 maart 2014 Leiden

Vragen aan de deelnemers Wat maakt dat een organisatie te vertrouwen is? Welke factoren spelen een doorslaggevende rol bij het vertrouwen van stakeholders in uw organisatie? Welke rol speelt u als communicatieprofessional bij het werken aan het vertrouwenskapitaal van uw organisatie? Beantwoord de vragen samen met uw buurman/-vrouw

‘Highlights’ uit de antwoorden De 3 vragen waren: Wat maakt dat een organisatie te vertrouwen is? Welke factoren spelen een doorslaggevende rol bij het vertrouwen van stakeholders in uw organisatie? Welke rol speelt u als communicatieprofessional bij het werken aan het vertrouwenskapitaal van uw organisatie? Enkele reacties op de vragen!

De Vertrouwensbreuk Deze luidt: Eigenheid x waarmaken x afstemming x bestendigheid x toewijding ------------------------------------------------------------------------------- collectief sentiment Laten we elk element enige invulling geven

Eigenheid Het ‘zijn’ Alles wat organisatie eigen maakt, herkenbaar Identiteit én profiel: dicht op elkaar Positieve interactie met diensten/goederen Voorbeelden: Niet kan: joviale helpdesk die desondanks slechte service biedt: eigenheid is laag/onduidelijk Wel kan: zwijgzame schoenmaker met perfect product: eigenheid niet in geding

Waarmaken Het ‘doen’ Bewijsvoering: realiseren wat je belooft (kunnen en willen) Bewijsvoering alleen over diensten/producten: competenties organisatie Voorbeelden: Anthuriums kwekende bankier bouwt noch schaadt vertrouwen als bankier Telecomprovider herstelt softwarefout in nieuw model adequaat: vertrouwen Penningmeester voetbalver = treasurer van beroep: vertrouwen

Afstemming Het ‘ertoe doen’ Eigenheid en waarmaken moet ook nog relevant zijn voor doelgroep Geen aansluiting/raakvlak met beleving cq realiteit doelgroep: geen opbouw vertrouwen Voorbeelden: projectontwikkelaar in Suriname niet relevant voor huizenzoeker in Almere Hoog: vrij toegankelijk Wifi in wachtruimte BMW-garage

Bestendigheid Het ‘oprechte beklijven’ (gestaag, aanhoudend, duur-zaam) Consistente lijn, langdurig in de tijd Hoge, prettige voorspelbaarheid Geen verrassingen, soms ‘saai’ Resultaat dat blijft, vaak ‘degelijk’ Voorbeelden: Klassieke merken met ‘paradepaardjes’ maar ook los van oorspronkelijke merken: Chesterfieldbank, Van Bommelschoenen SVB met Kinderbijslag op elke 1e dag van het kwartaal ‘Spelregels veranderen tijdens spel’: wordt zwaar aangerekend!

Toewijding De ‘mentaliteit’ van de organisatie voor zover (her)kenbaar (respect, hoogachting) Afnemer/cliënt/relatie ‘steunt’ daarop Oprecht en vanzelfsprekend nastreven klantenbelang Baken van rust in complexe wereld…. Voorbeelden: De fysiotherapeut die ongevraagd toch nog even langskomt bij opa en oma De organisatie die aan de telefoon jouw vraag centraal stelt

Collectief sentiment imago en publieke opinie, van relevantie voor organisatie/sector/dienst Voorbeelden: Taxibranche Bankiers (graaiers)

De Vertrouwensbreuk…en hoe dan verder? Vertrouwen = letterlijk ‘fundament’ onder acteren organisatie Analyse via Vertrouwensbreuk: factoren en onderliggende indicatoren Herstel vertrouwen: opbouwen via investeren in ‘zwakke’ en beïnvloedbare indicatoren (brede aanpak) Resultaat: verhoging ‘Vertrouwenskapitaal’ van de organisatie Geleidelijk en consistent proces: snelle marginale oplossingen (‘lichtpunten’) alleen dankzij brede en duurzame herstelprogramma’s