Toelichting onderzoek uitbreiding sluiscapaciteit Albertkanaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Advertisements

Economisch Netwerk Albertkanaal Bedrijventerrein Wommelgem-Ranst
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Medezeggenschap en de Benchmark
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
Haven Amsterdam is een bedrijf van de gemeente Amsterdam De invoering van de havenbrede richtlijn Project Havenbrede Richtlijn.
Welkom 1.
Case Zeesluis Ijmuiden
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Uitvoering Rioolvervanging en Herinrichting Ulicotenseweg en omgeving
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Een Prachtkans voor Sint Pancras
Centrumontwikkeling Stein
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Energie-uitdagingen 2020 en 2050
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Landschap beschermen en ontwikkelen
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Planstudie Uitbreiding Sluis Eefde
Aanpak en planning planstudie
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bonheiden Putsesteenweg
Ombouw Amstelveenlijn
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Provinciaal RUP Solitaire vakantiewoningen – Brugge-Oostende infovergadering – 04 september 2014 i.k.v. voorlopige vaststelling – 26 juni 2014 openbaar.
een nieuwe LEADER periode
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Wijkoverleg Gemeenschapsinfrastructuur Achterstraat CC bethaniënhuis 30 maart 2010 Bart Sebreghts.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
Uitbreiding begraafplaats Domburg 1 september 2015.
Opwaardering kanaal naar Charleroi
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Sanering bij wegreconstructie Verplichtingen en kansen
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Transcript van de presentatie:

Toelichting onderzoek uitbreiding sluiscapaciteit Albertkanaal Infovergadering Wijnegem 20 januari 2011

Inhoud terugblik infovergadering 20 april 2010 resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding vervolgtraject en timing visie De Scheepvaart

Terugblik infovergadering 20 april 2010 (1) Inhoud aanleiding voor het geplande onderzoek : evolutie vervoersomvang – tendens schaalvergroting Vlaams beleid : stimuleren van binnenvaart voorwerp van het onderzoek : onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding in relatie tot de verwachte evolutie van de binnenvaart :  wat – waar - wanneer standpunt van De Scheepvaart inzake verwerving van eigendommen in de omgeving van de sluis

Terugblik infovergadering 20 april 2010 (2) Afspraken 20 april optie ‘vergroting van één van de bestaande sluizen’ wordt als alternatief onderzocht  afbakening van maximum projectgrens wordt aan gemeente Wijnegem bezorgd  resultaten onderzoek worden toegelicht op nieuwe infovergadering 

Terugblik infovergadering 20 april 2010 (3)

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (1) Status van het onderzoek onderzoek IDMC – Tritel is afgerond : onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen onderzoek is gevalideerd door De Scheepvaart onderzoek, conclusies en aanbevelingen zijn voorgelegd aan minister Crevits opdracht minister om resultaten terug te koppelen met betrokkenen (gemeente Wijnegem - eigenaars/bewoners)

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (2) Uitgangspunten onderzoek : voorwerp van het onderzoek : onderzoeken van de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding indien noodzaak : mogelijke oplossingen/maatregelen voor capaciteitsuitbreiding geen technische detailstudie !!! indien infrastructurele uitbreiding van sluiscapaciteit vereist :  sluisafmetingen 230 m x 24 m alternatief van vergroting van één van bestaande sluizen wordt terdege onderzocht

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (3) Opzet van het onderzoek : analyse van de huidige sluiscapaciteit – omvang trafiek - sluisbezetting – wachttijden (referentiejaar 2007) analyse van de evolutie tot 2040 van sluiscapaciteit - sluisbezetting – wachttijden in functie van de goederenprognoses en vlootontwikkeling opbouw van een numeriek sluismodel voor het uitvoeren van simulaties in functie van ontwikkeling trafiek comfortmaatstaf = capaciteit waarbij maximaal 10 % van de schepen een wachttijd heeft langer dan de schutcyclus van de sluis twee scenario’s inzake evolutie trafiek : basisgroei (1 %/jaar) & economische groei (2 %/jaar)

