Festival Forensische Zorg 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Naar één wet op (dwang)behandeling van ziektes
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 4: Wetgeving
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Beroepsgeheim op de SEH
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
WMO Praat mee!.
Rechtshandelingen van de Unie
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Bopz Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
After-lunch dip en juridische zaken
Patientveiligheid: juridische aspecten
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst 20 vrijheidsbenemende maatregelen
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Marisa Huizinga AVG & Geneesheer-Directeur Amarant Groep
De (T)OR en de bestuurder
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Dordrecht 5 maart 2015 Praktijk van de Ziekenhuispsychiatrie
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Wat zal het effect zijn van de wet Verplichte GGZ op de FACT zorg? Workshop in het kader van het landelijke FACT congres Houkje Tamsma, geneesheer-directeur.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
- Filip Dewallens - Beslissingen op kritieke diensten door vertegenwoordigers van minderjarigen en feitelijk onbekwamen.
Forensische zorg DForZo Inkoop/Plaatsing/Kwaliteit/Financiering 26 januari
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Samen werken aan een goede geestelijke gezondheid van alle mensen in Zeeland Suïcidaliteit, alleen iets van de GGZ? Zeeuws symposium Voorjaar 2016.
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Algemene Implementatie
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (BOPZ)
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Ketenconferentie Wet verplichte GGZ Zorgmachtiging
Ketenconferentie 14 maart
Wet Verplichte GGZ Emile Barkhof Frank Huismans
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Festival Forensische Zorg 2014 wetgevingsontwikkelingen in de (forensische) zorg. Inge Kruit, senior stafjurist FPC de Rooyse Wissel Mirthe Maessen, juridisch adviseur GGZ Noord-Holland-Noord

Inhoud workshop Vooraf Wet forensische zorg (Wfz) Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz ter vervanging Wet Bopz) Wet zorg en dwang (Wzd, ter vervanging Wet Bopz) Straks meer of makkelijkere aansluiting tussen de zorggebieden?

Vooraf Geen van de wetsvoorstellen is definitief Deze inleiding (op hoofdlijnen) is dus op basis van huidige voorstellen Ook kritiekpunten op wetsvoorstellen goed voorstelbaar en terugkerend ingebracht door allerlei partijen, w.o. GGZ Nederland. Maar als alles blijft zoals wetsvoorstellen nu vormgegeven zijn, wat moeten zorgaanbieders dan hierover weten? Wij vertellen het u zo goed als mogelijk

Wfz - Wetgevingstraject De Eerste Kamer heeft opnieuw vragen gesteld in een nader verslag van 29-10-13. De antwoorden van de staatsecretaris van VJ laten nog op zich wachten. Daarna pas (mondelinge) behandeling in de senaat. Beoogde ingangsdatum: 01-07-14/01-01-15?

Vervolg wetgevingstraject Wfz Pijnpunten EK onder meer: - doorbreken beroepsgeheim bij weigerende observandi - vragen rond verwachte toestroom persoonheidsgestoorden naar bopz-instellingen na afloop for. titel en niet voldoende toegeruste accommodaties voor die doelgroep met kans op ontslag door GD

Wfz – Doel Noodzakelijke aansluiting van forensische zorg met andere vormen van geestelijke gezondheidszorg verbeteren (dus betere doorstroom van pt-en) Recidive van forensische patiënten verminderen Voorkomen dat personen met een psychische stoornis of verstandelijke beperking in een justitiële inrichting terechtkomen terwijl ze daar eigenlijk niet thuis horen (patiënt op juiste plek)

WFZ- reikwijdte Door minister aangewezen instellingen; - rijksinstellingen en - gewone en bijzondere private instellingen: respectievelijk geheten: private instellingen voor forensische zorg en instellingen in het bijzonder bestemd voor de verpleging van tbs-gestelden. Wfz regelt de organisatie van de te verlenen zorg voor alle (nu 22) forensische titels

Wfz - Praktische uitgangspunten Praktische uitgangspunten: - wie komt voor for. Zorg in aanmerking? - wie indiceert en beslist - rol/invloed minister van VJ - huidige interne rechtspositie tbs-gestelden blijft gehandhaafd (Bvt of bopz/wgbo) , waaronder ook het klachtrecht

