De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

aantrekkingskracht van informatica

Verwante presentaties


Presentatie over: "aantrekkingskracht van informatica"— Transcript van de presentatie:

1 aantrekkingskracht van informatica
Het Imago van I Onderzoek naar de aantrekkingskracht van informatica als vervolgopleiding Miranda Valkenburg HBO-I stichting 3 april 2003 I-day AIM

2 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
HBO-I Samenwerkingsverband van hbo-informatica-opleidingen in Nederland met o.m. als doel: zorgen voor duidelijk, correct en herkenbaar beeld van hbo-informaticaonderwijs / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

3 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago-onderzoek Waarom? Hoe? Wat? Wat bleek? Wat nu? / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

4 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: waarom? Onderzoek 1994: negatief beeld I-opleidingen en I-studenten weinig kennis van I-opleidingen en -beroepen  HBO-I ontwikkelt voorlichtingsmateriaal Doel imago-onderzoek 2001: effectmeting huidige voorlichtingsmateriaal HBO-I inzicht in imago bij potentiële instroom verklaring voor lage instroom meisjes / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

5 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: hoe? Kwalitatief onderzoek (interviews) met 58 scholieren en 6 decanen op 6 scholen (havo, vwo, mbo) in 5 provincies Kwantitatief onderzoek (enquêtes) 515 scholieren (45% meisjes, 55% jongens) op 13 scholen (havo, vwo, mbo) / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

6 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Het Imago van I: wat? Oriëntatie op vervolgopleidingen Aantrekkelijkheid vervolgopleidingen Beeld van informaticaopleidingen en beroepenveld Imago van informaticastudenten / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

7 Oriëntatie op vervolgopleiding
Hoger % scholieren is bezig met oriëntatie dan in 1994 Scholieren beginnen vroeger met oriëntatie dan in 1994 Scholieren laten zich beter informeren Maar: keuzemoment is gelijk gebleven / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

8 Aantrekkelijkheid opleidingen
/ Het Imago van I / M.W. Valkenburg

9 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Hoe aantrekkelijk is I? % / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

10 Beeld van I-opleidingen
Breed en praktijkgericht Niet moeilijker dan andere opleidingen Garantie voor (goede) baan in vele soorten bedrijven en organisaties Grote vraag naar ICT’ers Veel wiskunde en programmeren Technisch Onbekend: met ieder profiel toelaatbaar Concreet beeld beroepenveld ontbreekt / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

11 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Imago van I-studenten Geen vooroordelen meer: “Het zijn gewone mensen” geen saaie, ongezellige nerds (m) geen ambitieuze yuppen Slimme studenten (v/m) die het leuk vinden om met computers te werken Ze moeten goed kunnen samenwerken / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

12 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

13 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 > voorlichtingsactiviteiten HBO-I continueren > doelgroep uitbreiden naar jongere scholieren > I-studenten betrekken bij PR&V / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

14 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

15 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch > breedte vakgebied nog meer duidelijk maken > concrete beroepsmogelijkheden / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

16 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch Technisch imago is oorzaak van lage instroom meisjes / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

17 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Conclusies Beeld en kennis sterk verbeterd t.o.v. 1994 Imago is niet slecht, maar technisch Technisch imago is oorzaak van lage instroom meisjes > Zorg voor breed aanbod > (Her)ontwerp I-opleidingen zonder ‘techniek’ met veel communicatie > Zorg voor aantrekkelijke omgeving / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

18 Vraag naar ICT’ers groeit
Recente rapporten: De ICT arbeidsmarkt nader bekeken, sept. 2002 ‘ICT Marktmonitor ’, feb. 2003 ‘Digitaal Kapitaal’, maart 2003) Rol en belang van ICT in samenleving nemen toe Structureel tekort aan ICT-specialisten Ontwikkeling van ICT staat niet stil Markt herstelt > prognose 2006: tekort van ICT’ers / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

19 ICT-sector groeit Bron: EITO 2002
/ Het Imago van I / M.W. Valkenburg

20 030403 / Het Imago van I / M.W. Valkenburg
Tot slot Imago staat los van economische situatie, malaise beïnvloedt keuze wel Onderwijs draagt bij aan beter imago en grotere instroom, maar kan tekorten niet alleen oplossen Onderwijs, overheid en bedrijfsleven moeten samenwerken Vergelijk internationaal > ontwikkel samenhangend ICT-beleid in Nederland voor publieke sector, bedrijfsleven en onderwijs / Het Imago van I / M.W. Valkenburg

21 Bedankt voor uw aandacht
Reacties zijn welkom / Het Imago van I / M.W. Valkenburg


Download ppt "aantrekkingskracht van informatica"

Verwante presentaties


Ads door Google