De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Sociale Consumenten Brein

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Sociale Consumenten Brein"— Transcript van de presentatie:

1 Het Sociale Consumenten Brein
van winkelgebied tot sociale ontmoetingsplaats Vijf Stellingen Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck Provada 3 juni 2015

2 Circulair proces

3 Visie Stelling 1 De visie: De visie van een organisatie op consumentbeleving is bepalend voor een succesvolle (her)ontwikkeling van winkelgebieden. Onze visie: De basis van consumentbeleving ligt voor 95% in het onderbewustzijn.

4 Consument is een mens met een mensenbrein

5 Conscious data formats
WHY Adapted Mind Stimuli input Social Environment & Life History Conscious data formats processing HOW output Signal behaviour Strategic WHAT Felt Experiences Mindlogyx Behavioural Model (c) Waldorp & Simons

6 Stelling 1 Visie Inzicht in de werking van ons brein is
cruciaal voor het stimuleren en voorspellen van positieve consumentbeleving in winkelgebieden.

7 Hypothese Stelling 2 Hypothese: de veronderstelde oplossing voor het creëren van positieve consumentbeleving in winkelgebieden. Onze hypothese: de consument is een mens met een ultra sociaal brein daarom moet bij de ontwikkeling van winkelgebieden sociale aspecten het uitgangspunt zijn.

8 Sociale soort Het brein en de processen in het brein:
oplossingen voor problemen De meest sociale soort op aarde: de mens Sociale problemen van grote invloed op emotie, motivatie en cognitie

9 Stelling 2 Hypothese Om positieve consumentbeleving te bevorderen
moeten winkelgebieden primair sociale ontmoetingsplaatsen worden.

10 Toetsing Stelling 3 Toetsing: Vervolgens is het belangrijk om op basis van deze hypothese de voorgenomen ontwikkelingen voor een winkelgebied te toetsen. Onze toetsing: Voor de invulling van een winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats moet vooral worden gekeken naar de (onbewuste) motivatie van de consumenten (en ondernemers) en hun idee over welke mensen een winkelgebied bezoeken.

11 Empathisch Coalitie Hierarchisch
Patent pending model Psychologisch model Empathisch Open Begrijpend Plezier zoekend Coalitie Risico mijdend Vriendschappelijk Verantwoordelijk Hierarchisch Impulsief Nauwgezet © Waldorp & Simons, 2013 © Waldorp & Simons, 2011

12

13 Gebrek aan betrokkenheid en
communicatie stakeholders is handicap voor onderzoek, en vraagt om nieuwe aanpak voor bruikbare resultaten Platform als oplossing voor het vergroten van betrokkenheid noodzakelijk

14 Stelling 3 Toetsing Dit betekent niet alleen een nieuwe manier
van onderzoeken, maar voor een betrouwbare uitkomst van het onderzoek/toetsing, is het ook van belang is dat de respondenten zich ook daadwerkelijk betrokken voelen bij het winkelgebied.

15 Strategie Stelling 4 Strategie: voor de ontwikkeling van sociale ontmoetingsplaatsen is het belangrijk om een merkstrategie te bedenken die het winkelgebied meer maakt dan een verzameling van verkooppunten. Onze strategie: Voor een merkstrategie is het noodzakelijk om een keuze te maken voor een specifieke doelgroep, op basis van de resultaten van het consumentenonderzoek.

16

17 Stelling 4 Strategie Het profiel van de (primaire) doelgroep
de basis is van de strategische keuze voor de vertaling naar het winkelgebied als merk.

18 Stelling 5 Implementatie
Implementatie: bij de implementatie moet het idee van een gezamenlijk merk centraal staan, waar alle betrokkenen op kunnen aansluiten. Onze implementatie: - Eenheid in de uitstraling en aanpak van het winkelgebied is een gemeenschappelijk belang. -Een lange termijn bewaking van het merk cruciaal. - Dit stelt hoge eisen aan de communicatie tussen belanghebbenden en hun bereidheid om deel te nemen.

19 Zwolle: een case op basis van visie 3.0
Lange termijn visie 3.0 bij en betrokkenheid bij alle belanghebbende Duidelijk ondersteunende en faciliterende rol van de gemeente Opzet van een TaskForce Gasthuisplein

20 Zwolle: een case op basis van visie 3.0
Hypothese voor oplossing op basis van consument Uitwerking speerpunt projecten

21 Stelling 5 Implementatie Een nieuwe invulling van de functie als
retail vastgoed manager is noodzakelijk. Retail vastgoed manager als merk manager

22 Circulair proces

23 Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck
Marie-Anne Simons / Jan-Erik van Dijck


Download ppt "Het Sociale Consumenten Brein"

Verwante presentaties


Ads door Google