Wfz- Forensische zorg Zorg conform art 6 AWBZ of art 11 Zvw voor zover het geestelijke gezondheidszorg of verslavingszorg betreft Verleend aan een justitiabele met een psychiatrische aandoening of beperking (ook verslaving) of een verstandelijke handicap (forensische patiënt genoemd) Onderdeel van (tenuitvoerlegging) straf of maatregel (strafrechtelijke titel) of voorwaarde van sepot, schorsing voorlopige hechtenis, gratieverlening, onderdeel OM-beschikking (oplegging gedragsmaatregel)

Wfz – Indicatie/beslissing Bij alle strafrechtelijke zorg is indicatie vereist (art 5.1) Te verlenen door NIFP, Reclassering en PMO´s (art 5.2) Nadere AMvB zal regels stellen over deskundigheid rapporteurs, het onderzoek en de kwaliteitseisen van de indicatiestelling (art. 5.3), maar ondergrens Wfz: Een met redenen omkleed, gedagtekend en ondertekend rapport van deskundigen, opgesteld op basis van onderzoek van de verdachte, veroordeelde of gedetineerde, waarin de forensische zorgbehoefte en het noodzakelijke beveiligingsniveau is opgenomen (art. 1.1 sub e) Soms ook strafrechtelijk vonnis met zorg indien nog geen indicatie voorhanden is; als pas ter strafzitting blijkt dat forensische zorg moet worden verleend (art 5.1 lid 4), dan indicatie achteraf. Strafrechter legt veelal op. of OM of MvVJ beslist

(over)plaatsing, opname- en zorgplicht Plaatsing door of vanwege MvVJ Bij plaatsing rekening houden met (art 6.2): Eisen die bescherming maatschappij stelt tegen de gevaarlijkheid van de forensische patiënt voor veiligheid anderen of algemene veiligheid van personen of goederen Eisen aan verlening forensische zorg i.v.m. aard psychische stoornis of verstandelijke beperking Forensische zorgbehoefte en beveiligingsniveau Zorgaanbieder is verplicht om opname en geïndiceerde zorg en beveiliging te leveren (art 6.1 lid 3) Tijdelijke overplaatsing (7 weken) i.v.m. veiligheid of aard van psychische stoornis of verstandelijke beperking (art 6.5)

Overbrenging en rechtspositie pt Indien aard van psychische stoornis of verstandelijke beperking daartoe aanleiding geeft kan overbrenging naar private instelling (niet zijnde bijzondere private instelling voor verpleging tbs-gestelden) Zolang als noodzakelijk Machtiging BOPZ / WVGGZ, tenzij patiënt schriftelijk en vrijwillig instemt met overbrenging (art 6.7) Interne rechtspositie for.pt vervolgens afhankelijk van instelling, wetgeving die daar geldt en pt´s eigen titel (complex, niet of onduidelijk gereguleerd).

Verbindingsartikel Wfz 2.3 Bevoegdheid strafrechter om RM/zorgmachtiging op te leggen naast, na of in plaats van straf/ maatregel Voldoen aan gevaarscriteria BOPZ/schadecriteria WVGGZ In elke fase van strafrechtelijk traject Voorfase afweging door OvJ Tijdens strafprocedure beslissing rechter Nog veel vragen/problemen m.b.t. dit artikel Tekstueel (dubbelingen en onmogelijkheden) Oorspronkelijke bedoeling (meer grip van MvVJ op art.37 populatie bij ontslag) wordt niet bereikt door formulering van art. 7.6 Wfz Enkelvoudige bopz-rechter en indicatie vs meervoudige strafkamer en dubbelrapportage Beroepstermijn strafuitspraak=2 weken, bopzmachtiging uitvoerbaar bij voorraad

Conclusie Wfz Kader en organisatiewet; veel nader gereguleerd in nog te ontwikkelen AMvB Externe rechtspositie van pt verandert bij doorplaatsing Interne rechtspositie van pt-en blijft gehandhaafd (Bvt, bopz (wvggz?)) Toegenomen centralisering, rollen MvVJ (zie hierna)

Wfz - rollen/bevoegdheden MvVJ Aanwijzing instellingen Invloed op Bestuur/RvT private instellingen Inkoop zorg (Over)plaatsing pt en machtiging einde (on)vrijwillig verblijf (?) Onder haar verantwoordelijkheid vallen de indicatieorganen en het toezicht door Inspectie Sanctietoepassing Bestuurlijke boetes (max. 25.000 euro)