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (4) Vaststellingen op basis van numeriek model sluizencomplex Wijnegem voldeed in 2007 niet aan comfortcapaciteit : 12 % van schepen moet langer wachten dan de comfortmaatstaf indien géén ingrepen (nulalternatief): in geval van basisgroei verhoogt dit aantal tot 25 % in 2040 ingeval van sterke economische groei verhoogt dit aantal tot 60 % (!) in 2040  ingrepen / maatregelen dringen zich op

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (5) Organisatorische ingreep m.n. veralgemening zondagvaart : levert slechts een beperkte (theoretische) verhoging van de capaciteit op :  sluizencomplex voldoet ook na invoeren van zondagvaart niet aan comfortcapaciteit Systeemtechnische ingreep m.n. verkorten versassingsproces : slechts in beperkte mate mogelijk en levert slechts een (zeer beperkte) theoretische verhoging van de capaciteit op Conclusie : infrastructurele ingrepen zijn alleszins noodzakelijk om in de toekomst de vlotte afwikkeling van de scheepvaart te garanderen

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (6) Onderzochte infrastructurele ingrepen : 1. vergroting van een bestaande sluis 2. bouw van een vierde sluis 1. Vergroting van de bestaande (noordersluis) verhoogt ingeval van verlenging tot 230 m en verbreding tot 24 m de capaciteit van het sluizencomplex herleidt het % tot 2,7 % (basisgroei) en tot 14,4 % (sterke economische groei)  vóór 2040 weer comfortoverschrijding ! gedurende de bouwtijd (drie jaar) slechts twee sluizen beschikbaar : nefast voor de capaciteit  onaanvaardbare wachttijden – contraproductief voor binnenvaart bedrijfsonzekerheid sluizencomplex hoog : bij uitval van een tweede sluis tijdens de werken = ramp ! eindsituatie met drie sluizen : blijvend risico bij uitval van een sluis

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (7) 2. Vierde sluis met nuttige afmetingen 230 m x 24 m verhoogt in aanzienlijke mate de schutcapaciteit herleidt het % tot 0,6 % (basisgroei) en tot 3,2 % (sterke economische groei)  ook na 2040 nog reservecapaciteit gedurende bouwtijd 4de sluis : geen capaciteitsbeperking en hinder voor scheepvaart bedrijfszekerheid hoog : bij uitval van een sluis blijven er drie sluizen operationeel

Resultaten onderzoek naar de noodzaak tot capaciteitsuitbreiding (8) Conclusies en aanbevelingen : in 2007 al overschrijding van de comfortcapaciteit enkel mits een infrastructurele ingreep kan de capaciteit duurzaam worden verhoogd enkel de bouw van een vierde sluis : garandeert op langere termijn een duurzame oplossing zorgt voor bedrijfszekerheid gelet op de procedure- en bouwtijd is een beslissing inzake capaciteitsuitbreiding aan de orde aandachtspunt : innovatieve - inventieve technische benadering vh ontwerp om ruimtelijke impact te beperken

Vervolgtraject en timing toelichting resultaten onderzoek Wijnegem : 20/01/2011 terugkoppeling (De Scheepvaart - kabinet Crevits) februari 2011 rationele beleidsbeslissing VR asap indien 4de sluis : technische studies : ontwerp en inplanting 4de sluis en definitieve begrenzing zone der werken begin 2012 uitvoeren Plan MER : + 1,5 jaar opstellen GRUP : + 1,5 jaar uitvoeren project MER (tenzij vrijstelling) (+ 1,5 jaar) bouwvergunning + 0,5 jaar aanbesteding + 0,5 jaar aanvang werken 2015 - 2017

Visie De Scheepvaart bouw 4de sluis dient zich aan gemeente Wijnegem en eigenaars/bewoners betrekken bij vervolgtraject aandachtspunt uitwerking ontwerp :  aanwenden van innovatieve/inventieve technische oplossingen om de ruimtelijke impact te beperken eigendomsverwerving op vrijwillige basis verder zetten voorlopig in functie van max. begrenzing (cfr plan) nadien in functie van definitieve begrenzing (vermoedelijk begin 2012) correcte en billijke vergoeding van eigenaars Contactpersoon De Scheepvaart : Bert Jans integratie met studie voor herbouw brug Turnhoutsebaan (Masterplan 2020)