Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit. Maart 2013
Agenda Tripartiete overeenkomst – inhoud en uitgangspunten De kalender – activiteiten en mijlpalen Continuïteit van voorzieningen & expertise
Tripartiete overeenkomst (1-5-2012 – 31-7-2017) Ministerie OCW Werkgeversorganisaties (PO-raad, VO-raad) Werknemersorganisaties (Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs, AVS, CMHF) Behoud van expertise en werkgelegenheid Inspanningsverplichting & acceptatieverplichting Professionalisering van ondersteuning Departement wordt ministerie
Tripartiete overeenkomst Inspanningsverplichting om verlies van expertise (ontslag) te voorkomen. Regelt het overleg om medewerkers – rekening houdend met hun expertise – in een nieuwe functie te plaatsen Vergelijkbaar met hun huidige functieniveau Met de visie en het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband als uitgangspunt Toegevoegd: regelt het overleg
Tripartiete overeenkomst Verlies van arbeid en expertise voorkomen door: Herbestedingsverplichting tijdens 2015 -2016 Overdracht naar nieuwe of andere werkgever: Het samenwerkingsverband Een (nieuw) expertisecentrum of centra Een schoolbestuur Een combinatie Aan herbesteding toegevoegd: tijdens 2015-2016
Tripartiete overeenkomst Over wie hebben we het dan? Ambulante begeleiders en andere medewerkers (in dienst REC en/of (V)SO cluster 3-4) Medewerkers in dienst van REC’s Medewerkers in dienst van bestaande SWV en/of centrale diensten Medewerkers benoemd in schooldeel LGF En/of
Tripartiete overeenkomst Niet geregeld, maar wel aandacht vragend: Medewerkers van basisscholen bekostigd uit WSNS-middelen, zoals IB’ers Medewerkers die weliswaar werkzaam zijn voor een SWV, maar daar geen dienstverband hebben (uitgeleend door een schoolbestuur) Medewerkers die hun baan verliezen als gevolg van teruglopende leerlingenaantallen en verevening
Tripartiete overeenkomst Wat wordt voor u geregeld: Nulmeting door participatiefonds (op basis van 1 mei 2012) en een 2e keer na aanvang van het schooljaar 13-14. Landelijke registratie en monitoring door Participatiefonds Landelijke begeleidingscommissie voor de uitvoering van het akkoord Eerste bullit uitgebreid met 2e keer Derde bullit tooegevoegd: voor de uitvoering van het akkoord
Agenda Tripartiete overeenkomst – inhoud en uitgangspunten De kalender – activiteiten en mijlpalen Continuïteit van voorzieningen & expertise tikfouten
Mijlpalen a) Schooljaar 2014 – 2015 Opting Out (overgangsartikel XI van wet Passend Onderwijs) Middelen AB in 2014/2015 naar (V)SO-besturen, tenzij … afspraken over alle personele gevolgen (overdracht, herbesteding). Voor 1 mei 2014 vraagt het SWV aan bij DUO, verrekening via DUO. Alle betrokken besturen (per 1-10-2013) gaan akkoord. Geen overleg, geen overeenstemming, geen opting out. Nummering a)
Mijlpalen b) Schooljaar 2015 – 2016 Verplichte herbesteding (overgangsartikel XIa Wet Passend Onderwijs) In het tweede jaar gaan de AB-middelen over naar SWV, maar er geldt een herbestedingsverplichting bij de (V)SO-besturen, op basis van de omvang van 1 augustus 2013. Herbesteding naar rato verminderd bij overname medewerkers Geen herbestedingsverplichting na natuurlijk verloop Niet via DUO maar rechtstreekse verrekening Nummering gewijzigd. Aan eerste vinkje toegevoegd: op basis van de omvang van 1 augustus 2013
Mijlpalen c) Schooljaar 2016-2017: overleg Nog vast te leggen in AMvB: Geen afspraken, geen akkoord dan overleg tussen werkgevers en vakcentrales DGO over “restgroep” die geen plek heeft gekregen in nieuwe constellatie. RDGO weggehaald en er “overleg” van gemaakt
Werkkalender voor de regio Zelf inventariseren: Mensen, functies, taken, disciplines, fte Werkgever, kosten SWV, (V)SO, SBO, REC Een eerste beeld van welke taken en of functies waar worden uitgevoerd op basis van het ondersteuningsplan. Was Wordt Toegevoegd: op basis van het ondersteuningsplan
Agenda Tripartiete overeenkomst – inhoud en uitgangspunten De kalender – activiteiten en mijlpalen Continuïteit van voorzieningen & expertise Overeenkomst > akkoord
Continuïteit ….. en verbeterde kwaliteit? Voor leerlingen en ouders Voor werknemers en werkgevers Voor onderwijs, jeugdzorg en gemeenten Van voorzieningen en (toegepaste) expertise Van werkgelegenheid Van onderwijs & ondersteuning
Continuïteit ….. en verbeterde kwaliteit? Inventarisatie: Wat verdwijnt: Welke voorzieningen hebben we en voor wie? Wie voert welke werkzaamheden uit en wie is werkgever? Wat komt? Wat blijft?: Welke voorzieningen en voor wie? Welke werkzaamheden en welke expertise is daar voor nodig? Wie zijn de risicodragers (nu en straks) Kwaliteit van ondersteuning Mensen en organisaties Financiën
Inventarisatie Wat wordt anders of verdwijnt? Het rugzakje in de basisschool, de begeleiding van de leerkracht bij de uitvoering assistentie bij de uitvoering materiaal voor de uitvoering Het rugzakje in het SBO Trajectbegeleiding vanuit het SWV en (S)BO (Tussen) voorzieningen voor eigen rekening Et cetera > eigen inventarisatie
Inventarisatie Wat komt? Wat blijft? Ondersteuningsplan Ondersteuningstoewijzing en arrangementen Benodigde expertise Ontwikkelen van expertise
Continuïteit ….. en verbeterde kwaliteit? Mobiliteit als kans, door: de ondersteuning van leerlingen en leerkrachten te garanderen de benodigde expertise als uitgangspunt te nemen selectie van medewerkers op basis van het kunnen toepassen van expertise expertise naar de school toe te brengen
Overwegingen Mobiliteitscentrum: Actief matchen Loopbaanbegeleiding en outplacement Assessment Selectie Professionalisering Functiebeschrijving en functiewaardering
Overwegingen Regionaal is goed, bovenregionaal is beter Sectorgewijs is goed, sectoroverstijgend is beter Prioriteiten: Werk of expertise Personeel en leerling