Wvggz - Wetgevingstraject Gewijzigd wetsvoorstel op 30 september 2013 naar Tweede Kamer gestuurd. 20 januari 2014 hoorzitting vaste kamer commissie VWS met veldpartijen (w.o. GGZ Nederland) en wetenschappers (rondetafelgesprek) Inbreng GGz Nederland ziet onder meer op de wens tot verbetering samenhang andere wetsvoorstellen (Wfz en Wzd m.n.) Binnenkort vaste kamer commissie procedurevergadering Beoogde inwerkingtreding is (vooralsnog) 01-01-15

Wvggz - Uitgangspunten Voorkomen dwang verplichte zorg als ultimum remedium Naar de rechter Wederkerigheid Alternatieven onderzoeken, stepped care Rechtspositie patiënt versterken, voorkeuren honoreren Familie en naasten betrekken Toetsing kwaliteit zorgplan, compleet dossier

Wvggz – art 3.1 Verplichte zorg Zorg die ondanks verzet kan worden verleend op grond van: Zorgmachtiging Crisismaatregel Beslissing tot tijdelijke verplichte zorg Voorafgaand aan een crisismaatregel of In een noodsituatie

Wvggz – art 3.2 zorg a) verzorging/bejegening/behandeling/ begeleiding/bescherming b) toediening medicatie, vocht, voeding, medische controle, andere medische handelingen c) pedagogische of therapeutische maatregelen d) opname in een accommodatie Bouwkundige voorziening met het daarbij behorende terrein van een zorgaanbieder waar verplichte zorg wordt verleend (openbaar register) e) beperking bewegingsvrijheid f) afzondering, separatie g) beperking bezoek of gebruik communicatiemiddelen h) toezicht op betrokkene i) onderzoek aan kleding of lichaam j) controle op aanwezigheid gedrag beïnvloedende middelen. k) beperkingen in vrijheid eigen leven in te richten (betrokkene moet iets doen of nalaten)

Wvggz - art 3.3 verplichte zorg verlenen indien Gedrag van een persoon Als gevolg van zijn psychische stoornis Leidt tot een aanzienlijk risico op ernstige schade Voor hemzelf of voor een ander Kan als uiterste redmiddel verplichte zorg worden verleend indien: Geen mogelijkheid voor vrijwillige zorg Geen minder bezwarende alternatieven met het beoogde effect Verplichte zorg, gelet op doel daarvan evenredig is Redelijkerwijs te verwachten verplichte zorg is effectief

Wvggz - Doel en duur verplichte zorg Art 3.4 lid 1 : Verplichte zorg kan verleend worden om: a) een crisissituatie af te wenden (max. 6 weken) b) aanzienlijk risico op ernstige schade af te wenden (max. 6 mnd.) c) een zorgplan op te stellen (max. 6 weken) d) geestelijke gezondheid betrokkene te stabiliseren (max. 6mnd.) e) geestelijke gezondheid herstellen->autonomie herwinnen (max. 6mnd.)

Wvggz - Schade i.p.v. gevaar Art 1.1 Wvggz: (aanzienlijk risico op ernstige) Schade: levensgevaar, lichamelijk letsel, psychische, materiële of financiële schade, een verstoorde ontwikkeling naar volwassenheid, verwaarlozing of maatschappelijke teloorgang. Verwaarlozing: slechte zelf hygiëne, verzamelwoede, slecht eten, etc. Psychische stoornis: aansluiting bij DSM-IV (dus ook verslaving, as II, verstandelijke beperking ed), ...‘dermate ernstige vormen dat betrokkene zodanig in zijn greep heeft, dat er ernstige schade voor hem of omgeving ontstaat, dreigt te ontstaan (MvT Algemeen, paragraaf 8)

Wvggz - Partijen, rollen en procedure Zorgkaart (art 5.14) vermeldt voorkeuren van betrokkene, op te stellen door zorgverantwoordelijke samen met betrokkene en vertegenwoordiger Zorgverantwoordelijke is BIG geregistreerde hulpverlener van art 3 BIG arts, gezondheidszorgpsycholoog, psychotherapeut, verpleegkundige en behoort bij categorie deskundigen benoemd in ministeriele regeling (ggz-specifieke opleiding vereist)

Wvggz - Partijen, rollen en procedure Medische verklaring (art 5.11) a) symptomen, zo mogelijk diagnose, b) relatie met aanzienlijk risico op schade, c) noodzakelijke zorg om schade weg te nemen Op te stellen door arts: specialist wet BIG, categorie deskundigen regeling minister, functioneert onafhankelijk t.o.v. zorgaanbieder, min. één jaar geen zorg verleend aan betrokkene Ook vermelden vermoeden aanwezigheid relevante gegevens bij politie/justitie

Wvggz - Partijen, rollen en procedure Zorgplan (art 5.15; 5.16) vermeldt aantal items o.a. diagnose, noodzakelijke zorg, etc. Op te stellen door zorgverantwoordelijke in overleg met betrokken en vertegenwoordiger Tevens overleg met Contactpersoon en voor continuïteit van zorg relevante familie en naasten Zorgverleners, en zo mogelijk met huisarts De gemeente: indien essentiële voorwaarden voor deelname aan het maatschappelijk leven van betrokkene ontbreken Voor zover de aard van de psychische stoornis daartoe noodzaakt: minstens één andere deskundige

Wvggz - Partijen, rollen en procedure Geneesheer-directeur cruciale rol A) Voorbereiding Indienen verzoek bij GD of OGGZ (door een ieder) Indien niet ontvankelijk -> binnen 1 week melden aan verzoeker Binnen 14 dagen beroep mogelijk op afwijzend besluit GD GD beslist z.s.m., uiterlijk 4 weken nadat GD aan belanghebbenden heeft medegedeeld dat voldaan is aan criteria 8 weken i.g.v. plan van aanpak om verplichte zorg te voorkomen

Wvggz – Partijen, rollen en procedure B) Afgifte Rechter doet uitspraak z.s.m. uiterlijk 2 weken na ontvangst verzoekschrift GD 3 werkdagen na ontvangst verzoekschrift aansluitend op crisismaatregel of nood C) Tenuitvoerlegging GD belast met tenuitvoerlegging z.s.m., uiterlijk binnen 2 weken na afgifte  1 + 4 + 2 + 2 (= 9 ) weken max. tot ZM wordt uitgevoerd

Wvggz - Externe klachtencommissie Zorgaanbieder is aangesloten bij een door één of meer representatief te achten cliëntenorganisaties en één of meer representatief te achten organisaties van zorgaanbieders ingestelde klachtencommissie Beslist namens zorgaanbieder Klager: betrokkene, vertegenwoordiger, advocaat, contactpersoon, patiëntenvertrouwenspersoon of een andere belanghebbende Klacht over: nakomen van een verplichting of een beslissing op grond van beslissing op grond van art. 7:4, 8:5, 8:7 t/m 8:12, 8:18 t/m 8:21 Geen bejegeningsklachten/algemene klachten Kan schadevergoeding toekennen (tot € 25.000) Als zorgaanbieder en patiënt niet tot oplossing klacht zijn gekomen Tenzij van klager in redelijkheid niet kan worden verlangd dat hij onder de gegeven omstandigheden zijn klacht bij de zorgaanbieder indient (hardheidsclausule)

Conclusie Wvggz Inhoudelijke wet (itt Wfz) Onvrijwillige zorg persoonsgebonden (stap vooruit, verbetering van BOPZ (opnamewet)) Haken en ogen bij uitwerking Commissie geschrapt uit wetsvoorstel en bijna al die taken bij geneesheer-directeur neergelegd. GD als regisseur, poortwachter, medical expert en bestuursorgaan. Veel partijen scholing nodig: ggz-hulpverleners, rechters, gemeenten en officieren van justitie

WZD Stand van zaken wetgevingstraject Ingediend bij Eerste Kamer. Kamerbehandeling aangehouden in afwachting indiening van Wvggz bij Eerste Kamer Inwerkingtreding…01-01-15?

WZD Theoretische uitgangspunten WZD Pt-doelgroep (of cliënten in wettekst): mensen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke beperking Doel WZD: uniforme regeling introduceren om zorg te verlenen, ook als cliënten daarmee niet instemmen en ongeacht de plaats waar zij verblijven (thuis ook? Op basis van MvT lijkt dat wel! Ambulantisering en de trend van kleine/andere woonvormen)

Vervolg uitgangspunten WZD Dwang als ultimum remedium, ook letterlijk terug te zien in de wettekst; aangevangen wordt met wenselijke situatie (consensus) en geëindigd wordt met dwangmogelijkheden Dwang pas bij ´ernstig nadeel´ Bedoeling: ‘gevaar’ uit Bopz, maar waarom niet aangesloten bij schade uit WVGGZ? Wet Bopz heeft deels als model gediend voor WZD (opvallend, want wet Bopz heeft veel kritiek te verduren gehad en is niet toekomstbestendig geacht) Maar er zijn ook verschillen met de Wet Bopz

Verschillen met Wet Bopz Uitgebreidere procedure voordat dwang kan worden toegepast. Geen onderscheid daarbij tussen vrijwillige en onvrijwillige pt-en Gevaarscriterium wordt ´ernstig nadeel´ Multidisciplinair overleg bij opnemen en evalueren onvrijwillige zorg in zorgplan Geen besluit rechter nodig! Alleen ciz-indicatie voor opname GBGB-groep Wel verzet? Dan alleen opname via IBS en RM (dus dan behoud bopz !)

WZD - Indicatie Verblijf zonder rechterlijke machtiging CIZ besluit tot opname en verblijf (art. 21) Onvrijwillige opname of onvrijwillig voortgezet verblijf (met RM). Indieners verzoek (art.25 Wzd) Verzoek CIZ bij de rechter Rechter verleent RM (Crisis situaties: IBS via burgemeester, 3 dgn.)

WZD – art. 2 Onvrijwillige zorg in zorgplan Zorg waarmee de cliënt of zijn vertegenwoordiger niet heeft ingestemd of waartegen de cliënt zich verzet en die zich richt op: a. het toedienen van voeding, vocht of medicatie voor een somatische aandoening. b. het toedienen van medicatie die van invloed is op het gedrag of de bewegingsvrijheid vd cliënt, vanwege de psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap, of vanwege een daarmee gepaard gaande stoornis of een combinatie daarvan. c. maatregelen die tot gevolg hebben dat de cliënt gedurende enige tijd in zijn bewegingsvrijheid wordt beperkt. d. maatregelen waarmee toezicht op de cliënt wordt gehouden. e. beperkingen in de vrijheid het eigen leven in te richten, die tot gevolg hebben dat de cliënt iets moet doen of nalaten.

WZD - Onvrijwillige zorg in zorgplan Lid 2: met onvrijwillige zorg bedoeld in lid 1 wordt gelijkgesteld: a. het toedienen van medicatie die van invloed is op het gedrag of de bewegingsvrijheid van de cliënt waarmee de cliënt of zijn vertegenwoordiger heeft ingestemd of waartegen de cliënt zich niet verzet vanwege de psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap, of b. een maatregel die tot gevolg heeft dat de cliënt gedurende enige tijd in zijn bewegingsvrijheid wordt beperkt, waarmee de cliënt/vertegenwoordiger heeft ingestemd of waartegen geen verzet.

WZD – Onvrijwillige zorg in zorgplan Onvrijwillige zorg in zorgplan als uiterste middel indien: Gedrag als gevolg van psychogeriatrische aandoening, verstandelijke handicap, daarmee samenhangende psychische stoornis of combinatie daarvan leidt tot ernstig nadeel Onvrijwillige zorg noodzakelijk voor voorkomen of afwending ernstig nadeel Onvrijwillige zorg geschikt middel en evenredig gelet op het beoogde doel Geen minder ingrijpende mogelijkheden beschikbaar Overleg met minstens één deskundige van een andere discipline dan de zorgverantwoordelijke én Tevens bespreken in hoeverre de thuissituatie geschikt is voor de te verlenen zorg Instemming van een bij de zorg betrokken arts (art 2 lid 1 a, b of c) of Instemming van een deskundige behorende tot een bij regeling van onze Minister aangewezen categorie

WZD - Belangrijkste partijen/taken Behandeling op basis van zorgplan Daarvóór alleen die zorg waar cliënt of vertegenwoordiger mee heeft ingestemd en geen verzet Zorgverantwoordelijke Aangewezen door zorgaanbieder Opstellen, vaststellen, uitvoeren, evalueren en periodiek aanpassen zorgplan Voeren overleg met cliënt of vertegenwoordiger Wettelijk vertegenwoordiger; Schriftelijk gemachtigde; Ouder, partner, levensgezel; Ouder, kind, broer of zus Alleen bevoegd indien deskundige (niet behandelend arts) heeft vastgesteld cliënt niet in staat tot redelijke waardering van zijn belangen ter zake van een beslissing die hem betreft Inrichten dossier Niet benoemd wie zorgverantwoordelijke kan zijn

WZD – Belangrijkste partijen/taken Deskundige Bepalen wilsonbekwaamheid (art 3) Overleg over alternatieven indien zorgplan niet voldoet aan zorgbehoefte (art 9) Raadplegen over onvrijwillige zorg in zorgplan (art 9) De deskundige ex art 10 lid 3b (door minister aangewezen categorie) Extern deskundige indien cliënt of vertegenwoordiger niet instemt met onvrijwillige zorg in zorgplan of als niet lukt om onvrijwillige zorg tijdig af te bouwen (art. 11) Bij twijfel GBGB of onvrijwilligheid voor opname vraagt CIZ beoordeling aan bij externe deskundige (door minister aangewezen categorie) (art 22 lid 10)

WZD – Belangrijkster partijen/taken Cliëntenvertrouwenspersoon Advies en bijstand cliënt of vertegenwoordiger Signaleren tekortkomingen in de onvrijwillige zorg of opname aan IGZ Onafhankelijk Vrije toegang tot cliënt Voor zover redelijkerwijs nodig voor vervulling taak en geen bezwaar van cliënt of vertegenwoordiger Alle door hem verlangde inlichtingen Binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking die hij redelijkerwijs kan vorderen Inzage in de dossiers van de zorgaanbieder

WZD – art 53 e.v. Geschillenbeslechting Zorgaanbieder is aangesloten bij een door één of meer representatief te achten cliëntenorganisaties en één of meer representatief te achten organisaties van zorgaanbieders ingestelde klachtencommissie Handelt namens de zorgaanbieder klachten af over Beslissing wilsonbekwaamheid Beslissing tot opnemen onvrijwillige zorg in zorgplan Beslissing tot verlenen onvrijwillige zorg in zorgplan Beslissing tot verlenen of intrekken verlof of ontslag Geen bejegeningsklachten/algemene klachten In te dienen door cliënt of vertegenwoordiger Beroep bij rechter Over beslissing klachtencommissie of niet tijdig nemen beslissing Schadevergoeding onrechtmatige beslissing waartegen de klacht is gericht

WZD – art 60 e.v. Toezicht en handhaving Toezicht: IGZ, door minister aangewezen ambtenaren Binnentreden, meenemen apparatuur etc. Inzage dossiers Spreken met cliënten Bestuursrechtelijke handhaving Bestuurlijke boete max 13.400 euro (art. 61 WZD) Vormvereisten (on)vrijwillige zorg en opname bijv. informatieverstrekking en raadplegen deskundigen en opnameplicht Strafrechtelijke handhaving (art. 62 Wzd) Wederrechtelijke vrijheidsberoving door opname zonder besluit CIZ, RM of IBS Verlenen zorg zonder toestemming of onvrijwillige zorg (in zorgplan of in noodsituatie) zonder te voldoen aan de daaraan gestelde eisen

WZD - Rechtspositie cliënten Interne rechtspositie: WZD Ook voor forensische pt-en in WZD instelling, geldt interne rechtspositie uit de WZD, behalve het klachtrecht voor zover handelend over overplaatsing, ontslag en verlof. (dan rechtstreeks beroep bij beroepscie RSJ). Externe rechtspositie (verlof/ontslag): WZD Voor for. Pt-en, slechts na instemming MvVJ Voor wzd-pt: Ambtshalve (zorgaanbieder) of op verzoek cliënt/vertegenwoordiger

Conclusie WZD Inhoudelijke wet (itt Wfz) Bopz-georienteerd Relatief weinig rechterlijke inmenging, wel veel andere personen en instanties die betrokken zijn of moeten worden.

Tot besluit/discussie Afstemming Wfz, wvggz, Wzd? Wetgever beoogt betere afstemming of doorstroming, maar is dat gelukt? T.a.v. begrippen en definities? (bijvoorbeeld verschil tussen schade en ernstig nadeelcriterium/ verschil tussen patiënt, cliënt, betrokkene/ verschillen in accommodatie-aanduiding of ´verplichte´ dan wel ´onvrijwillige ´zorg) T.a.v. indicatieprocedures Klachtprocedures Doorstroom naar vervolginstelling En kunnen pt-en met verschillende titels bij elkaar in één instelling verblijven?